۰
plusresetminus
با همکاری کانون های پرورش فکری فارس و خراسان شمالی؛

ویژه برنامه «قند پارسی» در شیراز برگزار شد

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۸
شیراز- برنامه «قند پارسی» ویژه برنامه بزرگداشت مولانا و حافظ، با همکاری کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و خراسان شمالی به صورت مجازی برگزار شد.
برنامه «قند پارسی» ویژه برنامه بزرگداشت مولانا و حافظ
برنامه «قند پارسی» ویژه برنامه بزرگداشت مولانا و حافظ
به گزارش اعظم سادات موسوی/ حافظ خبر؛ معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با حضور در این برنامه گفت: جای بسیار شگفتی است که با گذر سال‌هایی طولانی هنوز نام حافظ نه در شیراز بلکه در جهان می‌درخشد.
مژده دستوری در ادامه گفت: حافظ ماندگار شد چون خدا را در دل داشت و ضبغه‌الله بود، یعنی رنگ خدایی داشت. خودش می‌فرماید: تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن، که خواجه خود صفت بنده‌پروری دارد. حافظ ماندگار شد چون مردم‌دوست بود و با اخلاق. اخلاق از نظر حافظ به معنای خدمت کردن به خلق، یعنی محبت کردن و با دوستان مروت داشتن و با دشمنان مدارا کردن است.
معاون فرهنگی کانون فارس افزود: حافظ پنج صفت خوب را نام می‌برد که شامل وفای به عهد، محبت کردن، انصاف داشتن، وظیفه‌شناسی و امانت‌دار بودن است و همه این‌ها، مهارت‌های زندگی است که باید یاد بگیریم و مانند او، صادق باشیم و راست بگوییم.
دستوری گفت: حافظ خود عصاره‌ای از خوبی و نیکی‌هاست. لسان‌الغیب است. با خدا رازها داشت و چیزهایی را درک می‌کرد و می‌دید که ما نمی‌توانیم درک کنیم؛ اما زبانش زبان حال است. زبانش زبان ماست. شیرینی گفتارش بر جان و دل می‌نشیند و هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
وی در ادامه گفت: اما شمیم بوی نارنج، عطر گلبرگ‌های نسترن و تپه‌های سرسبز شیراز، سخن را به حافظ وصل کرد و مولانا که حافظ مریدش بود و شعرهایش را از بر داشت.
معاون فرهنگی کانون فارس با اشاره به نام‌گذاری ۱۸ مهر در تقویم هفته ملی کودک به نام «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی» گفت: دوست داشتن و احترام به خانواده، نمونه‌ای از اخلاق ناب و بی‌نظیری است که مولانا بر آن تأکید دارد.
حافظ‌خوانی اعضا، پخش کلیپ، تفأل به دیوان حافظ، شعرخوانی اعضای کودک و نوجوان، پخش فیلم طنز، بررسی کتاب بازنویسی شده مولانا برای کودکان و نوجوانان، صحبت نماینده‌ای از مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و پخش تیزر سفر مجازی به قونیه از برنامه‌های اجرا شده در ویژه برنامه «قند پارسی» بود که ۱۸ مهرماه در حافظیه شیراز و با ارتباط مجازی با خراسان شمالی برگزار شد.
 
کد مطلب : ۲۳۸۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما