۰
plusresetminus
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس

درک غزل های حافظ وابسته به شناخت دانش و اندیشه های اوست

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۱۹
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: دانش درباره حافظ و اندیشه‌های حافظ، بی‌شک، درک ادبی غزل‌های اوست. البته با داشته‌هایی که در زمان و مکان تاریخی و اجتماعی حافظ پیش رفته است.
درک غزل های حافظ وابسته به شناخت دانش و اندیشه های اوست
به گزارش حافظ خبر ، صابرسهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: دانش درباره حافظ و اندیشه‌های حافظ، بی‌شک، درک ادبی غزل‌های اوست و البته با داشته‌هایی که در زمان و مکان تاریخی و اجتماعی حافظ پیش رفته است. هر چند شاید برخی از آن گزارش‌ها، واقعیت نباشند، اما زیبایی اشعار حافظ آنگونه است که بستر تاریخی و اجتماعی زمان خود را می‌شناسد. 

سهرابی ضمن بیان این که خواجه اهل راز، قرآن را و جریان کلام خداوندی را در اجتماع زمان با تعریفی جدید بیان می‌دارد ،ادامه داد: او به واقع مدرسه‌ی عشق را با نگاه تجلی حضور خداوند سپری می‌کند و درس مدرسه، روح سیری‌ناپذیر حافظ را متعالی نمی‌کند و می‌فهمد که از مدرسه و خانقاه، راهی به خدای متعال پیدا نمی‌کند؛ از این رو حافظ، اجتماع زمانه را می‌کاود و درگیر مردم اطراف می‌شود تا در جریان اجتماع قرار گیرد و حرفی را می‌زند که کس نمی‌تواند آن را، آنگونه آنگونه بگوید، او دنبال انسانی است که خودش را برای انسانیت مردم فدا کند و هر چه می‌گردد کسی جز خودش را نمی‌یابد.  
شهر خالی است ز عشاق، بود کز طرفی 
مردی از خویش برون آید و کاری بکند.

وی افزود: حافظ خود عاشق‌ترین عشاق شیراز است که می‌تواند نگاه جریان اجتماعی را بیان کند. به شیراز به مردمش عشق دارد ونشانه‌های این عاشقی، غزلیاتی است که شاهد این ادعاست و امروز که در آستان مبارک حافظ می‌نشینم و زانوی ادب بر خاکش می‌ساییم، باید بدانیم که او هنوز عاشقانه ما را می‌شناسد و اجتماع زمان را با اشعارش درمی‌نوردد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به راستی که سخن او همچنان در گذرگاه پر گرد و غبار تاریخ، برای شما مردمان عزیز زمان، معنا می‌یابد و شما را نیز به رسیدن به انسان کامل ترغیب و تشویق می‌کند، تصریح کرد: امروز روزی است که بر تربت حافظ آمده‌ایم که بازخوانی مهرش را، با گرامیداشت این زمان داشته باشیم؛ چرا که امروز بیش از هر گاه دیگر، به مهرخواهی‌اش و عشقش نیازمندیم.
(طایر دولت اگر باز گذاری بکند  
یار بازآید و با وصل قراری بکند )
و امروز آفریدگار هستی‌بخش را سپاس که مقدر فرمود که بر ما حافظی ببخشاید که حافظه‌ی ما برای خدمت به مردم همیشه بیدار باشد و توفیقی دهد تا بتوانیم خدمت‌گذار مردم باشیم به مهر.

 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۳۸۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما