مدیر روابط عمومی هیأت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء استان فارس:

اهمیت ورزش در سلامتی

25 مهر 1400 ساعت 12:58

به گفته فتحی برپایه اطلاعیه انجمن روانشناسی سلامت ایران، افراد باید سعی کنند بیش از 30 دقیقه در یک نقطه ساکن نباشد یا ننشینید و به بهانه‌های مختلف راه بروند.


به گزارش حافظ خبر؛ مازیار فتحی، مدیر روابط عمومی هیأت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء استان فارس گفت: کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، کارکردهای اجتماعی به‌ویژه ورزش و کارکردهای بدنی در باشگاه‌ها و فضاهای ورزشی را ایستا کرده و این برای ورزشکاران دنیای بدون ورزش پر شده از ویروس کرونا، غیرقابل تحمل‌تر است.
فتحی با بیان این که بر پایه گزارش سازمان بهداشت جهانی، بهترین راه جلوگیری از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، شکستن زنجیره همه‌گیری است، ادامه داد: با وجود واکسیناسیون عمومی، همچنان متولیان حوزه بهداشت و سلامت بر پیروی از شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بهره‌گیری از ماسک و پرهیز از رفتن به جاهای شلوغ و پرجمعیت برای جلوگیری از انتقال ویروس تاکید دارند.
فتحی ابراز کرد: شوربختانه قرنطینه خانگی و آغاز این پاندمی، زمینه بی‌تحرکی و عدم فعالیت‌های بدنی بسیاری از مردم شده که در این شرایط، ورزش کردن در خانه، بهترین راه برای بی‌تحرکی است تا بتوانیم روحیه و انرژی را به خودمان بازگردانیم.
او بر این باور دارد که در کنار تأثیرات شگفت‌انگیز ورزش بر سلامت جسم و روان، چنین فعالیت‌هایی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های مختلف مقاوم کند.
وی با اشاره به کم‌تحرکی بعنوان یکی از شرایط پیش آمده ناشی از قرنطینه خانگی، افزود: در دنیای امروز، فعالیت‌ها و تفریحات ما اغلب به گونه‌ای است که چندین ساعت پشت میز می‌نشینیم و با کامپیوتر کار می‌کنیم و یا به دلیل استفاده از تلفن همراه، اغلب چندین ساعت یک‌جا نشسته‌ایم.
به گفته فتحی برپایه اطلاعیه انجمن روانشناسی سلامت ایران، افراد باید سعی کنند بیش از 30 دقیقه در یک نقطه ساکن نباشد یا ننشینید و به بهانه‌های مختلف راه بروند.
فتحی با بیان این نکته که ورزش نکردن و داشتن یک زندگی غیرفعال و بی‌تحرک می‌تواند سلامت جسمی افراد را تحت تأثیر منفی قرار دهد، عنوان کرد: اضافه وزن، چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و مشکلات عضلانی مانند کمر درد و... بخشی از مشکلات کم‌تحرکی است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که با کاهش فعالیت بدنی، کالری‌های کمتری سوزانده می‌شود و این منجر به اضافه وزن و چاقی، کم شدن قدرت ماهیچه‌ها و تضعیف استخوان‌های بدن می‌شود که ممکن است در ابعاد وسیع‌تر مشکلات بیشتری را برای سلامتی انسان بوجود آورد. 
او ادامه داد: عدم تحرک و نداشتن فعالیت‌های بدنی روزانه، یک روز کسالت‌بار را برای افراد در پی دارد و با تغییر در ساعت خواب، این اختلال در درازمدت، می‌تواند بر روی سلامت جسمی و روانی بدن تاثیر منفی بگذارد. اما با شروع ورزش این اختلال رفع خواهد شد.
 فتحی ادامه داد: برای ایجاد تغییر در سبک زندگی الزامی برای شروع با ورزش‌های سنگین و سخت نیست؛ که یک پیاده‌روی ساده روزانه می‌تواند شما را جهت رسیدن به سلامت فیزیکی بدن یاری نماید.
فتحی اضافه کرد: طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان، انجام فعالیت‌های بدنی منظم می‌تواند در کاهش معضل اضطراب و استرس مؤثر باشد. معضلی که این روزها بسیاری از افراد جامعه با آن مواجه هستند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: انجام تمرینات منظم ورزشی باعث ایجاد شرایط روانی و اجتماعی بهتر، افزایش و حفظ قدرت عضلانی، تناسب اندام، تحرک مفصلی، انعطاف‌پذیری و در نتیجه بهبود فعالیت‌های روزمره و کیفیت مطلوب زندگی می‌شود. این موضوع را نباید نادیده گرفت که علاوه بر انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم، هر فرد با توجه به شرایط جسمانی خود نیازمند یک رژیم غذایی سالم سرشار از غذاهای کم کالری است؛ چرا که غذای سالم عملکرد بدن را بهبود می بخشد.
 


کد مطلب: 23880

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23880/اهمیت-ورزش-سلامتی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir