سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس:

پیشرفت چرخ اقتصاد کشور با پیوند استان فارس به کشورهای خلیج فارس

25 مهر 1400 ساعت 21:00

گزارشگر : منیره خسروبیگ

معاون توسعه مدیریت، امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور گفت : پیوند استان فارس با دریا، سرآغاز توسعه و رونق اقتصادی است.


به گزارش حافظ خبر؛​​​​​​ محمدحسین فروزان‌مهر، معاون توسعه مدیریت، امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، ظهر امروز 25 مهر در آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس گفت: استان فارس به واسطه پتانسیل‌هایی که در همه حوزه‌های اقتصادی دارد، یکی از استان‌های مستعد در کشور است. نگاه ویژه‌ای به این استان در کشور وجود دارد؛ از این رو انتظار می‌رود فعالیت‌های حوزه اقتصاد در فارس بر محور تحول انجام شود و همان گونه که مقام معظم رهبری اشاره داشتند، فارس در قله باشد.
 فروزان‌مهر گفت: منابع لازم و اختیارات باید به استان‌ها تفیض شود و در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز نقش هر استان در فعالیت‌های ملی پررنگ شود. با این دیدگاه بسیاری از فعالیت‌هایی که در حوزه ملی دنبال می‌شود، دیگر نیاز نیست که این روند را ادامه دهند و استان‌ها می‌توانند پاسخ مناسبی به این نیاز دهند تا علاوه بر این که تولید ناخالص ملی استان‌ها افزایش یابد، شاهد معنی‌دار شدن تحلیل‌های آمار‌ی اقتصاد باشیم.
وی با بیان این که استان فارس باید استان معین استان‌های جنوبی کشور باشد، تاکید کرد: استان فارس باید به عنوان هاب استان‌های جنوبی کشور در زمینه‌های مختلف فعالیت کند؛ از این رو انتظار است که در برنامه‌های آتی مدیریت کلان کشور، سهم هر استان از شاخص تولید ناخالص ملی نیز مشخص شود. این در حالی است که وسعت فارس، یکی از نقاط قوت استان خواهد بود که می‌توان از این ظرفیت برای جذب سرمایه‌گذار اقدام کرد.
 معاون توسعه مدیریت، امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: اگر استان فارس میزان تجارت‌های مالی و اقتصادی خود را با کشور‌های حوزه خلیج فارس افزایش دهد، این رویداد می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد شود؛ از این رو توسعه ارتباط با کشور‌های هدف از طریق استان فارس، نه تنها موجب توسعه شاخص‌های اقتصادی کشور می‌شود، که فارس را نیز به استان‌های پیشرو کشور تبدیل می‌کند. هرچند در چند سال گذشته شاهد بودیم که خطا‌های دیپلماسی موجب شد از این ظرفیت کمتر استفاده شود.
معاون توسعه مدیریت، امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: با افزایش ارتباط استان فارس و کشور‌های حوزه خلیج فارس، چرخ اقتصاد کشور به حرکت در می‌آید.
به اعتقاد این مقام مسئول، فارس در زمینه کاهش نرخ بیکاری خوب عمل کرده است؛ هرچد تا نقطه مناسب همچنان فاصله قابل توجه‌ای دارد که می‌طلبد با هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و مردم، نرخ بیکاری در فارس بهبود یابد. با آن که برنامه‌های پیشین توسعه دارای برش استانی نبودند و بزرگ‌ترین غفلت بود، بنا داریم در برنامه هفتم از همان ابتدا سهم استان‌ها در نظر گرفته شود.
  احمدعلی افکاری، رییس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان این که تفویض اختیار به استان‌ها و اهمیت بیشتر به استان‌ها اصلاح رویه‌های قبلی است، گفت: استان‌ها می‌توانند بازوی کمکی خوبی برای سازمان برنامه و بودجه کشور باشند.
 وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در برنامه‌ریزی "جی‌دی‌پی" است، گفت: سهم استان فارس از این شاخص ۴.۵ درصد است، اگر جی‌دی‌پی را بدون نفت حساب کنیم، سهم استان فارس به ۵ درصد می‌رسد؛ در حالی که جمعیت استان ۶ درصد است؛ پس این سهم مناسبی نیست.
 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به کار‌های گذشته در استان، متناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان نبوده است، افزود: باید تلاش زیادی انجام شود و راهش برنامه درست است. در گذشته برنامه توسعه، نگاه مناسبی به استان‌ها نداشت که باید رویکرد نسبت به تدوین برنامه عوض شود.
 افکاری ادامه داد: باید جایگاه و رویکرد به تدوین برنامه استان‌ها عوض شود. اگر انتظار داریم استان‌ها در رشد و توسعه نقش داشته باشند، باید نگاه نیز عوض شود. دستگاه‌های اجرایی هم باید وظیفه تحقق برنامه را ایفا کنند. باید روش‌ها اصلاح شود و تا زمانی که این روش‌ها تغییر نکند نباید انتظار داشته باشیم بخش خصوصی فعال شود.
 در پایان این مراسم، "احمدعلی افکاری" به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس معارفه و از فعالیت‌های حسن نوروزی، رییس پیشین این سازمان تقدیر شد.


کد مطلب: 23887

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23887/پیشرفت-چرخ-اقتصاد-کشور-پیوند-استان-فارس-کشورهای-خلیج

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir