۰
plusresetminus
حجت‌الاسلام امین رصاف:

وحدت تعلیم قرآن و پیامبر(ص) است

به دنبال یکی شدن اعتقادات نیستیم
تاریخ انتشارشنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۶
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، وحدت را جزو تعالیم قرآنی و نبوی برشمرد و گفت: منظور از وحدت یکی شدن اعتقادات و شیعه، سنی و سنی، شیعه شدن نیست.
حجت‌الاسلام امین رصاف
حجت‌الاسلام امین رصاف
به گزارش حافظ  خبر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با تبریک فرا رسیدن ایام هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: هفته وحدت از ابتکارات امام بزرگوار است که با جامع‌نگری نسبت به مسائل اسلام این ابتکار را رقم زدند.
وی با بیان اینکه وحدت بین مسلمانان جزو محوری‌ترین دستورات اسلام است، افزود: قرآن به صراحت می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد...» (آیه ۱۰۳ سوره آل عمران) و تأکید بر وحدت دارد.
رصاف با تأکید بر اینکه حفظ وحدت در سلوک ائمه معصومین بوده است و همواره تمام آن‌ها نسبت به حفظ وحدت مسلمانان توجه خاص داشتند، افزود: شیعه و سنی نه برادر که جان هم هستند. در عصر حاضر هم علما و بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی سیستانی و امام خامنه‌ای بر این مسئله تأکید فراوان دارند.
عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با یادآوری اینکه شیعه و سنی اشتراکات بسیار فراوانی هم در توحید، هم نبوت، هم معاد و هم در قرآن دارند، گفت: آیا همه این اشتراکات برای وحدت کافی نیست. بعضی تصور می‌کنند وحدت یعنی یکی شدن که هم سنی دست از اعتقاداتش بردارد و هم شیعه در حالی که منظور از وحدت یکی شدن اعتقادات نیست.
وی با بیان اینکه وحدت یکی اینکه حول مسائل اشتراکی دست از تفرقه برداریم و همه با هم منسجم باشیم خصوصاً در مقابل دشمنان اسلام و نگذاریم دشمنان از این تفرقه بهره ببرند و بر مسلمانان مسلط شوند، گفت: وحدت یعنی شیعه، سنی و سنی، شیعه شدن نیست؛ وحدت یعنی شیعه و سنی باید همه توجه داشته باشند که دشمن مشترک دارند پس باید خودشان هم با یکدیگر متحد باشند. صفوفشان به هم پیوسته باشد.
رصاف هرگونه اقدامات تفرقه‌انگیز را محکوم کرد و افزود: اگر کسانی به اسم شیعه یا به اسم سنی بر طبل اختلافات بنوازند، باید در شیعه و در سنی بودنشان تردید کرد، این‌ها یا نفوذی هستند یا با واسطه تحت نفوذ هستند. اینکه امروز کسانی بین اهل تسنن به اسم داعش نه به شیعه رحم می‌کنند نه به سنی، باید در اسلامشان تردید داشته باشیم. در کجای دین اسلام دستور داده است که طفلی را جلوی پدر و مادرش سر ببرند و بعد هم صدای الله‌اکبر بلند کنند، این‌ها مسلمان هستند؟! کجا اسلام اجازه داده است عده‌ای در بین شیعه به نام عید الزهرا، به خلفای اهل تسنن جسارت کنند و بعد بگویند ما شیعه هستیم و عده‌ای هم در بین اهل تسنن به واسطه این جسارت‌ها نسبت به شیعیان بدبین کنند و عده‌ای افراطی با دیدن برخی از این جسارت‌ها سر شیعیان را ببرند.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، وحدت را جزو تعالیم قرآنی و نبوی برشمرد و گفت: از اولین اقدامات پیامبر(ص) مسئله اخوت و برادری بود و این جزو تعالیم دین اسلام است همانطور که خداوند در قرآن فرموده است «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ...؛ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند...» (آیه ۱۰ سوره حجرات) و این اسلام است که میان مسلمانان پیمان اخوت را ایجاد کرد.
وی بیان کرد: در حالی که بزرگان شیعه نسبت به وحدت این همه تأکید داشته و دارند، اگر عده‌ای نادان یا مغرض بخواهند با این جسارت‌ها ایجاد اختلاف کنند یا در بین اهل تسنن کسانی به اسم داعش آنچه ظلم و ستم هست را به شیعیان و به اهل تسنن روا بدارند، قطعاً باید در اسلامشان شک کرد.
رصاف جنایات تروریست‌ها را در افغانستان به شدت محکوم کرد و گفت: ترورها و جنایاتی که امروز در قندهار و قندوز افغانستان انجام می‌شود، همگی توسط دست‌پرورده‌های استکبار انجام می‌شود که اینها یا عوامل نفوذی هستند یا تحت نفوذ استکبار و آنقدر نافهم هستند که می‌خواهند عملاً استکبار همیشه برای حضور در منطقه بهانه و توجیه داشته باشد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر هر کسی در هر جایی چه شیعه چه سنی، کوچکترین اقدامی در شرایط فعلی که موجب تفرقه شود را انجام دهد، بداند که قطعاً در مسیر استکبار دارد حرکت می‌کند. اینکه بگوییم محفلی برگزار کردیم و در آن توهین به خلفا انجام دادیم، اصلاً پذیرفته نیست و به شدت چنین کاری نهی می‌شود و باید به این نکته توجه داشته باشیم که باید اشتراکات مسلمانان را مدنظر قرار دهیم و از مسائل تفرقه‌انگیز و مسائلی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزد، پرهیز کنیم.
وی در پایان بیان کرد: خوب است که شیعه بر خود فرض کند و با تعدادی از اهل تسنن ارتباط داشته باشد و اهل تسنن هم تعدادی از شیعیان را برادر و دوست خود بداند و با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند چرا که چنین کاری در حقیقت تقویت اسلام است.
 
مرجع : ایکنا
کد مطلب : ۲۳۹۴۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما