۰
plusresetminus
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس:

در اتاق فکر باید به فکر کمبودهای فاز اجرایی سند نقشه مهندسی فرهنگی باشیم

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۲
پیگیری و مطالبه گری در خصوص این سند به نحو احسن اتفاق بیفتد و جامعه نخبگانی استان، مدیران استان و نهایتا بدنه کارشناسی استان دقیقا نسبت به این سند توجیه و همراه شوند.
آیت الله دژکام
آیت الله دژکام
به گزارش حافظ خبر؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام در نشست با اعضای اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت:
بنده سخنان خود را همیشه با آیه شریفه "حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَكيلُ" آغاز میکنم چون در روایت داریم اگر می خواهید در کاری وارد شوید"حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَكيلُ" را که بگویید نتیجه می گیرید و خواهش میکنم اول جلسات خود این آیه را بخوانید چون به کار ما برکت می دهد.
بنده درخصوص اجرایی کردن سند نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس، بارها گفته ام آن را باید با توسل به ذات اقدس الهی پیش ببریم در غیر این صورت، بدون توسل و توکل، کاری از پیش نمی رود.
بدون اذن خدا خیال می کنید می توانید کار موثری بکنیم؟ مگر اینکه از ناحیه خدا مددی و عنایتی برسد تا برنامه ریزی ها و تلاش های ما به بار بنشیند. در کار فرهنگی در راستای اهداف انقلاب اسلامی، اشتباه می کند هرکس که فکر کند بدون توسل و اخلاص، تنها با تکیه بر برنامه ریزی و فکر و توان خودش می تواند کاری از پیش ببرد.
فرآیند مدیریت فرهنگی که بحث امروز ما هست یک مسئله مهم آن این است که توکل و توسل کجای آن قرار می گیرد؟ شما باید با توکل آغاز کنید و با توکل و توسل ادامه دهید و البته برنامه ریزی دقیق و تلاش را فراموش نکنید.
هر وقت توکل و توسل نباشد شما در تحقق اهداف خود موفق نخواهید بود.ممکن است بسیار کار کنید اما این ره که می روید شما را به نتیجه مطلوب نمی رساند.
ما اگر خودمان از این نقطه آغاز نکنیم و به دیگران هم نگوییم که از این نقطه شروع کنند فرآیند ناقصی را دامن زده ایم و انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انقلاب توجه به عوامل غیب است و اگر کار را فقط محدود به مدیریت فرهنگی خود کنیم نباید باورمان شود که موفق خواهیم بود.
ما یک فرآیندی به نام مدیریت فرهنگی استان فارس در مقابل خود داریم که از طراحی، برنامه ریزی و تدوین راهبرد شروع شده تا برسد به اجرایی و عملیاتی شدن آن و در یک قسمت آن که تدوین نقشه راه بوده موفق بودیم و خدا هم لطف کرده یعنی یک سند استانی به دست رییس جمهور رونمایی شده است اما این پایان یک مقطع کار بود و آغاز مقطع بعدی اجرای سند است. ادارات و سازمان های فرهنگی استان، فعالان فرهنگی استان و هرکس که دلسوز فرهنگ این جامعه است برای عملیاتی کردن این سند، باید از کجا کارش را آغاز کند و به کجا ختم کند؟ پاسخ به این پرسش و اینکه سهم سازمان ها و ارگان ها و فعالان فرهنگی مردمی به درستی و دقیق تبیین شود، وظیفه اتاق فکر است. ما در اتاق فکر باید به فکر کمبودهای فاز اجرایی سند نقشه مهندسی فرهنگی باشیم.
وظیفه و تکلیف دیگری که باید دنبال شود، این است که باید گفتمان سازی، پیگیری و مطالبه گری در خصوص این سند به نحو احسن اتفاق بیفتد و جامعه نخبگانی استان، مدیران استان و نهایتا بدنه کارشناسی استان دقیقا نسبت به این سند توجیه و همراه شوند.
در همین راستا، باید در ادارات فرهنگی، برای کارشناسان و مدیران کارگاه آموزشی برگزار شود و آنها به درستی نسبت به اهداف سند توجیه و همراه شوند.
این چگونگی هماهنگ شدن و همسو شدن با اهداف سند مهندسی فرهنگی توسط ادارات و نیز همراه کردن نخبگان، تشکل های مردمی و فعالان فرهنگی با این سند، بزرگترین کاری است که اتاق فکر در مقطع کنونی باید دنبال کند و امیدواریم مدیران فرهنگی که در دولت جدید در استان فارس منصوب می شوند، کسانی باشند که حقیقتا دغدغه بهبود وضعیت فرهنگی و نیز اجرای نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس را داشته باشند.
حال با فرض اینکه این نقشه وارد فاز اجرایی می شود، سوال این است که چطور نظارت کنیم که اجرای این سند درست انجام ؟ آن هم نه فقط شیراز بلکه کل استان را باید فکر کنیم و شبکه مناسبی برای نظارت این مسئله داشته باشیم که اهداف این سند چطور محقق می شود؟ از اقداماتی که صورت می گیرد چطور می خواهیم بازخوردگیری کنیم؟  اینها همه مسائلی است که باید اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی به آن پاسخ دهد  تا خود شورای فرهنگ عمومی استان بتواند آن را دنبال  کند.
انشاالله امیدوار هستم کار اجرایی و عملی را نشان دهیم که موفق هستیم و سفر بعدی آقای رییس جمهور باید آثار سندی که رونمایی شد جلوه گر باشد.
خودمان نیز با دغدغه فرهنگی دنبال اجرا و عملیاتی کردن سند باشیم.
کد مطلب : ۲۴۰۳۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما