۰
plusresetminus
نماینده ولی فقیه در فارس:

مطالبه‌‍گری برای پیشرفت، نقطه قوت جمهوری اسلامی است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۹
مطالبه گری اما آدابی دارد، البته نباید به گونه ای باشد که به بهانه آداب یک جوان عزیزی نتواند خواسته خود را مطالبه کند؛ او باید بتواند خواسته خود را مطالبه کند و طرف مقابل هم این اطمینان را بدهد که برای محقق شدن مطالبات تلاش خواهند کرد.
دیدار آیت الله دژکام با تشکل های دانش آموزی
دیدار آیت الله دژکام با تشکل های دانش آموزی
به گزارش حافظ خبر؛ آیت‌الله دژکام در دیدار فعالان و تشکل‌های دانش‌آموزی استان فارس که به مناسبت 13 آبان برگزار شد، گفت:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عرض میکنم خدمت دانش آموزان عزیز از تشکل‌های مختلف دانش آموزی و تبریک عرض میکنم روز دانش آموز را خدمت شما فرزندان خوبم
ما در دوران قبل از انقلاب، چیزی به نام مطالبه گری نداشتیم و این مسائل معنا نداشت؛ کسی نمی توانست بنشیند روبروی استاندار و فرماندار یا هر مقام دیگری و خواسته های خود را بی هیچ نگرانی و لکنت زبانی بیان کند. در حالی که بعد از انقلاب مقام معظم رهبری به عنوان شخص اول مملکت، خودشان چند نهضت را ایجاد کرده اند که از جمله آنها آزاد اندیشی، نظریه پردازی و مطالبه گری است.
یکی از ابعاد بسیار مهمی که انقلاب اسلامی به آن می پردازد بحث فرهنگ جامعه و مردم است. مشکلات اقتصادی کنونی را ان شاء الله حل خواهیم کرد اما فرهنگی که در جامعه ما حاکم است چگونه خواهد بود؟ کمونیست ها می گفتند همه جامعه را ساکت کنید تا به پیشرفت اقتصادی برسیم، اما مقام معظم رهبری فرمودند مطالبه گری را در بین جوانها رایج کنید تا پیشرفت کنیم. باید این را عنوان نقطه قوت برای نظام اسلامی بدانیم؛ که با سبک بسیار جدیدی که ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد کارهای یک کشور را پیش می بریم و به دنبال پیشرفت و توسعه اسلامی هستیم نه پیشرفت و توسعه به سبک لیبرال دموکراسی و نه به سبک مارکسیستی.
مطالبه گری اما آدابی دارد، البته نباید به گونه ای باشد که به بهانه آداب یک جوان عزیزی نتواند خواسته خود را مطالبه کند؛ او باید بتواند خواسته خود را مطالبه کند و طرف مقابل هم این اطمینان را بدهد که برای محقق شدن مطالبات تلاش خواهند کرد؛ این همان نقطه مطلوب و آرمان جامعه اسلامی است وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ در این فضای رحمت که بین ما گسترده می شود پیر و جوان باید بتوانند به راحتی مطالبه گری کنند. ان شاء الله آداب این مطالبه‌گری باید طوری تنظیم و تبیین شود که خدای نکرده حرفی در گلوی کسی نماند و البته حرمت ها نیز شکسته و آبروی افراد ریخته نشود.
امام علی علیه السلام فرموده است: العَقلُ عَقلانِ: عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ  عقل دو گونه است، عقلی که خداوند در طبیعت انسان می گذارد و دیگری تجربه است که در سن 40 سالگی تکمیل می شود در قرآن هم به آن اشاره شده است حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً  باید هر روز متکی به عقل طبیعی و استمداد جوینده از عقل تجربی باشیم نباید به بهانه جوان گرایی تجربه را ... و نه به بهانه تجربه، جوانگرایی را ... این دو باید با هم همراه شود. اگر تجربه را از نسل گذشته نگیریم این یک ضرر است و جامعه دیر رشد می کند من جرب المجرب حلت به الندامه ما باید به دنبال این باشیم که نسل جدید را  بر سر خط تجربیات نسل گذشته بیاوریم؛ برای اینکه سرعت حرکت نظام اسلامی زیاد شود و اسلام در جامعه بشری بدرخشد.
هویت بخشی در تعامل شکل می گیرد؛ یعنی ارتباط  سازنده دو نسل. همه میدان های ورزشی، علمی، فرهنگی و مدیریتی مربوط به شما دانش آموزان خواهد بود، مهم این است که شما فرصت را غنیمت بدانید و از تجربات نسل گذشته خوب استفاده کنید. 300 هزار شهید با امکانات و ابزار محدود آن روز به میدان آمدند و حرف اسلام و ایران را به جهان منتقل کردند . امروز امکانات و ابزار پیشرفت کرده است و مهم حُسن استفاده از این امکانات و ابزار است. امروز وظیفه شما جوانان است که  پیام اسلام و ایران را به گوش تمام جوانان جهان برسانید که اگر فضای افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار ندهیم نمی توانیم ادامه این انقلاب را شاهد باشیم. پیشرفت های امروز را آن جوانی ایجاد کرده که با وجود فقر و فشار بسیار زیاد در مقابل استکبار جهانی مانند سرو ایستاد، شما هم باید مسیر انقلاب، مسیر امام، مسیر رهبری و مسیر شهدا را محکم و قوی ادامه دهید. ان شاء الله ابرقدرتی ایران و آمادگی جهان برای ظهور را با  چشم خود مشاهده خواهید کرد.
کد مطلب : ۲۴۰۶۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما