۰
plusresetminus
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

۳۲ برنامه برای بیست و نهمین دوره هفته کتاب فارس پیش بینی شد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۲
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: ۳۲ عنوان برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی سال ۱۴۰۰با همکاری و مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی در فارس پیش بینی شده است.
نشست رسانه‌ای هفته کتاب/ روح‌الله منوچهری و صابر سهرابی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
نشست رسانه‌ای هفته کتاب/ روح‌الله منوچهری و صابر سهرابی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزاش حافظ خبر؛ صابر سهرابی چهارشنبه در نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب اظهار کرد: این برنامه ها از  ۲۳ لغایت ۳۰ آبان‌ماه برگزار می شود.
وی بیان کرد:‌امسال دومین سالی بود که شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد اما نتوانستیم برنامه های پیش بینی شده برای هفته کتاب را با توجه به شیوع کرونا آن طور که باید به صورت حضوری و فیزیکی اجرا کنیم اما تمام دستگاهها برنامه ها را به صورت مجازی پیش بردند.
سهرابی ادامه داد: امسال با توجه به بهتر شدن شرایط کرونایی ویژه برنامه‌های متنوع و متعددتری را برای پاسداشت هفته کتاب در نظر گرفتیم و بیست و نهمین دوره هفته کتاب را با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنید» آغاز خواهیم کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد:‌این برنامه‌ها را با برگزاری مراسم رونمایی از کتاب آیینه های زمان در یکشنبه ۲۳ آبان  ۱۴۰۰آغاز خواهیم کرد. 
سهرابی عنوان کرد: در طول هفته کتاب از ۲۹ عنوان کتاب در زمینه شیراز شناسی، معرفی استان فارس و کتاب نویسندگانی که در این حوزه کار کردند،رونمایی خواهیم کرد.
وی بیان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی ویژه ناشرین با همکاری اتحادیه ناشرین و مراکز مختلف نشر در تاریخ ۲۶ و ۲۷ آبان ماه تحت عنوان کارگاه آموزشی بررسی اهمیت طراحی جلد و صفحه آرایی و گرافیک کتاب و نقش صفحه آرایی مناسب در موفقیت کتاب و موانع پیش رو و همچنین تولید محتوا از دیگر برنامه‌های ما در هفته کتاب خواهد بود.
سهرابی اظهار داشت: در روز ۳۰ آبان مراسم تجلیل از چاپخانه های فعال در حوزه نشر و کتاب در آرامگاه سعدی برگزار می شود. همچنین برگزاری مراسم تجلیل از نویسندگان پیشکسوت حوزه نشر به ویژه نویسندگانی که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ جوایز برجسته کشور از جمله جایزه آل احمد را دریافت کردند از دیگر برنامه های هفته کتاب به شمار می رود.
وی بیان داشت: امسال محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در هفته کتاب رونمایی از کتاب ها و معرفی نویسندگان است و در طول هفته کتاب به رونمایی کتابهای مختلف و معرفی نویسندگان این کتابها خواهیم پرداخت‌.
سهرابی گفت: امیدواریم طرح پاییزه خرید کتاب به صورت یارانه ای هم از ۲۴ آبان ماه همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور اعلام شود. در طول این چند دوره که شیراز به عنوان پایتخت کتاب بوده اقدامات خوبی برای ترویج کتاب و کتابخوانی انجام شده است و فارس در حوزه طرح‌های پاییزه و استقبال از خرید کتاب همواره در جایگاه دوم و سوم قرار داشته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست اظهار داشت:تلاش می کنیم مناطق و شهرستان های کمتر برخوردار از برنامه‌های هفته کتاب بیش از پیش استفاده کنند و این برنامه ها در تمام شهرستان ها اجرا شود.
روح‌الله منوچهری ادامه داد:برنامه های هفته کتاب را از ۲۰ آبان ماه با ادای احترام به شهدا آغاز خواهیم کرد و امسال  پنجشنبه ۲۰ آبان‌ماه به سر مزار شهدای کتابدار و کتابخوان می رویم و همزمان در تمام شهرستان ها به ادای احترام به شهدای ارجمند خواهیم پرداخت.
وی اضافه کرد: تجلیل و تقدیر از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی از مهمترین برنامه‌های ما در هفته کتاب است که امیدواریم با بهتر شدن شرایط کرونا بتوانیم این برنامه ها را به خوبی اجرا کنیم.
منوچهری ادامه داد: راه‌اندازی بخش استان شناسی در کتابخانه عبدالله خفیف شیراز نیز از اقدامات مهم ما محسوب می‌شود. به طور کلی بیش از ۳۰۰۰مترمربع فضای کتابخانه ای به مجموعه کتابخانه های عمومی استان اضافه خواهد شد.
وی عنوان داشت:همچنین برنامه کوهنوردی برای کتابداران در روز جمعه و  پویش اهدای کتاب اهدای کتابخوانی دانایی را با شعار « کتاب را همنشین خانواده ایرانی کنید» نیر از شنبه برگزار خواهیم کرد.
منوچهری اضافه کرد: روز ۲۴ آبان ماه نشست آغازین همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی در شیراز برگزار خواهد شد و در کنار این همایش رویداد جایزه خدمات برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی به صورت ملی و به میزبانی شیراز نیز برگزار می شود.
وی بیان داشت: جشنواره شعری با موضوع کتاب، کتابخوانی و کتابدار برای شاعران و اهالی ادب استان فارس از هشتم آبان آغاز شده و علاقه مندان برای ارسال آثار خود تا یک آذرماه فرصت دارند تا در این جشنواره شرکت کنند.
این مقام مسئول اضافه کرد: جشنواره خاطره نویسی برای کتابداران تحت عنوان «بوی کاغذ» با موضوع خاطرات کتابداران برگزار شده است که علاقه مندان تا یک آذرماه فرصت دارند آثار خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کنند.
وی بیان داشت: نشست کتابخوان خانوادگی ملی را با محوریت استان های مختلف برگزار خواهیم کرد که خانواده های کتابخوان به معرفی کتاب های خود می پردازند.
منوچهری اضافه کرد:نشست های نقد و بررسی کتاب در ۳۶ شهرستان استان فارس برگزار می شود و از نویسندگان بومی این شهرستان ها در این نشست ها بهره خواهیم برد.
وی اعلام کرد: در مجموع هزار و صد و سیزده برنامه فرهنگی خرد و کلان در حوزه ترویج در کتابخانه های عمومی برگزار می شود. ما حدود ۲۴۷ کتابخانه عمومی در استان داریم و تکثر برنامه ها از نظر تعدادی به دلیل فراوانی پراکندگی در شهرها و روستاها است.
منوچهری افزود: ما ۲۷۴ نشست کتابخوان را در استان فارس خواهیم داشت. ۱۵۹ مسابقات کتابخوانی خرد و کلان، ۳۲ نشست رونمایی کتاب، ۳۸ نشست نقد و بررسی کتاب، ۳۴ برنامه محافل ادبی کتابخانه‌ها، ۲۲ نشست محفل قرآنی و ۹۳کارگاه آموزشی از جمله برنامه های هفته کتاب هستند در کتابخانه های عمومی برگزار می شود.
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اعلام کرد: با توجه به اینکه تعداد و پراکندگی کتابخانه ها در استان بسیار زیاد است و ما از نظر تعداد کتابخانه های نهادی در کشور جزو برترین استان‌ها هستیم برنامه های هفته کتاب هم متنوع و جالب است.
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۴۱۲۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما