۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز :

اختتامیه‌ی دومین رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت میراث روستایی ایران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۵
این رویداد که به‌همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز و انجمن علمی گردشگری و هتلداری دانشگاه شیراز با همکاری کمیسیون ملی یونسکو-ایران و  معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،‌ از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ کلید خورد، با اعلام و تقدیر از برگزیدگان نهایی مسابقه تولید محتوای میراث روستایی پایان یافت.
اختتامیه‌ی دومین رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت میراث روستایی ایران
به گزارش حافظ خبر، معصومه  محرر، مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و دبیرعلمی این رویداد، در آغاز این مراسم درخصوص محوریت برگزاری این رویداد گفت: تحقیقات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، پس از پایان همه گیری کوید 19  و تغییر سبک زندگی افراد، سفر به روستاها افزایش خواهد یافت و این اقبال به گردشگری روستایی، پیامدهای بسیارخوبی می‌تواندباشد، از طرفی یکی از دغدغه‌هایی که در این خصوص ایجاد می‌شود این است که با افزایش گردشگران به روستاها و وجود عوامل دیگری مانند تغییر سبک زندگی روستاییان عزیز، شاهد چه تغییراتی در فرهنگ روستایی خواهیم بود؟ از همین‌رو، بمنظور پاسداشت میراث فرهنگی روستایی ایران، محور دومین رویداد ملی میراث فرهنگی، “میراث روستایی ایران” قرار داده شد و از اردیبهشت‌ماه با حضور صاحب‌نظران و پژوهشگران مختلف و با برگزاری نشست‌های تخصصی، تورهای مجازی، مسابقه تولید محتوا و برنامه‌های متعدد، این موضوع در کانون توجه قرارداده و واکاوی شد. 

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی بخش مدیریت گردشگری دانشگاه شیراز تأکید کرد: میراث روستایی یکی از سرمایه‌های ارزشمند ماست که توجه بدان ضروری است بهمین دلیل اختتامیه این رویداد پایان راه نیست بلکه آغازی است برای اقدامات تاثیرگذار آتی. ایشان در ادامه به معرفی  مسابقه ی طرح کسب و کار روستایی با محور های کسب و کار دیجیتال در فضای مجازی، گردشگری و زنجیره ی خدمات مرتبط با آن، پوشاک، صنایع دستی، کشاورزی و صنایع غذایی، تکنولوژی و مهندسی، منابع طبیعی و محیط زیست، صنایع خلاق و فرهنگی و کار آفرینی اجتماعی پرداخت. از مزایای این رویداد که تا25 اذرماه زمان دریافت طرح دارد می توان به پذیرش سه طرح در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ، پذیرش سه طرح در پارک علم و فناوری استان فارس و بهره مندی از خدمات و تسهیلات ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای هر طرح ، ارائه تسهیلات از صندوق کار آفرینی امید به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال به ۵ طرح ، اشاره کرد.  علاقه مندان می توانند برای شرکت در رویداد و دریافت شیوه نامه و فرم ارسال کسب و کار به سایت رویداد به آدرس زیر مراجعه کنند 
📧 www.elmi.shirazu.ac.ir

در ادامه‌ی این مراسم، علی حفیظی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه شیراز نیز به اهمیت میراث فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: معمولا به بعد اقتصادی میراث فرهنگی توجه بیشتری می‌شود، اما بعد فرهنگی آن بیشتر از بعد اقتصادی، ‌به‌دلیل ارتباط بین نسلی که ایجاد می‌کند، برای ملت‌ها ارزشمند است. 
وی تأکید کرد: میراث فرهنگی می‌تواند نبوغ فرهنگی و هنری نسل‌ها را انتقال دهد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه شیراز از لزوم توجه دانشگاه‌ها به این حوزه سخن گفت و برگزاری این رویداد را به‌عنوان رسالت دانشگاهی قلمداد کرد که باهدف ارتقای سطح میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با گردهم‌آمدن و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف استان و جمع توانمندی‌ها بتوان برای میراث روستایی و گرشگری آیند‌ه‌‌ای بهتر رقم زد.

تقدیر از از برگزیدگان نهایی مسابقه تولید محتوای میراث روستایی حسن ختام این رویداد بود.
 مراسم اختتامیه‌ی «دومین رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت میراث روستایی ایران» با حضور دکتر مؤذنی رئیس دانشگاه شیراز، برخی دیگر از مسؤولان دانشگاه شیراز و میراث فرهنگی و جمع محدودی از دانشگاهیان در باغ نارنجستان قوام برگزار گردید و به‌صورت مجازی و برخط اجرا شد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۲۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما