۰
plusresetminus

سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳
در حالی که طی هفته های اخیر افزایش حجم ریزگردها در جنوب غربی کشور خصوصا استان خوزستان سبب بروز مشکلات فراوانی در این مناطق شده، مسئولان دولتی تاکنون نسبت به این رخداد، واکنش قابل توجهی نداشته اند.
در حالی که طی هفته های اخیر افزایش حجم ریزگردها در جنوب غربی کشور خصوصا استان خوزستان سبب بروز مشکلات فراوانی در این مناطق شده و سلامتی مردم خصوصا کودکان را به خطر انداخته است، مسئولان دولتی تاکنون نسبت به این رخداد که به تدریج در حال تبدیل به فاجعه است،واکنش قابل توجهی نداشته اند.

در این میان تاکنون از سازمان حفاظت محیط زیست که مسئول مستقیم این وضعیت است، صدایی برنخاسته بود تا این که روز دوشنبه خانم ابتکار رئیس این سازمان لب به سخن درباره ریزگردها گشود؛ اما با مقصر معرفی کردن دولت قبل.

سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم در گفتگو با ایلنا در ارتباط با آلودگی هوای اهواز مطالب زیر را بیان کرده است:

*در سال های گذشته فعالیت زیادی برای مقابله با ریزگردها و موارد مشابه انجام نشده است، به طوری که اکنون ناگهان با بحران های شدید در مورد این مساله و مسائل بسیار دیگری مواجه شده ایم.

*دولت قبل در زمینه بین المللی، در نشست با عراق و نشست های منطقه ای تلاش هایی را در راستای تفاهم برای مهار ریزگرد ها انجام داده بود، همچنین برای ایجاد تفاهم با وزارت نفت در زمینه مالچ پاشی نیز اقداماتی صورت داده بود بود، اما هیچ کدام از این موارد به نتیجه نرسید.

* متاسفانه تشدید بهره برداری بی رویه از منابع آب طی این سال ها، آسیب های بسیاری را ایجاد کرده است. یکی از اتفاقاتی که در کل کشور از جمله خوزستان رخ داده، بحث تشدید و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و روان آب ها بوده که از ضابطه و چارچوب تخصصی و قانونی خودش کاملا خارج شده و لطمات زیادی را وارد کرده است.

ابتکار همچنین در پاسخ به این سوال که چرا دولت یازدهم در این یک سال فکری برای آلودگی هوای اهواز نکرده است، اینگونه توجیه کرده است: در دولت جدید تلاش های بسیاری در این زمینه انجام گرفته است، اما هیچ کدام از برنامه های مورد نظر؛ یک شبه، یک ماهه و یکساله به ثمر نمی رسد، بلکه این برنامه ها بلند مدت و میان مدت هستند. در کوتاه مدت تنها کاری که می شود، انجام داد؛ واکنش سریع است.

حمله خانم ابتکار به دولت قبل بابت افزایش ریزگردها در روزهای اخیر، با وجود گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت یازدهم، در حالی است که وی سال اول مدیریت خود را بیشتر به حواشی سیاسی و هجمه به بنزین تولید داخل گذراند.

* هجمه به بنزین مهمتر از مقابله با ریزگردها


در حالی که مسئول مستقیم مقابله با پدیده ریزگردها سازمان محیط زیست است؛ متاسفانه این سازمان در دولت یازدهم آنچنان خود را درگیر هجمه به بنزین تولید داخل کرد، که از وظایفی همچون مقابله با ریزگردها غافل شده است. 
سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست 
خانم ابتکار به جای پیگیری وظایف ذاتی سازمان محیط زیست، وقت خود را صرف کارهای سیاسی و حمله به منتقدان دولت کرده است. او نشان داده که بیشتر نگران نتیجه انتخابات مجلس دهم است تا مردمی که بر اثر بحران ریزگردها در حال خفگی هستند.
سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست 
سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست 
یک جستجوی ساده اینترنتی هم نشان می دهد که خانم ابتکار در یک سال و نیم دولت یازدهم بیشتر وقت خود را صرف هجمه به خودکفایی بنزین کرده است.

جستجوی کلیدواژه «ابتکار + بنزین» در موتور جستجوی گوگل بالغ بر یک میلیون و 350 هزار لینک را نشان می دهد. در حالی که جستجوی کلید واژه «ابتکار + ریزگرد» فقط 25 هزار لینک را ارائه می کند. همین مقایسه ساده نشان می دهد که فقط 2 درصد آن چه که حواشی هجمه ابتکار به بنزین به وجود آورده، صرف مقابله با پدیده ریزگردها شده است. 
سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست

سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست

* وعده انتخاباتی روحانی

افزایش ریزگردها در حالی است که حسن روحانی وعده های مهمی در این باره به مردم خوزستان داده بود.

حسن روحانی در تاریخ 13 خرداد 92 در مجموعه ورزشی 13 آبان اهواز در سفرهای انتخاباتی خود به مردم اهواز به مشکل ریزگردها برای مردم خوزستان اشاره کرد و گفت: خوزستان جزو استان های مهاجرپذیر ایران بود در حالیکه امروز به خاطر مشکل ریزگردها به استان مهاجرفرست تبدیل شده است و حل این مشکل با همکاری با کشورهای همسایه امکان پذیر است.


* وعده های پس از انتخابات

حسن روحانی پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور نیز مجددا بر حل مشکل ریزگردهای استان خوزستان تاکید داشت.

مثلا او 27 آبان 92 در دیدار مجمع نمایندگان استان خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که مردم این استان با آن مواجه هستند، مسئله زیست محیطی نظیر پدیده ریزگردها است که این موضوع در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به عنوان مهم ترین مسئله زیست محیطی کشور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، دستگاه های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه درخصوص رفع این مشکل و چگونگی همکاری با دیگر کشورها اقدامات لازم را انجام دهند؛ البته حل این مشکل نیاز به برنامه ریزی دقیق و زمان مناسب دارد. همچنین فعال سازی اروند و پاکسازی و لایروبی اروند که باید با مشارکت کشور عراق انجام شود جزو اولویت های این دولت است. 
سکوت ابتکار درباره ریزگردها با هجمه به دولت قبل شکست 
روحانی 24 دی ماه 92 در جریان سفر به استان خوزستان هم در این باره وعده داده بود: بحث ریزگردها یکی از بحث های مهم ماست. در این هفته اگر این سفر نبود، برنامۀما این بود که جلسۀ شورای عالی محیط زیست را برای بار دوم تشکیل بدهیم که یکی از موضوعات مورد بحث ما ریزگردهاست که من با مقامات عراقی و نخست وزیر عراق مفصل دربارۀ ریزگردها صحبت کردم. مشکل ریزگردها باید با همکاری سایر کشورهای منطقه حل شود که ما این را ان شاءالله دنبال خواهیم کرد. 
منبع: مشرق
کد مطلب : ۴۹۴۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما