۰
plusresetminus

وزارت نفت سال آینده پولی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت ندارد

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۶
وزیر نفت با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی گفت: با این حساب در سال آینده سرمایه گذاری وزارت نفت در طرح های نفتی صفر است.
بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1394 کل کشور طی سخنانی به مخالفت با پیشنهاد حذف یک بند الحاقی به تبصره دو ماده واحده پرداخت که براساس آن وزارت نفت مجاز شد برای سرمایه گذاری در میادین مشترک تا سقف 50 هزار میلیارد دلار اوراق مشارکت منتشر کند.
وی در سخنان خود گفت: هر سال سهم وزارت نفت از فروش و صادرات نفت و میعانات گازی 14.5 درصد است که ما با احتساب فروش 2 میلیون بشکه نفت و با قیمت هر بشکه 100 دلار حدودا 13 میلیارد دلار به وزرات نفت اختصاص می یافت.
وزیر نفت افزود: اما امسال در بودجه نفت را حدود 40 دلار پیش بینی کردیم و فروش آن حدود یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده است. بنابراین سهم وزارت نفت بسیار کم شده است و با این وضع چطور می توانیم در میادین مشترک سرمایه گذاری کنیم؟ آن هم در شرایطی که وزارتخانه در پرداخت حقوق کارکنان به مشکل خورده است.
وی با بیان اینکه وزارت نفت نمی تواند از خارج استقراض کند، گفت: فروش اوراق مشارکت برای استفاده از منابع داخلی است و تنها می توانیم از این طریق تحریم ها را شکست داده و منابع لازم را جذب کنیم. لذا برای سرمایه گذاری در میادین مشترک می توانیم پول های حاصل از فروش اوراق مشارکت را جذب و سرمایه گذاری کنیم. 
زنگنه افزود: برای سرمایه گذاری در طرح های نفتی و گازی در میادین مشترک ابتدا باید 2 میلیارد دلار منابع جذب کنیم و سپس به سوددهی برسیم. بنابر این اگر این بند از بودجه حذف شود، چطور می توانیم در میادین مشترک سرمایه گذاری کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 90 حدود 21 میلیارد دلار و در سال 91 حدود 17 میلیارد دلار در نفت سرمایه گذاری شد اما در سالهای آینده با همین روند، سرمایه گذاری از منابع خودمان صفر خواهد بود.
در ادامه حجت الاسلام ابوترابی فرد که ریاست صحن علنی را برعهده داشت از وزیر نفت پرسید که بازگشت سود فروش اوراق مشارکت به چه صورت خواهد بود که وزیر نفت نیز پاسخ داد "با فروش میعانات گازی و محصولات نفتی این سود را بازپرداخت کنیم."
در نهایت نمایندگان مجلس با پیشنهاد حذف بند الحاقی یک از تبصره 2 مخالفت کردند و براساس آن وزارت نفت مجاز شد برای سرمایه گذاری در میادین مشترک اوراق منتشر کند.
 
منبع: تسنیم
کد مطلب : ۵۰۳۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما