۰
plusresetminus
نقدی بر اظهارات اخیر ریاست محترم جمهور

آیا پلیس موظف به اجرای اسلام نیست؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۴
روز گذشته بیستمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد
آیا پلیس موظف به اجرای اسلام نیست؟
به گزارش "حافظ نیوز" حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور  روز گذشته در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، امنیت را از نعمت‌های بسیار بزرگ الهی دانست و گفت: قرآن مجید یکی از آثار ایمان و اسلام را امنیت می‌داند و اساساً ایمان از همان ریشه امن است و ایمان به خداوند هم برای روح انسان امنیت می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت آفرین است.

بودجه‌های نیروهای مسلح را ۱۰۰ درصد پرداخت کرده ایم
وی اضافه کرد: دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بود و همه آنچه را که در انتخابات به مردم وعده داده، در پی آن بوده و هست و آنها را دقیقا اجرا و عمل می‌کند.
روحانی با بیان این مطلب که در بودجه سال ۹۴ وابستگی ما به نفت از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر بوده و این یکی از افتخارات دولت است، تصریح کرد: علی رغم همه این مشکلات اگر بودجه دستگاه‌های اجرایی تا مرز ۹۵ درصد پرداخت شد، بودجه‌های نیروهای مسلح را ۱۰۰ درصد، هم درسال ۹۲ و هم سال ۹۳ پرداخت کردیم که در این بین حتی بودجه نیروی انتظامی در برخی از بخش‌ها بیش از ۱۰۰ درصد پرداخت شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که برخی امروز به ما ایراد می‌گیرند که بنا بود (به تعبیر آنان) این دولت یک دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را دولت هر سال اضافه می‌کند، اظهار داشت: مخصوصاً در سال ۹۴ که بودجه نیروهای مسلح با تصمیم دولت افزایش بیشتری داشته یکی از اشکالاتی که در ذهن برخی‌ها مطرح می‌شود، این است، اما جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله جداست. امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله جدا است.

پلیس موظف به اجرای اسلام نیست!
رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنانش فقر و بیکاری را از عوامل مهم ناامنی در جامعه عنوان کرد و گفت: برخی چسبیدند به دو الی سه فرع اسلام و فکر می‌کنند که همه معروف و منکر آنجاست. درحالی که دنیای معروف و منکر بسیار وسیع است.
وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید که چون این را خداوند گفته و یا روایتی است که پیغمبر فرموده است، خود را مسئول اجرای اسلام بداند. بی‌خود، خود را به مخمصه نیندازیم و مردم را گرفتار نکنیم، وظیفه پلیس اجرای قانون است؛ به هر حال برخی از احکام شرع در قانون آمده و برخی هم مجلس مطابق با شرع تصویب می‌کند.
روحانی با بیان اینکه پلیس تنها جایی می‌تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانون باشد و دوماً آن قانون صریح، روشن به او ابلاغ شده باشد، به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: نمی‌توان با نصب یک علامت رانندگی پشت یک درخت در شهر، راننده‌ای را مجاب به رعایت قانون کرد و سپس بخواهیم که چون آن راننده آن علامت را ندیده او را جریمه کنیم. باید در اجرای قانون دقت داشته باشیم و بدانیم که آن قانون را شفاف، صریح و اعلان شده اجرا کنیم و یا در اصطلاح حقوقی ابلاغ شده باشد که آنجا پلیس می‌تواند وارد عمل شود و اجرا کند.
سخنان رئیس جمهور محترم در حالی است که اولا براساس قانون اساسی قوانین عادی نمی تواند مخالف ضوابط شرعی واسلامی بوده و با آن منافاتی داشته باشد و لذا تفکیک بین وظایف قانونی پلیس با شرع مقدس اسلام عجیب و تامل برانگیز است. از سوی دیگر نخستین انتظار هر مسلمان آگاه و دلسوزی از پلیس یک کشور اسلامی ، اجرای احکام ومقررات اسلامی است . اگر پلیس جمهوری اسلامی هم مجری احکام شریعت مقدس نباشد، پلیس کدام کشور مجری حکم الله است!؟ طبیعتا پلیس آمریکا و اسرائیل غاصب ، چنین جایگاهی ندارد و مردم از آنها چنین انتظاری ندارند. از دیگر سو به تصریح قرآن کریم،از جمله نشانه های مومنان آنست که چون به حکومت در زمین می‌رسند؛«نماز به پا می‌دارند، زکات می دهند و امر به معروف ونهی از منکر می کنند» نفی این تکلیف مصرح در قرآن مجید از سوی رئیس محترم جمهور سوال برانگیز است. البته ممکن است گفته شود ایشان در پی تاکید بر منکرات بزرگ‌تر و اصلی‌تر بوده‌اند کما اینکه خود به فقر و بیکاری هم اشاره کرده‌اند. اگر چنین است باید گفت : اولا اجرای برخی احکام الهی مانعی بر اجرای برخی دیگر نیست و هرکدام در جای خود مهم وقابل اعتناست و ثانیا به جز مسئولان دولتی، چه کسی مسئول مستقیم ریشه کن کردن فقر و بیکاری است!؟ بنابر این بهتر است به جای سخنانی قابل تاویل و ایجاد حاشیه هایی تازه،دولت در عمل به جنگ این منکرات رفته ومبارزه عملی با منکرات را به مردم نشان دهد.

منبع: کیهان
کد مطلب : ۶۳۷۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما