اکران 6 فیلم در بخش مسابقه جشنواره فجر؛ امروز

7 ارديبهشت 1394 ساعت 11:45

سومین روز بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر امروز (دوشنبه) با اکران 6فیلم شامل آرمان شهر، نبات، ملاقات با شاعر جوان، اهل پرواز، ملکه کوهستان و خداحافظی طولانی در پردیس سینمایی ملت تهران پیگیری می شود.


به گزارش حافظ به نقل از مشرق، در سومین روز بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، فیلم های آرمان شهر به کارگردانی حسن ناظر و نبات ساخته موسی اوغلو به ترتیب ساعت 15 و 18 از بخش جلوه گاه شرق و فیلم ملاقات با شاعر جوان به کارگردانی رودی باریچلو ساعت 21 از بخش هنر و تجربه در سالن شماره 2 پردیس سینمایی ملت اکران می شود.
همچنین فیلم های اهل پرواز به کارگردانی پاسکال فران، ملکه کوهستان به کارگردانی صدیق شر نیاز و خداحافظی طولانی به کارگردانی فرزاد موتمن به ترتیب ساعت 15، 17 و 20 امروز (دوشنبه) در سالن شماره چهار به نمایش در می آید.

** نبات می آید

فیلم نبات به کارگردانی الچین موسی اوغلو و محصول ۲۰۱۴ کشور جمهوری آذربایجان است که سال گذشته نماینده جمهوری آذربایجان در جوایز اسکار بود.
این فیلم روایت زندگی نبات و شوهرش اسکندر است. اسکندر جنگلبان سابق پیر و مریض احوالی است که همراه با نبات در کلبه ای دور افتاده از دهکده زندگی می کنند. آنها فرزند خود را در جبهه های جنگ از دست داده اند و تنها دلیل بقای شان، ارتزاق از طریق فروش شیر گاوشان است.
متعاقب افتادن سایه جنگ بر منطقه آنان و مرگ اسکندر، نبات برای زنده ماندن در دهکده ی متروکه ی کنونی زیر نگاه خیره یک گرگ ماده به زندگی ادامه می دهد.
در فیلم نبات که فاطمه معتمدآریا به عنوان نقش اصلی در آن بازی می کند، بازیگرانی از جمله ویدادی علیف، سبیر مامادف و فرها اسرافیلف نیز به ایفای نقش می پردازند.
موسی اوغلو کارگردان این فیلم حاضر در بخش جلوه گاه شرق، تاکنون نویسندگی و کارگردانی بیش از پنجاه فیلم مستند را در کارنامه داشته است.

** فیلم اهل پرواز؛ نماینده سینمای فرانسه

اهل پرواز به کارگردانی پاسکال فران فیلمساز زن فرانسوی و تهیه کنندگی دنیس فرید در جشنواره فیلم کن سال ۲۰۱۴ حضور داشت و پیش از این جوایز زیادی از جمله جایزه لویی دلوک در سال 2۰۱۴ را کسب کرده است.
این فیلم با بازی جاش چالرز، آنه دموستیه، رچدی زم و کاملیا جوردانا داستانی است که در حومه پاریس و بین یک هتل و فرودگاه می گذرد و به امید و رویاهای در هم آمیخته شده دونفر می پردازد. در فرودگاه پاریس، دو غریبه می کوشند تا معنایی برای زندگیشان بیابند. یک مهندس آمریکایی که تحت فشار های احساسی و شغلی قرار دارد و تصمیم گرفته تا تغییری اساسی در خویش ایجاد کند و یک خدمه جوان هتل که وقایعی ماورالطبیعه را پشت سر گذاشته و روند زندگی اش مختل شده است.
پاسکال فران ۵۴ ساله کارگردان کم کاری است که در میان فیلم های او در کارنامه هنری اش از جمله بانو چترلی، نژاد پرنده و توافقات کوچک با مردگان، خانم شاتر لی نزد منتقدان و تماشاگران از محبوبیت بیشتری برخوردار است. فیلمی که توانست برنده پنج جایزه سزارشود. فران با فیلم اولش به نام ساخت و پاخت های کوچک با مرگ ها در سال ۱۹۹۴ جایزه دوربین طلائی کن را از آن خود کرد.

** ملاقات با شاعر جوان، جدیدترین ساخته رودی باریچلو

رودی باریچلو به واسطه تازه ترین ساخته سینمایی اش با عنوان ملاقات با شاعر جوان نماینده کشور کانادا در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است. باریچلو به همراه مارسل بولیو فیلمنامه ای را تدوین کرده که روایت رویارویی شاعری جوان به نام پل ساسر، با ساموئل بکت؛ نویسنده بزرگ در دو دهه آخر زندگی اش است. آشنایی که سبب شکل گیری دوستی پیچیده ای میان آن دو می شود و آینده پل را برای همیشه تغییر می دهد.
وینسنت هاس-دسماریاس، ماریا دی مدییرو، استفان ماکاتی در این فیلم به تهیه کنندگی پیر ایون به ایفای نقش پرداخته اند. این کارگردان کانادایی علاوه بر ساخت ملاقات با شاعر جوان، فیلم های چشم گربه و اسماعیل را نیز تاکنون کارگردانی کرده است.

** ملکه کوهستان؛ روایتگر حماسه ای اسطوره ای از سرزمین قرقیزستان

فیلم ملکه کوهستان نخستین ساخته بلند سینمایی صادیق شرنیاز فیلمساز و چهره سیاسی و فرهنگی مطرح در جمهوری قرقیزستان است که نویسندگی فیلمنامه را نیز بر عهده داشته است.
ملکه کوهستان که در بخش سینمای سعادت جشنواره فجر به رقابت با رقبای خود می پردازد، در ۱۳۱ دقیقه روایتگر داستانی حماسی اسطوره ای است و در قرن ۱۹ در قرقیزستان اتفاق می افتد .
شرنیاز داستان واقعی زنی به نام کارمانجان داکتا را به تصویر می کشد؛ زنی قوی و با اراده از مردمان آسیای مرکزی که حکمرانی کشورش را بر عهده می گیرد و آن را از سقوط حتمی نجات می دهد.

** اتوپیا و قصه زنان آسیب دیده از جنگ

اتوپیا تنها فیلم خارجی جشنواره بین المللی فیلم فجر که نویسنده ایرانی دارد، در اسکاتلند،انگلیس، افغانستان، پاکستان وهند روایت می شود و داستانی کاملا غیر ایرانی دارد. فیلمنامه اتوپیا توسط امیر آقایی بازیگر ایرانی به نگارش درآمده و توسط حسن ناظر کارگردانی شده است که بیش از دو دهه در اسکاتلند زندگی می کند. همایون ارشادی بازیگر ایرانی نیز یکی از نقش های قصه را به تصویر می کشد.
قصه اتوپیا درباره جنگ است و زنی که در آستانه ۴۲ سالگی می خواهد مادر شود و به رغم تمام مسائل اجتماعی، اعتقادی و خانوادگی برای خواسته اش تلاش می کند.
تهیه کنندگی این فیلم بر عهده محسن علی اکبری است که پیش از این فیلم فاخر استرداد به کارگردانی علی غفاری را تهیه کرده بود. کریس راب هم تهیه کنندگی بخش های خارجی را عهده دار بوده است.
بازیگر نقش اصلی فیلم اتوپیا، ملالای ذکریا بازیگر افغان است که برای نخستین بار جلوی دوربین رفته است.
نخستین اکران جهانی این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

** خداحافظی طولانی، به دنبال موفقیت در بخش بین الملل

فیلم خداحافظی طولانی به تهیه کنندگی و کارگردانی فرزاد موتمن روایتگر داستان مردی است که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی ست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.
جدیدترین ساخته موتمن فیلمی است درباره زندگی آدم های طبقه فرودست در یک ساختار کاملا مینی مالیستی که به گفته این کارگردان در اصل یک مثلث عشقی است.
این فیلم که در آن سعید آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار بازی می کنند، با نامزدی در هفت بخش اصلی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی قابل توجه آقاخانی و بهترین طراحی صحنه و لباس باشد.
بخش بین المللی سی و سومین جشنواره فیلم فجر از شنبه شب برای نخستین بار به صورت مستقل از بخش ملی (که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد) آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران ادامه دارد.


کد مطلب: 6392

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/6392/اکران-6-فیلم-بخش-مسابقه-جشنواره-فجر-امروز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir