۰
plusresetminus

آیا رهبر انقلاب امسال به «نمایشگاه کتاب» خواهند رفت؟/ وزیر ارشاد: از رهبر انقلاب کتبا درخواست کرده ایم به نمایشگاه کتاب بیایند/ پیام‌ عدم حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب چیست؟

تاریخ انتشارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۹
به نظر می‌رسد دولت یازدهم باید با تجدیدنظر اساسی در رویکرد فرهنگی خود، پاسخی عملی و درخور به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مردم ارایه کند.
آیا رهبر انقلاب امسال به «نمایشگاه کتاب» خواهند رفت؟/ وزیر ارشاد: از رهبر انقلاب کتبا درخواست کرده ایم به نمایشگاه کتاب بیایند/ پیام‌ عدم حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب چیست؟
حافظ نیوز/ نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی سالانه کشور است که همواره مورد توجه ویژه رهبر انقلاب بوده است. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در دوران ریاست جمهوری خویش، نمایشگاه کتاب تهران را بنیان گذاشتند و به جز هشت دوره (شش دوره عدم حضور اعتراضی + دو دوره عدم حضور در تهران)، در همه ۱۹ دوره دیگر آن شرکت داشته‌اند. رهبر معظم انقلاب در سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ از پنج دوره نمایشگاه کتاب تهران دیدن نکردند که علت این عدم حضور، اعتراض ایشان به رویکرد فرهنگی دولت سید محمد خاتمی بود.
پس از اتمام کار دولت اصلاحات، رهبر انقلاب مجددا بازدید از نمایشگاه کتاب را در دستور کار خود قرار دادند تا سال گذشته که بنا بر اعلام مسؤول دفتر رهبر معظم انقلاب ایشان به دلیل مشغله های فراوان از نمایشگاه کتاب بازدید نداشتند.
برنامه دیدن رهبر معظم انقلاب در ربع قرن گذشته، به شرح زیر بوده است:
۱) دوره یکم: ۱۸/۸/۱۳۶۶ ـ رییس‌جمهور: سید علی خامنه‌ای
۲) دوره دوم ۳) دوره سوم: ۱۹/۲/۱۳۶۹ ـ رییس‌جمهور: اکبر هاشمی رفسنجانی
۴) دوره چهارم: ۱۸/۲/۱۳۷۰
۵) دوره پنجم: ۱۷/۲/۱۳۷۱
۶) دوره ششم: ۲۱/۲/۱۳۷۲
۷) دوره هفتم: ۲۰/۲/۱۳۷۳
۸) دوره هشتم: ۲۶/۲/۱۳۷۴
۹) دوره نهم: ۲۲/۲/۱۳۷۵
۱۰) دوره دهم: ۱۴/۲/۱۳۷۶
۱۱) دوره یازدهم: ۵/۳/۱۳۷۷ ـ رییس‌جمهور: سید محمد خاتمی / وزیر ارشاد: سید عطاءالله مهاجرانی
۱۲) دوره دوازدهم: عدم دیدن ـ برگزاری یک نمایشگاه محدود کتاب در بیت رهبری (۲۸/۲/۱۳۷۸)
۱۳) دوره سیزدهم: عدم دیدن
۱۴) دوره چهاردهم: عدم دیدن ـ وزیر ارشاد: احمد مسجدجامعی
۱۵) دوره پانزدهم: عدم دیدن
۱۶) دوره شانزدهم: عدم دیدن
۱۷) دوره هفدهم: ۲۳/۲/۱۳۸۳ ـ وزیر: احمد مسجدجامعی
۱۸) دوره هجدهم: عدم دیدن ـ همزمانی با سفر معظم‌له به استان کرمان
۱۹) دوره نوزدهم: ۲۱/۲/۱۳۸۵ ـ رییس‌جمهور: محمود احمدی‌نژاد
۲۰) دوره بیستم: ۱۵/۲/۱۳۸۶
۲۱) دوره بیست و یکم: ۲۲/۲/۱۳۸۷
۲۲) دوره بیست و دوم: عدم دیدن ـ همزمانی با سفر معظم‌له به استان کردستان
۲۳) دوره بیست و سوم: ۲۲/۲/۱۳۸۹
۲۴) دوره بیست و چهارم: ۲۱/۲/۱۳۹۰
۲۵) دوره بیست و پنجم: ۱۷/۲/۱۳۹۱
۲۶) دوره بیست و ششم: ۱۴/۲/۱۳۹۲
۲۷) دوره بیست و هفتم: عدم دیدن ـ دلیل اعلام‌شده مشغله‌های فراوان ـ رییس‌جمهور: حسن روحانی / وزیر ارشاد: علی جنتی

و اما در شرایطی که این احتمال وجود دارد که رهبر انقلاب امسال نیز و در دوران وزارت علی جنتی از نمایشگاه کتاب تهران بازدید نداشته باشند، وزیر ارشاد در حاشیه بازدید 4 ساعته خود از نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سئوالی درباره حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب نیز گفت: امیدواریم امسال این حضور تحقق یابد، ما طی یک نامه رسمی درخواست خودمان را خطاب به ایشان ارسال کرده ایم و امیدواریم که ایشان امسال در نمایشگاه حضور داشته باشند.

پیام‌ عدم حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب چیست؟
همانگونه که ذکر شد، مهمترین دلیلی که می توان برای عدم حضور رهبر انقلاب در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور ذکر کرد نوعی اعتراض نسبت به سیاستهای فرهنگی دولتی است. چه اینکه امسال نیز وزیر ارشاد کتبا از رهبر انقلاب درخواست حضور در نمایشگاه کتاب را عنوان کرده است و در این شرایط، عدم حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب همانند عدم حضور ایشان در زمان وزارت مهاجرانی حاوی پیام های شفاف و صریحی می باشد.
بنابراین شاید مهمترین پیش نیاز حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب را باید در تغییر رویکرد دولت در حوزه فرهنگ دانست. به نظر می‌رسد دولت یازدهم باید با تجدیدنظر اساسی در رویکرد فرهنگی خود، پاسخی عملی و درخور به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مردم ارایه کند.
کد مطلب : ۶۶۵۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما