۰
plusresetminus
گزارشی از متن و حاشیه نود و ششمین جلسه شورای شهر شیراز

محمدیان: تعطیلی بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور تبعات سنگینی خواهد داشت/ پاک فطرت: کانون رهپویان وصال به صورت مردمی ایجاد شده و نمی توان آن را تعطیل کرد/ حقنگر: طرح توسعه بلوار چمران باغات این منطقه را نابود می کند

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۸
شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز حمایت خود را از فعالیت‌های کانون فرهنگی وصال شیراز اعلام کرده و از مسئولان متولی به‌ویژه اوقاف خواستار پیگیری مسائل و مشکلات پیش آمده برای کانون شدند.
جلسه علنی شورای شهر شیراز
جلسه علنی شورای شهر شیراز
به گزارش "حافظ نیوز" شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز بعد از ظهر امروز در نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز حمایت خود را از فعالیت‌های کانون فرهنگی وصال شیراز اعلام کرده و از مسئولان متولی به‌ویژه اوقاف خواستار پیگیری مسائل و مشکلات پیش آمده برای کانون شدند.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه گفت: مرحوم حاج جواد جلایر که از متدینین و خیران شهر بود در سال 80 با وقف قطعه زمینی به مساحت حدود 2 هزار و 600 مترمربع در خیابان شهید آقایی شیراز برای ساخت حسینیه سیدالشهدا(ع) در حضور شاهدان و دو تن از علمای بزرگ شهر اقدام کرد و با دعوت و پشتیبانی از مجموعه رهپویان وصال که آن زمان در مسجد خیرات شیراز فعالیت داشتند زمینه رشد کانون را فراهم کرد.
رضا محمدیان اظهار داشت: با پیگیری واقف و تعدادی از مسئولان و افراد دیگر و همچنین کمک خیران تغییر کاربری و صدور مجوز ساخت یک مجتمع فرهنگی و حسینیه با زیربنای 10 هزار مترمربع صادر و عملیات اجرایی آن آغاز شد که در ساخت بنای این مرکز علاوه بر کمک‌های مرحوم جلایر با پیگیری مجموعه رهپویان وصال، دولت، شهرداری شیراز،خیران، گروه مهندسی اجرایی و دیگران کمک‌های مادی و معنوی مختلفی به این مجموعه داشتند.
محمدیان با اظهار اینکه کانون فرهنگی رهپویان وصال بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور و زبانزد خاص و عام است و بزرگترین اعتکاف جوانان کشور طی سال‌های اخیر توسط آن انجام شده است، گفت: تعطیلی بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور تبعاتی را در پی خواهد داشت چرا که کانون رهپویان وصال از لحاظ مسائل فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی حائز اهمیت است و باید برای تقویت آن و ادامه فعالیت‌ها کمک کرد.
وی تصریح کرد: این کانون همواره بیشترین مراسم های مذهبی را برگزار کرده و پرجمعیت ترین کاروان ها را به
شهردار شیراز با اشاره به کمک‌های صورت گرفته به ساخت حسینیه کانون فرهنگی رهپویان وصال اظهار داشت: زمانی که پول مردم هزینه می‌شود به راحتی نمی‌توان مجموعه‌ای را تعطیل کرد.
اماکن زیارتی اعزام کرده است.
نماینده مردم در شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ادعای ورثه واقف، مبنی بر اینکه مرحوم جلایر با فعالیت‌های رهپویان وصال موافق نبوده، گفت:ورثه آن مرحوم خواستار اخذ تولیت آن مجموعه شده‌اند و افرادی سیاسی نیز فرصت را مغتنم شمرده با رایزنی موضوع را دنبال کرده اند.
شهردار شیراز نیز در این جلسه با اشاره به کمک‌های صورت گرفته به ساخت حسینیه کانون فرهنگی رهپویان وصال اظهار داشت: زمانی که پول مردم هزینه می‌شود به راحتی نمی‌توان مجموعه‌ای را تعطیل کرد.
 همچنین در ادامه این جلسه پنج دستور کار مورد بررسی شورا قرار گرفت که انعقاد قرارداد با بانک شهر به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال یکی از مهم ترین دستورکارهایی بود که در چارچوب پروژه های مصوب در بودجه شهرداری بررسی شد.
به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری و بهداشت محیط شورای اسلامی شهر شیراز باغات حاشیه بلوار چمران یکی از پروژه های مهمی است که در حال حاضر توسط مشاور در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی باغات حاشیه بلوار چمران از سال گذشته ارائه شده است، بیان داشت: متأسفانه طرح پیشنهادی تاکنون بازخوردی از طرف شهرداری شیراز نداشته است.
محمد حقنگر با بیان اینکه مشاور مربوطه گزارش و طرحی ارائه کرده که لازم است بر اساس آن درصد محدودی از فضای باغات در حاشیه بلوار چمران به فضاهای مسکونی و گردشگری اختصاص داده شود.
وی با اشاره به عرض کم حاشیه بلوار چمران عنوان کرد: اجرای چنین طرحی موجب انهدام باغات این حاشیه می شود و علاوه بر این باید منافع مالکان را نیز در نظر داشت که به صورت معقول تأمین شود.
این نماینده عنوان کرد: لازم است منافع باغداران و مالکان در قالب طرح پیشنهادی به میزان درصدی که قرار است مشاور در دل باغات به آنها بدهد در این برج‌ها تأمین شود.
همچنین در ادامه گفت: علاوه بر ساخته شدن بخش‌های مربوط به باغداران و مالکان با مشارکت خود آنها باید کل باغات حاشیه چمران نیز احیا شده و به عنوان فضای سبز برج‌های فوق در اختیار مالکان قرار گیرد.
حق‌نگر تصریح کرد: با توجه به اینکه مشاور طرح با ارائه این طرح اجازه احداث ده درصد در 96 پلاک موجود در بخشی از حاشیه چمران را ارائه کرده
حقنگر با اشاره به عرض کم حاشیه بلوار چمران عنوان کرد: اجرای چنین طرحی موجب انهدام باغات این حاشیه می شود و علاوه بر این باید منافع مالکان را نیز در نظر داشت که به صورت معقول تأمین شود.
بهتر است در توافقی که شهرداری با دانشگاه شیراز انجام می‌دهد حداکثر 5 هزار متر مربع از زمین دانشگاه که مجاور باغات حاشیه بلوار چمران قرار دارد در سه نقطه و در امتداد باغات موجود برای احداث 3 برج بلند مرتبه اختصاص یابد.
به گفته و به گفته وی با اجرای پروژه پیشنهادی نه تنها همچنان مالکیت باغات حاشیه چمران نزد مالکان با ارزش افزوده بسیار بالا خواهد ماند بلکه ارزش منطقه‌ای بالا خواهد رفت.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و بهداشت محیط شورای اسلامی شهر شیراز با اظهار اینکه یکی از بهترین راه‌های حفظ باغات تجمیع آنها در قالب پلاک‌های حداقل 50 هکتاری بوده، تصریح کرد: باید در مرحله دوم در باغات تجمیع‌شده اجازه داده شود حداقل در سطح دو درصد یک برج بلند مرتبه و بدون پارکینگ ساخته شود و راه دسترسی به برج‌ها منحصراً با وسیله نقلیه برقی و پیاده‌راه تأمین شود.
حق‌نگر ضمن ارائه یک طرح پیشنهادی در خصوص اجرای پروژه ساماندهی باغات حاشیه بلوار چمران بیان داشت: طرح حفظ و نگهداری باغات رها شده حدود یک سال پیش از طرف کمیسیون خدمات شهری به ستاد باغات شهرداری شیراز ارائه شده و مقرر شد در مورد اجرائی شدن طرح موارد مختلف آن بررسی و نتیجه به شورا اعلام شود.
نماینده مردم در شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در حال حاضر پس از گذشت یک سال با توجه به پیگیری‌های انجام شده مدیر ستاد ساماندهی باغات قصردشت شیراز، اعلام کرده است طرح مذکور تهیه و به دفتر شهردار شیراز ارجاع شده در حالیکه متأسفانه تاکنون به شورا اعلام نشده است.
وی از شهردار شیراز خواست که نسبت به امضا طرح فوق و ارائه به صحن شورا اقدام کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و بهداشت محیط شورای اسلامی شهر شیراز گفت: براساس طرح فوق و برآورد انجام شده بابت حفظ و نگهداری باغات رها شده در سطح یک هزار و 200 هکتار باغات شیراز سالانه مبلغ یکصد میلیارد ریال هزینه می‌شود.
به گفته این مسئول در صورتی که از شهروندان سؤال شود که آیا حاضرند سالانه یکصد میلیارد ریال از بودجه شهرداری شیراز برای حفظ باغات شهر هزینه شود به طور حتم با رأی موافق و بسیار بالای شهروندان روبه‌رو می شویم چرا که منافع به تحقق پیوستن این طرح به نفع همه شهروندان است.

گزارشگر: نیلوفر پرتو
کد مطلب : ۶۷۲۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما