۰
plusresetminus

آیا سربازی در ایران حرفه ای می شود؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
پس از جنگ سرد قریب به صد و ده کشور شکل سربازی‌شان را تغییر دادند و روی به عنوان «سرباز‌حرفه‌ای» آوردند، ایران تاکنون این نوع سربازی را نپذیرفته و مسئولین امر معتقدند که به علت تهدیدات، که احتمالاً تهدیدات زمینی هم هست، نباید فعلاً روش سرباز عمومی را تغییر دهیم.
به گزارش حافظ، لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ صبح روز یکشنبه - ۱۶ آذرماه- توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
درلابلای پیشنهادت دولت در قالب لایحه بودجه ۹۴، پیشنهادی مبنی بر فروش دوره خدمت سربازی ارائه شده که به مذاق متمولین خوشایند است.
بر این اساس بند «ط» تبصره ۱۶لایحه بودجه پیشنهادی دولت تصریح می‌کند:«به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از ده سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند.»
همچنین در ادامه این تبصره آمده است: «تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیـف ۱۵۰۱۲۸ نـزد خزانـه داری کـل کشـور واریـز و تـا سـقف ده هـزارمیلیارد(۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال آن در قالب ردیف ۱۳۵-۵۳۰۰۰۰ بابت تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه ریـزی کشـور هزینه خواهد شد.
آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر تعرفه های گروههای مختلف تحصیلی و مدت زمان غیبت به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیأت وزیـران خواهـد رسید.»
اما در کنار فروش دوره خدمت سربازی، موضوع دیگری مبنی بر «سرباز حرفه‌ای» مطرح شده است.
غلامرضا تاج‌گردون، نماینده مردم گچساران در مورد خرید خدمت سربازی به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: این که باب خرید خدمت سربازی باز شد، خوب است.
وی افزود: یک عده کسانی هستند که به هر دلیلی به سربازی نرفته‌اند و معتقدم این موضوع به کمتر از ده سال مشمول شود چون یک عده در یک مرحله معافیت گرفتند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: اگر وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح به سمت «سرباز حرفه‌ای» حرکت کنند تا ما بتوانیم از سرمایه انسانی کشور استفاده بهتری کنیم، کار ارزشمندی است.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از بحث‌های خوب بین مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح در کمیسیون تلفیق همین بحث‌ها خواهد بود.
نماینده مردم گچساران اظهار داشت: من موافق خرید خدمت سربازی هستم و فکر می‌کنم مجلس هم موافق باشد تا این موضوع سازماندهی شود.
تاج‌‌گردون تأکید کرد: اگر بشود همزمان توافق کرد که اصل موضوع با نظر مقام معظم رهبری سامان داده شود که ما هم از سرمایه به خصوص تحصیل‌کرده‌ها در کشور استفاده کنیم و هم این که نیروهای نظامی با مشکلات زندگی نکنند، خیلی بهتر خواهد بود.
همچنین عباسعلی منصوری‌آرانی نماینده فعلی مردم کاشان که سابقه نظامی‌گری دارد، بر روی تارنمای شخصی خود - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰- در مورد صورت فعلی خدمت سربازی نوشته است: سربازی حاصل تفکر ناپلئون بناپارت بود، چون در آن زمان برای جنگ‌ها صرفاً طبقه فقیر جامعه بسیج می‌شد و کشته می‌شدند و در ایام صلح اشراف در ارتش بودند لذا با عمومی کردن ارتش و سربازی، همگان مجبور بودند برای دفاع از کشورشان در ارتش حاضر شوند و تقریباً تمام کشورها از جمله ایران نیز پس از آن روی به شکل سرباز اجباری آوردند.
پس از جنگ سرد قریب به صد و ده کشور شکل سربازیشان را تغییر دادند و روی به شکل «سرباز‌حرفه‌ای» آوردند، ایران تاکنون این نوع سربازی را نپذیرفته و مسئولین امر معتقدند که به علت تهدیدات، که احتمالاً تهدیدات زمینی هم هست، نباید فعلاً روش سرباز عمومی را تغییر دهیم.
به عنوان یک کارشناس نظامی احساس می‌کنم زمان تغییر رویکرد نیروهای مسلح ما نسبت به روش سربازی فرا رسیده و باید به سوی سرباز حرفه‌ای روی بیاوریم.

در این زمینه دلایل مختلفی را می‌توان برشمرد:

۱- ارتش‌ها به سوی تخصصی‌تر شدن پیش می‌روند و لذا ضرورت حضور افراد زبده بیشتر حس می‌شود و لازم است آن‌ها برای مسئولیت‌های واگذاری، آموزش‌های خاص ببینند و آموزش‌های فعلی کفاف نمی‌دهد و اگر آموزش‌ها را در شرایط کنونی افزایش دهیم زمانی برای خدمت سرباز باقی نمی‌ماند.

۲- آمار جوانان تحصیل کرده به شدت رو به فزونی است و اکثر جوانان دیپلم به بالا هستند و مسئولیت‌های واگذاری متناسب با تحصیلات آن‌ها نخواهد بود، لذا جوانان احساس می‌کنند که بهره‌وری از عمرشان نسبت به آنچه که در ایام سربازی به دست آورده‌اند متناسب نیست بنابر این عنوان می‌کنند که دو سال از عمر آنها تلف شده است. (اگر چه طول مدت سربازی یکسال و نیم است ولی معمولاً دو سال مطرح می‌کنند)

۳- علی رغم حقوق کم سربازان و شرایط فعلی هزینه‌های دولت به مراتب افزون‌تر از پرداخت به سربازان حرفه‌ای است.

۴- انگیزه در سرباز حرفه‌ای به مراتب بیشتر از سرباز عمومی است.

۵- بیت‌المال بهتر حفظ می‌شود. مانند خودروها، تأسیسات و … و ده‌ها دلیل دیگر را نیز می‌توان یافت.
ده سال پیش زمانی که مسئولیت آموزش ارتش را بعهده داشتم نیز بر این اعتقاد بودم که سرباز حرفه‌ای باید جایگزین سرباز عمومی شود ولی همکارانم معتقد بودند که با عنایت به تهدیدات متصور برای کشور استفاده از سرباز عمومی اولی‌تر است.
در ده سال گذشته کشورهای بسیاری این شیوه را جایگزین کرده‌اند لذا پیشنهاد دارم که ستاد کل نیروهای مسلح پس از هماهنگی با دولت و مجلس شورای اسلامی طرحی را خدمت مقام معظم فرماندهی کل قوا تقدیم نمایند و بر مبنای آن همه جوانان (به استثناء افرادی که از لحاظ پزشکی مشکل دارند ) دوره آموزش نظامی را ببینند و نیاز نیروهای مسلح از طریق سرباز حرفه‌ای تأمین شود.
معمولاً در دنیا سربازان حرفه ای به مدت ۵ الی ۶ سال در ارتش با حقوق مکفی خدمت می‌کنند. در طول این مدت بسیاری از درجه داران و افسران از بین این سربازان انتخاب می‌شوند و پس از طی دوره مربوطه و تحصیل در دانشگاه افسری به صورت دائم استخدام می‌شوند.
سرباز حرفه‌ای یعنی اینکه انگیزه دفاع از میهن برای خدمت سربازی مهم نبوده بلکه سرباز در کنار پولی که دریافت می‌کند از کشور دفاع خوهد کرد، روشی که در برخی کشورها در حال اجراست.
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا در جریان بحث‌های داغ کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴، واژه «سرباز حرفه‌ای» خواهد توانست جایی برای خود باز کند یا اینکه نمایندگان ملت تصمیم دیگری در مورد خدمت سربازی خواهند گرفت؟، تصمیمی که با عدالت همخوان باشد.


منبع:باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۶۸۹۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما