۰
plusresetminus

هر ۱۲ ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری!

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۴
ئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان اینترپل، گفت: در هر ۱۲ ثانیه، یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شود و این آمار رو به افزایش است.
به گزارش حافظ، سردار سید کمال هادیانفر در همایش «جرایم سایبری در جرایم بهم پیوسته» گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات جامعه جهانی را به طور بنیادین دستخوش تغییر و تحول کرده و در پرتو آن شیوه و سبک زندگی انسان‌ها و روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به رشد چشمگیر استفاده از اینترنت طی سال‌های اخیر در ایران و دنیا، گفت: بر اساس گزارشات منتشر شده، در حال حاضر بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان، آنلاین هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۱۸ حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در جهان کاربر اینترنتی وجود داشته باشد. این بدان معناست که ۴۸ درصد از جمعیت جهان می‌توانند آنلاین و یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند.

رئیس پلیس فتا ناجا در ادامه با اشاره به آمار و گزارشات منتشر شده در خصوص جرایم سایبری، افزود: آمارهای جهانی بیانگر این است که در سال ۲۰۱۸ ترافیک جهانی اینترنت تقریبا به طور مساوی بین کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها، دوربین و حتی لوازم خانگی هوشمند تقسیم می‌شود. این در حالی است که ارتباط اینترنتی و شبکه‌ای بین همه چیز با شتاب در حال گسترش است.

هادیانفر افزود: پیش‌بینی‌های دهه قبل حاکی از آن بود که سونامی اطلاعات و افزایش دیتا در راه است، بطوریکه آدرس‌های آدرس‌های آی‌تی، کل دنیای فناوری را دربر می‌گیرد و امروزه با گسترش استفاده از اینترنت، کاملا مشهود و قابل دسترسی است.

وی به پیش‌بینی‌های سازمان‌های معتبر جهانی اشاره کرد و افزود: جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات ضرر مالی برابر دو تریلیون دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد کرده است. در این میان دستگاه‌های هوشمند و خدمات آن نیز سهم گسترده‌ای را به عنوان عضوی از شاکله فنی اطلاعات به خود اختصاص خواهند داد.

رئیس پلیس فتا ناجا افزود: هر تکنولوژی همزمان با فرصت‌های فراوانی که می‌تواند در بلند مدت ایجاد کند، تهدیدات فراوان و خسارت‌های جبران‌ناپذیر را نیز به دنبال خواهد داشت و باید گفت که بی‌شک فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه همه جرایم نیز هستند. از این رو استفاده شتابان انسان از تکنولوژی‌های تکامل نیافته، باعث سوءاستفاده مجرمان در جهان شده چرا که طبق نظر دانشمندان هر تکنولوژی برای تکامل خود به یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله نیازمند است.

هادیانفر افزود: آنچه باید به آن اذعان کرد، آن است که تفکر بشر در طول دو هزار سال تغییر نکرده بلکه ابزار مجرمانه تغییر کرده است. مجرمان در گذشته با جثه‌های بزرگ، مغزهای کوچک و سلاح‌های خشن به انجام اعمال مجرمانه مي‌پرداختند، ولی امروزه مجرمان با جثه‌های کوچک، مغزهای بزرگ و سلاح‌هایی که تبدیل به اپلیکشن‌ها گوناگون شده، حتی خطرناکتر از انسان‌های گذشته جلوه می‌کنند.

وی به آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان اینترپل اشاره کرد و افزود: طبق این آمارها در هر ۱۲ ثانیه، یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شوند که این آمار روز به روز در حال افزایش است و در همین سال کشورها به طور میانگین ۱۲۲ حمله سایبری را تجربه کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: در گزارشات اکثر سازمان‌های پلیسی جهان، بیشترین انگیزه مجرمان سایبری در سراسر کشور، کسب درآمد نامشروع بوده و گزارشات حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۳ مجرمان توانستند بیش از ۳۸۸ میلیارد دلار درآمد برای خود کسب کنند.

هادیانفر تصریح کرد: همین سازمان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸۰ درصد از جرایم سایبری از یک عامل سازماندهی شده سرچشمه می‌گیرد و بازارهای سیاه جرایم در چرخه خلق بدافزارها، نفوذ کامپیوترها و درو کردن داده‌های شخصی، مالی و بهره‌برداری از اطلاعات صورت مي‌گیرد.

منبع:مهر
کد مطلب : ۷۱۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما