۰
plusresetminus

مدارس ما مکتب‌خانه‌های قدیم با ورژن جدید هستند / ساختار آموزشی به روش ارباب‌رعیتی اداره می‌شود

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۷
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز گفت: مدارس ما همان مکتب‌خانه‌های قدیم با ورژن جدید هستند که مکتب‌خانه‌دار در آن حرف اول و آخر را می‌زند.
به گزارش خبرگزاری حافظ از شیراز، بابک شمشیری بعد از ظهر امروز در نشست علمی چالش‌های نظام تعلیم و تربیت ایران اظهار داشت: نظام آموزشی کشور در راستای تغییرات از حرکت جامعه عقب ‌مانده است.
وی اظهار کرد: ساختار آموزشی امروز به روش ارباب‌رعیتی اداره می‌شود و باید گفت که چنین سیستمی ایستا است و جلوی حرکت را می‌گیرد.
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز گفت: مدارس ما همان مکتب‌خانه‌های قدیم با ورژن جدید هستند که مکتب‌خانه‌دار در آن حرف اول و آخر را می‌زند.
این مقام مسئول در دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین و ریشه‌ای‌ترین مشکل در آموزش‌ و پرورش، کاهش اثربخشی و کارآمدی نظام تربیتی است.
وی تأکید کرد: تمام هدف نظام آموزشی ما مهارت‌آموزی و کسب مدرک است و مدارس ما به صورت یک پیش‌نیاز برای رسیدن به آموزش عالی تعریف‌ شده‌اند.
شمشیری با بیان اینکه نظام آموزش‌ و پرورش ما با مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات نرم‌افزاری نظام آموزشی، نبود اعتماد کامل خانواده‌ها به مدرسه و برنامه‌های آن است زیرا اگر چنین اعتمادی وجود داشت این‌ همه کلاس‌های آموزش خصوصی دیده نمی‌شد.
در این نشست همچنین یک عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش ایران گفت: در ژاپن در تعیین الگوی هزاره سوم برای دانش‌آموزان، عصاره 400 هزار صفت به یک عبارت تبدیل شد و آن نیز «پرورش ذوق زیستن» بود.
عبدالعظیم کریمی با بیان اینکه یک کودک حتی اگر نابغه باشد، بدون شور و نشاط بی‌انگیزه می‌شود،‌ اظهار کرد: به‌جای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان باید در آن‌ها انگیزه را احیا کنیم.
در این نشست یک استاد دانشگاه شیراز نیز گفت: ساختار تعلیم و تربیت با 270 چالش روبه‌رو است.
بهرام جوکار افزود: بزرگ‌ترین چالش این است که تعلیم و تربیت پیچیده‌ترین مخلوق خدا را ساده گرفتیم لذا باید در نظام آموزشی، روش‌های خود را تغییر دهیم.

منبع:فارس
کد مطلب : ۷۱۹۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما