۰
plusresetminus

ثبت ملی عزاداری قطاری شیرازی

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: به دنبال آن هستیم تا در جریان برگزاری اجلاس پیرغلامان اهل‌بیت، عزاداری قطاری شیرازی را به ثبت ملی برسانیم.
به گزارش حافظ از شیراز، مظفر مختاری شامگاه دوشنبه در یکصد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: در اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل‌بیت (ع) برخی از سنت‌های عزاداری به‌ویژه سینه‌زنی قطاری شیرازی‌ها ثبت ملی می‌شود.
وی افزود: در شهر شیراز یک نوع سینه‌زنی ویژه شیرازی‌ها وجود دارد که در این سبک عزاداری، سینه‌زنان ابتدا می‌ایستند، دو گام برمی‌دارند و بر سینه می‌زنند و می‌گویند حَسیِن که البته همان حسین است، پس‌ازآن در نیمه سینه‌زنی نفرات اول به نفرات آخر می‌رسند و چون به شکل حلزونی حرکت می‌کنند به رأس که رسید سینه‌زنی تمام می‌شود.
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان فارس با بیان این که اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل‌بیت (ع) قبل از ماه محرم امسال به میزبانی شیراز برگزار می‌شود، ادامه داد: برگزاری این اجلاسیه یک رویداد بزرگ فرهنگی در استان فارس و شهر شیراز محسوب می‌شود و باید با شکوه ویژه‌ای از آن میزبانی شود.
عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: در راستای برگزاری این اجلاس، تاکنون 200 پیرغلام اهل‌بیت (ع) شناسایی‌شده و در یک کتاب معرفی می‌شوند.
به گزارش فارس، در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با اختصاص اعتبار 2 میلیارد ریالی با برگزاری اجلاس بین‌المللی پیر غلامان اهل‌بیت (ع) موافقت کردند.
همچنین در یکصد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز، پیشنهاد دریافت وام 30 میلیون دلاری با سود 6 درصد توسط شهرداری از صندوق توسعه ملی و در راستای تجهیز قطار شهری به تصویب اعضا رسید.
در پایان این جلسه از خدمات «داریوش نوید گویی» به نمایندگی از ناشران برتر استان فارس تجلیل به عمل آمد.

منبع:فارس
کد مطلب : ۷۵۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما