۰
plusresetminus

مدیریت بحران در کشور عقب‌افتاده است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۶
مدیر گروه مدیریت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مدیریت بحران در کشور نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته بسیار عقب‌افتاده و در برابر حوادث آسیب‌پذیر است.
به گزارش حافظ، عبدالرضا بابامحمودی عصر امروز در سمینار یک‌روزه آموزشی مدیریت صحنه عملیات و چالش‌های پیش رو در سخنانی اظهار داشت: مردم در برابر وقوع بحران بسیار مظلوم هستند و اگر از بعضی مدیران بحران نیز در سطوح مختلف کشوری، بومی و محلی سؤال شود که چه چیزهایی را در چند دوره مدیریت آکادمیک بحران آموزش ‌دیده‌اید جواب آنان منفی است.
وی با اشاره به اینکه مطالبه مردم از دولت این است که چرا بحث بحران را شوخی می‌گیرد، افزود: در بحران‌های شهری باید برنامه‌های آموزشی 10 ساله صورت گیرد و سپس آن را به یک سال و همچنین 24 ساعته و شش‌ساعته طراحی و تبدیل کرد تا شاهد کنترل و کاهش تلفات و مصدومیت مالی و جانی در کشور باشیم.
استاد دانشگاه هاپکینز آمریکا خاطرنشان کرد: در بحران‌های شهری سازمان آتش‌نشانی باید همانند یک فرمانده علمیاتی عمل کند و با تعامل و همکاری سایر سازمان‌های خدمات و امدادرسان درصحنه‌های آموزش، تمرین و احساس مسئولیت در هنگام بروز بحران حضور جدی و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
بابامحمودی تصریح کرد: مدیریت درصحنه‌های عملیاتی به عناصر تمرکز، رویکرد تهاجمی، عدم غافل‌گیری، امنیت، وحدت فرماندهی و ساده‌زیستی بستگی دارد و ایجاد خط‌مشی واحد درزمان بروز حادثه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: آموزش یکی از فاکتورهای مهم در امر پیشگیری و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی است که باید ابتدا از مدارس آغاز شود و سپس در تمام سطوح به‌ویژه دانشگاه، محیط‌های کاری، اداری و آنگاه در سطح جامعه گسترش یابد.
وی اضافه کرد: حوادث بسیاری مانند زلزله و دیگر حوادث طبیعی در کشور روی می‌دهد مانند زلزله بم که با جمعیت 90 هزارنفری براثر عدم آگاهی از نوع بافت‌های ساختمانی و شهری در برابر این‌گونه حوادث بیش از 32 هزار کشته، 17 هزار زخمی و 2 هزار و 800 قطع نخاعی دربر داشت که نیاز به آموزش و افزایش اطلاع مدیران نسبت به وقوع هرگونه پیش‌آمدهای احتمالی است.


منبع:فارس
کد مطلب : ۷۵۴۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما