۰
plusresetminus
مدیر عامل آب منطقه ای فارس:

عملیات عمرانی احداث سد تنگ سرخ شیراز تعطیل شده و غیر فعال است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۱
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: هر چند احداث سد تنگ سرخ ظرفیت های خوبی برای کلان شهر شیراز ایجاد می کرد اما به علت مسایل زیست محیطی تا دریافت ارزیابی زیست محیطی کارگاه سد تعطیل و غیر فعال است .
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از ایرنا، مهندس حمید رضا دهقانی روز چهارشنبه همزمان با هفته مصرف بهینه آب در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا اظهار داشت : احداث این سد هیچ بهره ای برای وزارت نیرو ندارد و ما صرفا بر اساس آنکه احداث سد فوایدی برای شیراز و فضای سبز این شهر و احیای باغهای منطقه قصر دشت شیراز داشت وارد فاز اجرایی آن شدیم که متاسفانه با مسایل زیست محیطی مواجه شد.
وی ادامه داد : البته توصیه ما به همکاران محیط زیست آن است که به صورتی علمی موضوع را بررسی کنند و برای مسایلی که مطرح می کنند پاسخ و دلیل علمی بیاورند و به صورت منطقی با این موضوع برخورد کنند .
دهقانی بیان کرد:چهار سال پیش همه مستندات قانونی احداث سد تنگ سرخ دراختیار محیط زیست قرار گرفت و آن زمان محیط زیست حتی یک مورد ایراد در رابطه با دریاچه مهارلو و خشک شدن این دریاچه مطرح نکرد.
وی گفت: چطور شده است که اکنون که عملیات اجرای سد آغاز شده و پیشرفت هایی هم داشته است موضوع دریاچه مهارلو مطرح می شود و این ایراد زیست محیطی تلقی می شود؟
مدیر عامل سازمان آب فارس افزود:بر اساس ایرادات فنی وساختاری که بر روی احداث سد گرفته شده بود حجم مخزن سد را از 30 میلیون متر مکعب به 16 میلیون متر مکعب کاهش دادیم و 25 متر از ارتفاع سد کاسته شد، نوع مصالح سد از بتنی سنگریزه ای به سد خاکی با هسته رسی تغییر پیدا کرد و مشکلات شکست احتمالی سد کارشناسی و بررسی شد اما همچنان اما و اگرها در باره احداث این سد مطرح است و تمام شدنی نیست .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت : سد تنگ سرخ تنها سد استان فارس است که با صرف هزینه هایی برای آن مطالعات شکست سد انجام داده ایم ، هر چند مخزن ذخیره سد بسیار کوچکتر از آن است که نیاز به مطالعات شکست سد داشته باشد اما در حال ما برای در نظر گرفتن ایمنی ساکنان زیر دست سد و شهرکهای اطراف شیراز این مطالعات را پذیرفته و انجام داده ایم .
دهقانی با بیان اینکه سد تنگ سرخ سالانه پنج میلیون متر مکعب آب برای باغ های قصر دشت و فضای سبز شیراز رها می کند و با احداث سد آب در بستر رودخانه خشک همیشه جاری است گفت: فضای سبز شیراز و باغ های قصر دشت سند افتخار و فرهنگ شیراز در توجه به مسایل زیست محیطی است و لزوم حفاظت از آن انکار ناپذیر است .
وی ادامه داد : با همه این اوصاف کارگاه سد تنگ سرخ اکنون غیر فعال است و تا دریافت ارزیابی زیست محیطی غیر فعال خواهد بود .
این سد قرار بودبر روی رودخانه خشک شیراز ساخته شود.
کد مطلب : ۷۸۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما