۰
plusresetminus

بوشهر شاهراه ارتباطی جنوب/ اتصال استان‌های جنوبی از طریق بزرگراه

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۴
استان بوشهر در محل اتصال چهار استان جنوبی یعنی استان‌های فارس، هرمزگان، خوزستان و بوشهر قرار گرفته و به همین دلیل توسعه بزرگراه‌ها در استان بوشهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرنگار مهر، امروزه راه‌ها به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه محسوب می‌شود و هر جامعه‌ای برای اینکه به توسعه پایدار و مناسب در بخش‌های گوناگون دست یابد، باید راه‌های مناسبی برای ارتباط بین نقاط مختلف داشته باشد.
استان بوشهر در محل اتصال چهار استان جنوبی یعنی استان‌های فارس، هرمزگان، خوزستان و بوشهر قرار گرفته است و از این رو توسعه راه‌های این استان می‌تواند به عنوان یکی از ارکان توسعه استان‌های جنوبی به حساب بیاید.
راه زمینی به عنوان مهمترین محور ارتباطی در سطح کشور محسوب می‌شود و استان بوشهر از این نظر دارای وضعیت مطلوبی است و بسیاری از محورهای اصلی ارتباطی استان تبدیل به بزرگراه شده و یا در حال تبدیل شدن است.
طرح‌هایی نیز برای اتصال استان بوشهر به دیگر استان‌های جنوبی از طریق بزرگراه در سفر سال گذشته دولت به استان بوشهر مصوب شد که طی امسال و سال آینده اجرا خواهد شد.
خروجی‌های استان بوشهر تبدیل به بزرگراه می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سفر سال گذشته هیئت دولت به استان بوشهر دارای مصوبات بسیار خوبی بود که بخش مهمی از این مصوبات به اجرای طرح‌های راه‌سازی استان بوشهر اختصاص داشت.
فرزاد رستمی به جایگاه مطلوب استان بوشهر در زمینه برخورداری از بزرگراه‌ها اشاره کرد و افزود: استان بوشهر هم‌اکنون رتبه ششم کشور را در زمینه بزرگراه‌ها دارد و با تکمیل طرح‌های مصوب، به رتبه دوم کشور می‌رسد.
وی طول بزرگراه‌های استان بوشهر را ۶۱۰ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۴۰۰ کیلومتر مسیر بزرگ‌راهی در مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی استان بوشهر در حال اجرا است که بخشی از طرح‌ها امسال تکمیل می‌شود و برخی نیز در سال آینده تکمیل خواهد شد.

رستمی به نقش بسیار مهم ساخت و تکمیل بزرگراه برازجان - گناوه - دیلم در اتصال استان بوشهر به استان خوزستان اشاره کرد و افزود: پنج کیلومتر از طرح بهسازی محور گناوه به دیلم افتتاح شده و ۱۲ کیلومتر دیگر نیز در حال بهسازی است که پیشرفت مطلوبی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر همچنین از اتصال استان بوشهر به استان هرمزگان از طریق بزرگراه خبر داد و اضافه کرد: هم‌اکنون بزگراه تا شهرستان عسلویه وجود دارد و طرح تبدیل مسیر عسلویه - استان هرمزگان به بزرگراه نیز مصوب شده است.
وی در ارتباط با اتصال استان بوشهر به استان فارس نیز گفت: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آزاد راه بوشهر ـ شیراز نیاز است اما هنوز سرمایه‌گذاری که بتواند اجرای این پروژه را بر عهده بگیرد پیدا نشده است.
رستمی اضافه کرد: مهمترین محور ارتباطی استان بوشهر به استان فارس محور دالکی به کنارتخته است که دارای تردد بالایی است و تبدیل این محور به بزرگراه در دستور کار قرار گرفته است و ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر طول این مسیر را ۱۸ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: اجرای باند دوم سیر دالکی - کنارتخته باعث می شود تا بسیاری از حوادث این محور کاهش یابد.
اتصال بوشهر به سه استان همسایه از طریق بزرگراه
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: تکمیل چهار خطه شدن محورهای شریانی در بخش شمال استان به سمت خوزستان، جنوب استان به سمت هرمزگان و محوری که استان را به مرکز کشور وصل می کند در سال ۹۴ در دستور کار است.
باستی افزود: محور چهارخطه از بوشهر به دیر در ۱۴ قطعه که تامین اعتبار آن از مصوبات سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان است، در دست اجراست؛ ضمن اینکه محور بوشهر به سمت مرکز کشور که دارای ضریب بار ترافیکی بالایی است از محل خروجی شهر بوشهر از چهار به شش خطه تبدیل خواهد شد.
ایجاد یک محور ایمن تا مرز استان فارس
وی ادامه داد: فاز یک این محور از بوشهر تا برازجان در دست اجرا است که در مرحله بعد از براجان به دالکی و سپس از دالکی به کنارتخته ادامه می‌یابد که از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز آن، امسال ۲۰ میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت و به‌زودی عملیات اجرای آن شروع می‌شود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر افزود: مناقصه مسیر چهار خطه دالکی ـ کنارتخته برگزار شده و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شود تا شاهد ایجاد یک محور ایمن تا مرز استان فارس باشیم.
سیدمحمد حسن باستی با اشاره به حجم بالای ترافیکی در محورهای بوشهر ـ برازجان ـ گناوه ـ دیلم اظهار داشت: مسیر چهار خطه این محورها در دست اجرا است که تا کنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تامین اعتبار آن از محل مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به بوشهر است که بخشی از آن در سال ۹۴ و مابقی در سال ۹۵ تخصیص می‌یابد.
وی اضافه کرد: برای سرعت بخشی به این پروژه، ۲۵ میلیارد تومان نیز از وزارت نفت دریافت کرده‌ایم تا شاهد سرعت اجرای پروژه به‌ویژه در نقاط حادثه خیزی مانند مسیر گناوه ـ دیلم باشیم.
افزایش راه های خروجی استان بوشهر
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه راه‌های خروجی استان افزایش خواهد یافت، ابراز داشت: در فاز یک مسیر اهرم ـ فراشبند شش کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید که تاکنون سه کیلومتر آن اجرا شده و مابقی در دو شیفت کاری در حال اجرا است.
باستی ادامه داد: با توجه به تک‌خروجی بودن شهر بوشهر و مصوبه هیات دولت در سفر به استان برای ایجاد خروجی دوم این شهر، مطالعات مسیر به طول ۴۲ کیلومتر انجام شده که با اعتبار ۱۶۰میلیارد تومانی که برای ان هزینه خواهد شد، بوشهر را به گزبلند وصل خواهد کرد و فاز اجرایی آن نیز به زودی آغاز می‌شود.
جای خالی راه‌آهن در استان بوشهر
استان بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌های بسیاری زیادی که در بخش‌های مختلف دارد، از داشتن راه‌آهن محروم است.
ایجاد خط راه آهن می‌تواند توسعه استان بوشهر را شتاب زیادی ببخشد و علاوه بر مزایایی که نصیب استان می‌شود، این راه‌آهن می‌تواند باعث توسعه دیگر استان‌های جنوبی و متصل به این خط راه‌آهن نیز شود.
پروژه راه‌آهن در دولت قبل در استان بوشهر آغاز شد ولی به علت محدودیت‌های مالی این پروژه تعطیل شده است و هم اکنون این طرح در انتظار سرمایه‌گذار بخش خصوصی و یا فاینانس خارجی است.
مردم استان بوشهر همچنان چشم‌انتظار ایجاد خط راه‌آهن هستند.
 
کد مطلب : ۸۰۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما