۰
plusresetminus
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

برای مهاربیماری سالک همه به میدان بیایند

تاریخ انتشارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه همه توپ کنترل سالک را به زمین ما می اندازندگفت:کنترل سالک نگاه بین بخشی می خواهد، شهرداری ها، فرمانداری ها ، شورای شهر، شرکت های خدمات رسان و همه ارگان های مسوول دراین عرصه باید به میدان بیایند.
برای مهاربیماری سالک همه به میدان بیایند
به گزارش حافظ نیوز دکتر محسن مقدمی، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شهر بزرگی مثل مرودشت که هنوز فاضلاب روز باز دارد و انواع فضولات و آب پسماند در آن ریخته می شود چگونه می توان انتظار داشت که سالک ریشه کن شود .

وی اظهار داشت: اغلب مردم در شهر لپویی زرقان شیراز آب زاید خانه ها را به خارج از خانه سرازیر می کنند و از چاه های جذبی استفاده نمی شود ، آب در معابر عمومی این شهر می ماند و محل رویش و زیست جانواران موذی و حشران انتقال دهنده بیماری می شود ، در این شرایط نباید انتظار داشت که اجرای برنامه های بهداشتی به تنهایی سالک را ریشه کن کند.

این مقام مسوول گفت : اغلب خانه های مخروبه و بلا صاحب که دراماکن شهری به حال خود رها می شود و به محل زیست موش و حشرات و حیوانات تبدیل می شود رویشگاه اصلی سالک است ، این اماکن را باید شهرداری ها تعیین تکلیف کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کانون های تجمع حشرات و محل نشر بیماری سالک را شناسایی می کنیم گفت : این کانون ها در جایی مثل مرودشت فراوان است ، برنامه ها ی جونده کُشی و لانه کوبی در این مناطق انجام می گیرد اما برای ریشه کن شدن اساسی بیماری سالک نیاز به همدلی و همکاری همه دستگاههاست .

مقدمی افزود: مناطق مسکونی حاشیه تالاب بختگان در نی ریز و آباده طشک ، اطراف شیراز ، مرودشت و بیضای سپیدان آلودگی بیشتری دارند در این مناطق برنامه های کنترل سالک اجرا می شود اما تا زمانی که در برخی مناطق زندگی روزانه مردم با نگهداری دام عجین باشد نمی توان به ریشه کنی کامل سالک امید داشت .

وی افزود:توصیه های بهداشتی ومراقبتی برای کنترل سالک موثراست اما اگر مردم این توصیه ها را جدی نگیرند و در معرض گزش پشه قرار گیرند ، اگر در محیط هایی که موش به راحتی لانه سازی می کند زندگی کنند ، اگر کود و ضایعات دامی را به خوبی و به طریق بهداشتی دفع نکنند قطعا توصیه های بهداشتی هم تاثیر بسزایی نخواهد داشت .

سالک یک عفونت انگلی پوست است که پشه خاکی آن را منتقل و ایجاد ضایعه پوستی می کند.
کد مطلب : ۸۳۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما