۰
plusresetminus
طنین پاسارگاد گزارش می دهد

صنعت در پاسارگاد تعطیل است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
شهرستان پاسارگاد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه بخش صنعت دارد اما به این بخش توجهی نشده است به‌طوری‌که این شهرستان ازنظر صنعت جایگاهی در استان فارس ندارد.
صنعت در پاسارگاد تعطیل است
به گزارش حافظ نیوز به نقل از طنین پاسارگاد،شاید هیچ اصطلاحی به اندازه صنعتی شدن گویای ویژگی صفت امروزین جهان نباشد. جهانی که آکنده از رقابت و سرشار از تقرب انسان به آرمان ها و ایده های گذشته اش بوده است. اینک بشر حتی قادر شده است به تخیلات دیرین خود در حوزه رفاه جامه عمل بپوشاند و در واقع انسان مدرن به مدد صنعت قادر شده است آرمان‏های دیرینه نوع انسان تاریخی را در عمل تحقق ببخشد.

یکی از معیارها و دستاوردهای صنعت در تحقق رویاهای انسان؛ ظرفیت سازی برای ریشه کن کردن فقر و ارضای نیازهای  انسان بوده است. همین اکنون نیز در بسیاری از جوامع غیر صنعتی فقر به بدترین شکل ممکن حیات انسان را تهدید می کند.

شهرستان پاسارگاد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه بخش صنعت دارد اما به این بخش توجهی نشده است به‌طوری‌که این شهرستان ازنظر صنعت جایگاهی در استان فارس ندارد.

تنها اثری از صنعت در شهرستان پاسارگاد وجود چند کارگاه صنایع تبدیلی است که آن هم در ایام تابستان مشغول فعالیت هستند وبرای تعداد محدودی جوان اشتغالزایی موقت می کنند.

بخش کشاورزی تنها بخش فعال در شهرستان پاسارگاد می باشد که این هم با وجود خشکسالی ها وکمبود آب در حال تعطیلی می باشد و کشاورزان نیز باید فکر شغل دیگری برای امرار معاش خود کنند.

به جرات می توان گفت شهرستان پاسارگاد جزء شهرستان هایی است که صنعت در آن تعطیل هست و همین موضوع باعث شده که نرخ بیکاری در شهرستان بسیار بالا باشد و همین بیکاری باعث معضلاتی از جمله گرایش جوانان به مواد مخدر،بالا رفتن سن ازدواج،بزهکاری و سایر موارد دیگر شود.

نگهداری یکی از جوانان تحصیلکرده در این باره می گوید:من حدود دو سال است که تحصیلم تمام شده و سربازی خود را نیز انجام داده ام و در این دو سال هر جا برای پیدا کردن شغل می روم با ناامیدی بر میگردم،می خواهم کشاورزی کنم اما آبی برای کشاورزی نیست و مزرعه پدری ام خشک شده  است، کاش اینجا کارخانه یا واحد صنعتی بزرگی بود که در آن مشغول می شدم و برایم فرقی نمی کرد که در کدام قسمت کار کنم و دیگر شرمنده خانواده ام نمی شدم.

جعفری دیگر شهروند می گوید: در زمان دانشجویی همسرم را انتخاب کرده ام والان حدود سه سال است که عقد هستیم، باور کنید هنوز شرایط گرفتن مراسم عروسی برایم مهیا نشده وبا اینکه درس خوانده ام ، کاری نتوانسته ام دست وپا کنم و نمی دانم چه باید کرد تا از اختلافاتی که به دلیل بیکاری من در حال رخ دادن بین من و خانواده همسرم هست جلوگیری کنم و البته فقط دوای این درد کار وشغل است که متاسفانه هیچ صنعتی وهیچ کاری در شهرستان وجود ندارد.

 کاظمی که آن هم یک جوان بیکار است می گوید:من به دنبال کار پشت میزی وباصطلاح دولتی نیستم، فقط به دنبال جایی می گردم تا بتوانم کار کنم واز این بیکاری خلاص شوم و رزق حلال به دست بیاورم چرا که ترس دارم همین بیکاری باعث بیراهه رفتن من در جامعه شود.

در گفتگو با چندین شهروند دیگر مشخص می شود که بزرگترین مشکل شهرستان پاسارگاد نبود صنعت در شهرستان هست که خود این موضوع باعث افزایش بیکاری،بالا رفتن سن ازدواج ،افزایش آمار طلاق در شهرستان شده است.

این موضوع رفته رفته در حال تبدیل به یک چالش است،چالشی که از سال های بعد و در پی بحران شدید آب در شهرستان رخ خواهد داد و شاغلان کنونی در بخش کشاورزی به صف بیکاران خواهند پیوست و راهی جز مهاجرت برای آنها نمی ماند و خواهیم دید که پاسارگاد مهد تمدن ایرن زمین یک شهر متروکه بیش نیست.

 
کد مطلب : ۸۴۷۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما