۰
plusresetminus

نامه نماینده سابق شیراز به استاندار جدید فارس

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۱
علی احمدی نماینده مردم شیراز در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به استاندار جدید نامه نوشت.
به گزارش حافظ نیوز، علی احمدی نماینده مردم شیراز در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به استاندار جدید فارس توصیه هایی را مطرح کرد.

در این نامه آمده است:

برادر ارجمند سید محمدعلی افشانی ،استاندار محترم استان فارس

با سلام وتحیت.پیشاپیش عید سعید فطر و انتصاب جنابعالی به استانداری فارس را تبریک می گویم.ضمن دعا برای موفقیت جنابعالی  و اعلان همکاری  چند نکته را نیز به استحضار می رسانم.

شما حاکم فارس از سوی دولت تدبیر و امید شده اید. در استان فارس به سبب اجرا نشدن عدالت ، پیشامدهای رخ داده است که دربسیاری زمینه ها پیوندهای دینی و دنیوی را گسسته است.بسیاری کهتران بر مهتران غلبه و ریاست کرده اند. بدست آوردن روزی حلال  مشکل شده است.پاداش گیرنده ها به مراتب بیشتر از بخشنده ها شده اند.حامیان وضع موجود شما و دولت تدبیر و امید و برخی قومیت های اصیل ایرانی را در این چند صباح با انواع تهمت ها و عباراتی دور از شان نمایندگی مردم فهیم فارس مورد نوازش قرار دادند .آنچه که زیبنده  یک مسئول کشوری یا یک برادر دینی هرچند با طایفه و مسلک سیاسی متفاوت نبود.من به سهم خود از شما و دولت محترم عذرخواهی می کنم.

اما امام علی(ع) این گونه رفتار ها را نشانه نادانی برشمرد و فرمودند: «دیده نمی شود نادان مگر آنکه تندروست یا کندرو؛ نه بر آنچه می پسندد، شکیبایی دارد و نه بر آنچه دوست ندارد، شکیباست.»دوری از عقلانیت و تندروی و کندروی آسیب های زیادی به کشور واستان ما وارد کرده است، دوستان اشتباه بزرگی مرتکب شدند و قاعده بازی را سخت و به صفر وصد تبدیل کردند. به گونه ای که برد یکی برابر با باخت و شکست دیگری شد.دوستان کم تجربه ما و بویژه نمایندگان شیراز دچار شکست فاحشی شدند.حال انکه با تدبیر می شد بهتر از این عمل کرد.

من بارها گفته ام ، اگر به جای کوبیدن بر طبل تبار و طایفه به معیارهای حضرت امام (ره) یعنی «جها» و«تقوی»در انتخاب مدیران توجه می شد و دوستان داوطلب مناصب انتخابی  به همان اندازه  ترس از شورای نگهبان و نهادهای موثر بر رد و تایید صلاحیت ها   از خدا می ترسیدند یقینا وضع کشور و استان ما این گونه نبود.این نوع رفتارها سب عقب ماندگی،خیانت به مردم و دغل نسبت به پیشوایان دینی است.به فرموده امام علی (ع) بزرگترین خیانت، خیانت به ملت و بزرگترین دغل، دغل نسبت به پیشوایان دینی است.

علی (ع) در سفارش  به «زیاد ابن ابیه»، حاکم فارس فرمودند: «عدل و انصاف را پیشه خود ساز و از ظلم و ستم بترس، چرا که ستم سبب آوارگی مردم و نزاع و برخورد با حکومت می شود.»

در این که حکومت از حکمت به معنای خرد و اندیشه است و یا از حکم به معنای فرمان دادن و سلطنت، اختلاف نظر هست. شاید بتوان گفت عامل بسیاری از نابسامانی ها و ظلم ها و تبهکاری ها در تاریخ از سوی دیکتاتورها به نام مذهب یا غیر مذهب ـ که پدید آمده یا خواهد آمد ـ از سر همین اختلاط معانی گوناگون حکم و حکومت است.علی (ع) درفرمان به مالک اشتر برای فرمانروای مصر فرمود: «مگو من مأمورم و امر می کنم، پس باید فرمان مرا ببرید. این روش سبب فساد و خرابی دل و ضعف و سستی دین و تغییر و زوال نعمت می شود.» تدبیر و سعه صدر ابزار ریاست و مدیریت است. شما این ویژگی را در همین مدت کوتا به خوبی به نمایش گذاشتید.

در چنین وضعیتی باز شناسی  برای تحول در استان فارس ضرورت دوچندان دارد.در فار س فرصت های زیادی را از دست داده ایم.در سالهای گذشته فارس را می توان مدیریت سوختن فرصت ها نام گذاری کرد.سهم اندک فارس در بودجه عمرانی، ناتوانی در جذب تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی برای رونق بخش خصوصی وتوسعه صنایع اشتغالزا وبنگاههای اقتصادی ،افزایش نرخ بیکاری، بویژه دربین جوانان تحصیل کرده،آشفتگی وضعیت مدیریتی از جمله شاخص ها  این فرصت سوزیها است.

بدون شک با توجه به تحولات داخلی وبین المللی رویکردها ، روش ها و ابزارهای سنتی وگذشته پاسخگو ی این تحولات نیست و فارس نیازمند بازشناسی هم در رویکردهای معطوف به توسعه وهم روش ها وهم ابزارهای  رسیدن به توسعه است که با همت دولتمردان و همه مردم غیور فارس امکان پذیر است.

یکی از الزامات این باز شناسی ، تعقل و تدبر در کنار همدلی و همبستگی بین نیروها و نهادها و تواضع در پیروی از ولی الهی در این مسیر پر از سنگلاخ پیشرفت است. بدون شک دولت در فارس در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.معلوم نیست در امر توسه چه کسی حرف آخر را می زند. در استان نوعی موازنه ایجاد شده است که بیش از هم افزایی برای توسعه نقش خنثی سازی وپس رفت  استان را عملا ایفا می کند.برگرداندن دولت به جایگاه خود حلقه مفقود اول محسوب می گردد. فارس بیش از نه مزیت دارد . ولی نمی توان همه مزیت ها را در یک زمان بکار گرفت. نیازمند اولویت بندی مزیت ها در امر توسعه است(حلقه دوم مفقود)به نظر من کشاورزی و آب  و صنایع وابسته و صنایع غذایی و همینطور گردشگری و صنایع وابسته مثل توریسم سلامت می تواند اولویت توسعه ای فارس باشد.فارس فاقد رویکرد توسعه ای مناسب بوده و هست.(حلقه سوم مفقود) توسعه در یا محور بجای رویکرد مرکز گرا می تواند رویکرد مناسب توسعه فارس باشد. در این صورت  جایگاه شیراز برای جنوب کشور  همان جایگاه تهران برای کل کشور است. اما مهمتر از همه اینها  نقش  شما در میانه روی و همگانی کردن حق و دادگری بسیار زیاد است. آنچه که موجب خشنودی مردم می شود.سبک ساخت  امر حکمرانی بر مردم ، تا مردم آرزوی به سر رسیدن دوره حکومت شما  را نکند.امام علی (ع) فرمود: رعایت حال مردم اندوخته ای است که آرامش آن به حکومت برمی گردد و بر مملکت آباد هر چه بار کنی می تواند بکشد و همیشه ویرانی زمین به سبب تنگدستی اهل آن است.

فارس از همه خوبی ها برخوردار است ، گذشته تاریخی، فرهنگی و تمدن، مردم مومن و انقلابی . فارس لنگرگاهی برای ایران و انقلاب اسلامی است، پایگاه مهم و ذخیره بزرگ و موتور حرکت فرهنگ اقتصادی  وسیاسی  ایران می تواند باشد.مردم فارس از جایگاه استان در توسعه کشور  خوب اگاهی دارند . یا حداقل در در طول سی و شش سال گذشته از بس از زبان مسئولین در قالب گفتار درمانی شنیده اند اهمیت این جایگاه را از حفظ دارند. آنچه همواره مورد سوال مردم فارس بوده و هست، فاصله بین باید های مورد اشاره و هست ها در این استان می باشد. انشاالله با توجه به تحولات عرصه بین المللی بویژه موفقیت جمهوری اسلامی  در مذاکرات هسته ای وبرداشتن تحریم ها، تجربه وتخصص جنابعالی ، همدلی وهمراهی مردم شاهد تحولی بزرگ در توسعه فارس ومعیشت این مردم بزرگ باشیم.

واسلام
کد مطلب : ۸۵۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما