۰
plusresetminus
نکاتی چند در خصوص معارفه استاندار جدید فارس؛

«شرط موفقیت» استاندار جدید فارس چیست؟/ آیا «افشانی» راه «احمدی» را ادامه خواهد داد؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
سید محمد علی افشانی در استانداری فارس کار خود را از صفر شروع نمی کند، بلکه او با پیش فرض هایی از جانب نمایندگان و برخی از شخصیت ها، احزاب و گروه های سیاسی و همچنین برخی ارگان های غیر دولتی مواجه است
استاندار فارس
استاندار فارس
حافظ نیوز/ با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، استان فارس در شرایطی خاص و بحرانی قرار گرفت. در آن ایام تصوری برای جریان اصلاحات (که یکی از لنگرگاه های همیشگی خود را در استان فارس می بیند) پیش آمد که 24 خرداد 92 دوم خردادی دیگر است و می تواند باز هم بر اریکه اجرایی کشور تکیه زند فارق از آنکه رای مردم در انتخابات 92 رای به اعتدالگرایی بوده است و نه افراط گرایی اصلاح طلبانه!
بر این اساس، از نخستین روزهای تیرماه 92 بحث های داغی در خصوص انتصاب استاندار جدید فارس در اردوگاه اصلاحات شکل گرفت و تلاشهای پیدا و پنهان فراوانی صورت گرفت تا گزینه های افراط گرا و امتحان پس داده ای همچون انصاری لاری مجدد به طبقه ششم ساختمان استانداری فارس راه یابند.
در سوی دیگر، مجمع نمایندگان استان نیز که در آن ایام از اتحاد این روزها بی بهره بودند، هر کدام گزینه ای را برای استانداری فارس به وزارت کشور پیشنهاد دادند تا سرانجام وزیر کشور قرعه استانداری فارس را به نام سید محمد احمدی بزند.
حال پس از گذشت دو سال از آن روزها به گفته سید حسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، عملکرد سید محمد احمدی طی دو سال گذشته در حوزه عمرانی، اقتصادی و صنعتی در استان فارس چشمگیر نیست و می توان آن را در یک یا دو سطر خلاصه کرد و البته در سویی دیگر، غلام مهدی حقدل رئیس شورای شهر شیراز معتقد است وضعیت مالی دولت طی دو سال گذشته در شرایطی بوده که سبب شده پول و اعتبار چندانی به فارس سرازیر نشود بنابراین نمی توان در این حوزه از احمدی انتظار ویژه ای داشت.
البته در این بین هستند کارشناسانی که معتقدند احمدی علیرغم همه محدودیت ها می توانست با تعامل مطلوب با مدیران کل ادارات و ارگان های استان و مجمع نمایندگان، ردیف بودجه های بیشتری برای فارس در وزارتخانه ها و لوایح بودجه در کمسیونهای تخصصی مجلس بگنجاند و با استفاده از این تعامل سازنده می توانست با همین محدودیت های مالی کشور، پروژه های بزرگی را در استان فارس به انجام برساند همانگونه که این اتفاق، پیشتر در زمان استانداری رضازاده رخ داده است.
و اما در حوزه سیاسی احمدی گرچه توانمندی شگرفی در مهار بحرانها و کنترل اوضاع سیاسی به ویژه در شهر شیراز از خود بروز نداد، اما عدم همراهی و در برخی موارد ایستادگی در برابر زیاده خواهی های جریان افراط گرا و رادیکال اصلاح طلب سبب گردید از بروز بسیاری از حواشی در شهر شیراز و استان فارس جلوگیری شود؛ چه اینکه علیرغم همه این تلاش ها شهر شیراز و استان فارس طی دو سال گذشته کمتر روی آرامش و ثبات سیاسی به خود دید و دعوت هر روزه از برخی سخنرانان التهاب آفرین به مجامع دانشگاهی استان، سبب شد شیراز در کانون توجهات کشوری نیز قرار گیرد.
بنابراین با توجه به شرایط خاص سیاسی حاکم استان فارس و پتانسیل بالای جریانات افراط گرا برای التهاب آفرینی در استان، ترس از آنچه که می توان آن را دوران «پسا احمدی» نامید سبب شد بسیاری از ارگان ها، نهادها، احزاب و نمایندگان منتقد احمدی همچنان خواستار تداوم حضور وی در استانداری فارس حتی تا زمان برگزاری انتخابات مجلس باشند امری که با فشار مضاعف جریانات اصلاح طلب و نفوذ برخی چهره های سیاسی رادیکال محقق نشد و سرانجام احمدی با همه نقاط ضعف و قوتش از استانداری فارس رفت.
و اما انتصاب سید محمد علی افشانی به عنوان استاندار جدید فارس نیز نه تنها خالی از حاشیه نبوده بلکه این حواشی پیش از این انتصاب آغاز شده است. نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی که انتظار داشتند استاندار جدید فارس با تعامل وزارت کشور به فارس بیاید، هنگامی که دیدند حکم استانداری فارس به نام فردی غیر بومی خورده است راه استیضاح وزیر کشور و استعفا به نشانه اعتراض را در پیش گرفتند، امری که در ادامه با بی توجهی وزارت کشور مواجه شد و سرانجام آیات عظام ایمانی و دستغیب از آنان خواستند به جهت جلوگیری از التهاب و فتنه های بعدی، از استیضاح وزیر کشور خودداری نمایند.
بنابراین سید محمد علی افشانی در استانداری فارس کار خود را از صفر شروع نمی کند، بلکه او با پیش فرض هایی از جانب نمایندگان و برخی از شخصیت ها، احزاب و گروه های سیاسی و همچنین برخی ارگان های غیر دولتی مواجه است و اگر افشانی می خواهد استاندار موفقی باشد و پس از اتمام کارش در استانداری فارس، عملکردش را در دو یا سه سطر خلاصه نکنند باید فکری برای حل این قبیل مسائل بکند.
از جمله آنکه به نظر می رسد از جمله مهمترین شروط موفقیت سید محمد علی افشانی، در پیش گرفتن راه تعامل و تشریک مساعی با نماینده ولی فقیه در استان و مجمع نمایندگان فارس باشد. امری که در صورت تحقق ظرفیت های فراوانی برای افشانی خلق خواهد کرد و موانع بسیار بزرگی را از سر راه وی برخواهد داشت.
شرط دیگر موفقیت افشانی استفاده از مشاورانی امین، بدون سوءسابقه و فاقد حواشی سیاسی می باشد. امری که مسلما در ارتباط مثبت و موثر افشانی با شخصیت ها و ارگان های استان فارس نقش بسزایی خواهد داشت و با توجه به غیر بومی بودن وی، سبب می شود او به شناخت مناسبی از فضای استان دست یابد و فارس را آنگونه که هست بشناسد و نه آنگونه که ممکن است برخی مشاوران مغرض به وی بنمایانند!
و اما به نظر می رسد شرط دیگر موفقیت افشانی در استان فارس، در اولویت قرار دادن رفع معضلات و مشکلات صنایع و کارخانجات کوچک و بزرگ استان، دستیابی به پیشرفت اقتصادی و تعریف و اجرای پروژه های عمرانی راهبردی در استان می باشد؛ امری که تحقق آن با توجه به سابقه مطلوب عمرانی افشانی امکان پذیر است.
بنابراین به نظر می رسد در صورتی که سید محمد علی افشانی طرحی نو دراندازد و به ریشه یابی اتفاقات ناخوشایند زمان احمدی بپردازد، به زودی جای خود را در استان فارس بیابد و تبدیل به استانداری موفق شود، استانداری که در روز تودیعش همگان از بابت رفتن او متاثر و ناراحت باشند.
 
کد مطلب : ۸۷۶۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما