۰
plusresetminus
اصنافی عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز در گفتگو با «حافظ نیوز»

«ایستگاه وکیل» بهره برداری کامل از خط یک قطار شهری شیراز را دو سال به تاخیر می اندازد/ مخالفت ها در خصوص حذف این ایستگاه کارشناسی شده نیست/ اگر لازم باشد روزی با مردم «پشت پرده ها» را در میان خواهیم گذاشت

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۵
سید احسان اصنافی عضو هیئت رئیسه شورای شهر معتقد است این حذف باید اتفاق می افتاد و از برخی پشت پرده های این حذف نیز حرف های جالب و تامل برانگیزی برای گفتن دارد.
سید احسان اصنافی
سید احسان اصنافی
حافظ نیوز/ اشاره قطار شهری شیراز یکی از پروژه های جنجالی یک دهه گذشته سومین حرم اهل بیت(ع) بوده است. پروژه ای که افتتاح و بهره برداری از فاز نخست آن بیش از ده سال به طول انجامید و در ادامه بازده و کارایی آن از سوی برخی کارشناسان و حتی اعضای شورای شهر مورد تشکیک واقع شد. قطار شهری شیراز گرچه هنوز جای خود را در پروسه حمل و نقل درون شهری شیراز به درستی نیافته است، با حاشیه ای جدید و ابهام برانگیز مواجه شده است. «حذف ایستگاه وکیل» از این پروژه، طی هفته های گذشته صدای بسیاری از اعضای شورای شهر را درآورده است. در صدر مخالفان این حذف، احمدرضا نقیب زاده، محسن معین و ابراهیم شعرا قرار دارند. نقیب زاده معتقد است حذف ایستگاه وکیل کارشناسی شده نیست و فاصله دو ایستگاه زند و میدان ولی عصر(عج) بیش از اندازه طولانی و غیر متعارف است. ابراهیم شعرا نیز معتقد است ایستگاه وکیل ایستگاهی است که مردم را به بازار، شاهچراغ و مراسماتی چون راهپیمائی ها خواهد آورد و حذف آن به صلاح مردم شیراز نیست. و اما در سوی دیگر این مخالفت ها، سید احسان اصنافی عضو هیئت رئیسه شورای شهر معتقد است این حذف باید اتفاق می افتاد و از برخی پشت پرده های این حذف نیز حرف های جالب و تامل برانگیزی برای گفتن دارد.
در ادامه گفتگوی
"حافظ نیوز" با سید احسان اصنافی عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز را می خوانید:

جناب آقای اصنافی طی هفته های اخیر شاهد بروز حواشی و مخالفت های بسیاری در خصوص علل حذف ایستگاه وکیل از پروژه خط یک قطار شهری شیراز بوده ایم. آیا این حذف دلیل کارشناسی داشته است؟
بله باید به این نکته اشاره کنیم که حذف ایستگاه وکیل تنها به دلایل کارشناسی اتفاق افتاده و تعریف این ایستگاه به هیچ عنوان دارای توجیه نمی باشد. در حال حاضر، تونل قطار شهری از زیر این ایستگاه رد شده که توسط سازمان قطار شهری ریل گذاری شده است ضمن اینکه حذف ایستگاه وکیل نیز توسط خود کارشناسان سازمان قطار شهری صورت گرفته حال اگر قرار باشد این ایستگاه مجددا تعریف شود، باید قریب 150 متر تونل اجرا شده قطار شهری تخریب شود تا ایستگاه وکیل را بتوان در آن مکان تعریف و اجرا کرد علاوه بر این، اجرای این پروژه منجر به بسته شدن زیرگذر زند به مدت حداقل شش ماه خواهد شد که این زیرگذر یکی از شریان های اصلی شهر شیراز است. از طرفی، بر اساس جدول زمان بندی تعریف شده باید تعداد مشخصی از ایستگاه های منتهی به میدان گلسرخ تا انتهای سال 95 تکمیل و به بهره برداری برسند تا این خط به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد که در صورت تعریف و اجرای ایستگاه وکیل، افتتاح کامل خط یک تا سال 97 به تاخیر خواهد افتاد.

مطلبی که توسط جناب آقای معین دیگر عضو شورا مطرح می شود این است که در حال حاضر قطار شهری شیراز با کمبود عدیده واگن مواجه است، بنابراین اگر قرار است با تعداد محدودی واگن حمل مسافر قطار شهری شیراز به فعالیت خود حداقل طی یک یا دو سال آینده ادامه دهد آیا بهتر نیست ایستگاه وکیل در خط یک تعریف و اجرا شود و واگن های محدود قطار شهری شیراز در مسیر میدان احسان تا فلکه نمازی تردد نمایند تا حداقل زمان انتظار مردم برای رسیدن مترو کمتر شود؟
در پاسخ به این سوال باید به یک مسئله مهم توجه شود و آن اینکه اساسا فلسفه وجودی قطار شهری در شیراز برای چه بوده است؟ اگر یکی از اصلی ترین اهداف قطار شهری شیراز را روان سازی حمل و نقل درون شهری در مناطق جنوبی و شرقی شیراز بدانیم باید اذعان کنیم فعالیت قطار شهری در محدوده ایستگاه های نمازی و احسان ما را به هدف خود نمی رساند چرا که در این مسیر، اتوبوسهای شهری این مسافت را در ده دقیقه طی می کنند حال آنکه قطار شهری در حالت ایده آل در هجده دقیقه این مسیر را طی می کند بنابراین بهتر است که در اجرا و بهره برداری از ایستگاه های جنوبی و شرقی شهر شیراز تسریع شود تا این پروژه به اهداف خود نزدیک شود. لذا بنده معتقدم حتی اگر با کمبود واگن نیز مواجه هستیم باید ایستگاه ها و مسیر منتهی به ایستگاه گلسرخ سریعتر تکمیل و به بهره برداری برسد و این واگن ها در این مسیر در اولویت بکارگیری قرار گیرند.

در خصوص ایجاد دسترسی به مکان هایی چون حرم مطهر شاهچراغ(ع) چه پاسخی دارید؟
اگر منطقی و کارشناسی بخواهیم در این باره اظهار نظر کنیم، باید بگوییم پیاده شدن مسافران در ایستگاه زند برای دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) مناسب تر است تا اینکه آنها بخواهند در ایستگاه وکیل پیاده شوند چرا که ایستگاه زند هم به اتوبوس ها و مسافربرهای شخصی که در مسیر حرم قرار دارند دسترسی مناسب دارد و هم آنکه بعد مسافتی آن اگر کمتر نباشد، بیشتر هم نیست.

در انتها اگر موردی در تکمیل بحث وجود دارد بفرمائید.
بنده معتقدم باید در خصوص علل حذف ایستگاه وکیل، کارشناسی شده و منطقی بحث شود و نباید اصل بحث را به حاشیه برد و مسائل جانبی دیگر را در این خصوص مد نظر قرار داد. متاسفانه در خصوص علل مخالفت با حذف این ایستگاه، حرف های ناگفتنی فراوانی وجود دارد که اگر لازم باشد در آینده آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت. در انتها امیدوارم همه خادمان مردم شریف شیراز، بیش از هرچیز و پیش از هرچیز منافع عمومی شهروندان را در نظر گیرند.


 
کد مطلب : ۸۷۷۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
سهیل
feedback
Iran, Islamic Republic of
چها راه زند و میدان ولی عصر دو ایستگاه کفایت میکند. مترو تاکسی نیست که هر صد متر یک ایستگاه داشته باشد