پدر علم کویر شناسی ایران در آباده طشک:

منابع آب کشور در دهه های اخیر غارت شده است

30 تير 1394 ساعت 11:10

پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران ، استاد دانشگاه و چهره ماندگار علمی کشور بیان داشت: متاسفانه منابع آب کشور در دهه های اخیر با برداشت های بی رویه و استفاده های غیر متعارف غارت شده است و ما اکنون در شرایط کاملا بحرانی قرار داریم.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرنگار ایرنا، پروفسور پرویز کردوانی دوشنبه درهمایش بحران آب و احیای دریاچه طشک ، بختگان در بخش آباده طشک نی ریز افزود: چاههای آب کشاورزی مجاز و غیر مجاز عامل غارت آبهای زیر زمینی است ، در منطقه ای که ظرفیت استحصال و بهره براری از 40 چاه آب وجود دارد ، یک هزار و 400 چاه حفر شده ، با این روند هیچ تعبیری به جز غارت منابع آب نمی توان داشت .

وی ادامه داد:برخی از کارشناسان و صاحبنظران دراین برهه بر استفاده از روشهای بارانی و قطره ای تاکید می کنند، در حالی که روش های یاد شده چاره ساز بحران موجود نیست و بر بحران آب می افزاید .

این استاد دانشگاه گفت : متاسفانه بخش عمده ای از بحرانی که با آن دست به گریبان هستیم ناشی از فشارهای سیاسی و ندانم کاری هایی است که چاره حل هر مشکلی را فشار بیشتر بر بخش کشاورزی می دانستند .

پروفسور کردوانی با بیان اینکه قنات ها احیاگر تالاب ها و دریاچه ها بودند گفت : بحران آب از زمانی شروع شد که ما به قنات ها بی توجهی کردیم و به دنبال حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق رفتیم ، چاه ها همه آبهای موجود در زمین را مکیدند و به سطح خاک آوردند و بحران زا شدند .

این استاد دانشگاه ادامه داد : منطقه ای مانند جهرم دراستان فارس که از عمق 100 متری آب برداشت می کرد اکنون از ژرفای 500 متری آب را بیرون می کشد تا باغداری کند ، این روش با هیچ توجیه علمی قابل استناد نیست.

پروفسور کردوانی گفت: تداوم رویکردهای فعلی دراستفاده از آبهای زیر زمینی پیام های ناخوشایندی چون نشست زمین ، زلزله ، رواج بیماری های پوستی ، خشکی تالابها و دریاچه ها را به دنبال داشته است .

وی گفت : در برخی از دشت ها چون دشت تهران جاده ها در حال فرونشست است و من نگران خطوط ریلی هستم که در نشست زمین کمر بشکند و حوادث ناگوار به دنبال بیاورد .

پدرعلم کویر شناسی ایران با بیان اینکه باید نگاه توسعه شهری در کشور تغییر کند گفت : دولت نباید همه امکانات بهره برداری از آب را به شهرها و تامین آب شهرها بدهد و روستاها و بخش کشاورزی دراین میان رها شوند ، توسعه باید متوازن و پایدار باشد .

این نشست به همت شورای اسلامی شهر آباده طشک و با حضور کارشناسان و صاحبنظران برگزار شد .

آباده طشک از توابع شهرستان نی ریز در فاصله 180 کیلومتری شمال شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد .


کد مطلب: 8820

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/8820/منابع-آب-کشور-دهه-های-اخیر-غارت-شده

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir