۰
plusresetminus
مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین مطرح کرد

توسعه استخرهای ذخیره آب در قیروکارزین

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۸
مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از افزایش راندمان آبیاری در باغات مرکبات این شهرستان با روش توسعه استخرهای ذخیره آب خبر داد.
توسعه استخرهای ذخیره آب در قیروکارزین
به گزارس حافظ نیوز، ناصر انصاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قیروکارزین اظهار داشت: در چند سال اخیر با توجه به بحران خشکسالی در مناطق جنوبی کشور، بحث صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری و راندمان تولید در واحد سطح با کمترین میزان مصرف آب مطرح‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از منابع آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی صرف می‌شود، ادامه داد: با وجود مشکلات کم‌آبی، باز نیز مقدار بسیاری آب در مزارع کشاورزی هدر می‌رود و این موضوع برنامه‌ریزی در حوزه بهبود راندمان را طلب می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین اضافه کرد: در مورد افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی کشور باید روش مدیریت مصرف را صحیح و کارشناسانه کرد به‌ طوری‌ که در مرحله نخست روش‌های آبیاری را مدرن و از تجهیزات و سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار استفاده کرد و دوم اینکه تولید محصولات کشاورزی که با توجه به بهره‌وری بسیار، نیاز به آب کمتری دارند را در کشور توسعه داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این راستا کشاورزان و به‌ویژه باغداران مرکبات‌کار این شهرستان به ساخت استخرهای ذخیره آب با سازه‌های بتونی، پلیمری و غیره روی آورده‌اند تصریح کرد: در طول دو سال گذشته تعداد این استخرها به 100 واحد افزایش‌یافته که روان‌آب‌های سطحی حاصل از بارندگی‌های شدید موسمی که باعث ایجاد سیلاب و تخریب می‌شود را در خود ذخیره و برای باغات و مزارع به مصرف می‌رسد.

انصاری ادامه داد: یکی از مزیت‌های استخرهای ذخیره آب این است که با پمپاژ، حجم آب بیشتری را به سیستم قطره‌ای تزریق کرده و با توجه به اینکه عمق برداشت آب کم بوده در نتیجه حجم آب بیشتری برداشت‌ شده و از آنجا که میزان آب خروجی از قطره‌چکان‌ها بیشتر از حالت معمولی می‌شود، رطوبت خاک را در مدت‌زمان کوتاهتری به مرحله اشباع رسانده و این خود باعث صرفه‌جویی در مصرف آب در باغات می‌شود.

وی در پایان افزود: اگر در مورد مدیریت مصرف آب سرمایه‌گذاری شود و راندمان مصرف آب را افزایش داده و از هدررفت آب در بخش کشاورزی جلوگیری کنیم به‌طور حتم می‌توان بر بسیاری از مشکلات کمبود آب در این بخش غلبه کرد.
کد مطلب : ۸۸۳۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما