۰
plusresetminus

طرح پزشک خانواده با حضور نمایندگان فارس بررسی می شود

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح پزشک خانواده روز 31 تیرماه جاری در ستاد ملی این وزارتخانه با حضور نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.
به گزارش حافظ نیوز، احمد میدری، سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در شیراز افزود: این طرح مزایای زیادی برای مردم داشته اما نقاط ضعفی نیز در این طرح وجود دارد که نیاز به بررسی و رفع مشکلات دارد.

وی ادامه داد: سیستم ارجاع و پزشک خانواده طرحی اصولی است که در کشورهای پیشرفته با موفقیت در حال اجراست و این مهم در کشور ما باید به کارآیی اساسی خود برسد.

میدری اضافه کرد: این طرح در استان فارس با موفقیت انجام شده اما مشکلات پیش روی آن باید از سوی مسوولان دیده و رفع شود.

وی بیان داشت: خدماتی که در این طرح لحاظ شده باید استاندارد سازی شود و اجرای آن نیاز به فرهنگ سازی جدی دارد.

میدری اظهار داشت: پرداخت حق پزشکان ، داروخانه ها و خدمات دیگر مشمول طرح باید به موقع انجام شود تا طرح با موفقیت کامل در مسیر خود پیش رود.

این مقام مسوول بیان کرد: طرح پزشک خانواده ضامن ارتقا تامین سلامت جامعه است و مردم با برخورداری از این مهم باید در درمان های اثرگذار و کم هزینه حمایت شوند.

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در خرداد 94 در نامه ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشت: از آنجا که به دنبال اعتراض های شدید مردمی بارها لغو طرح پزشک خانواده در استان فارس توسط بنده مطرح ولی مورد توجه قرار نگرفته است ، پیشنهادمی شودازطریق یکی از برنامه های زنده سیمای فارس تداوم و یا لغو این طرح از طریق پیامک به نظر خواهی مردمی گذاشته شود تا تکلیف بر همه روشن شود .

وی در این نامه بیان کرد:طبیعی است که اگر اکثریت مردم رای بر تداوم این طرح دادند بنده نیز از این پس لغو این طرح را پیگیری نمی کنم و با شما در تداوم این طرح همصدا خواهم شد.

در برنامه ای که در سال 94 از سیمای مرکز فارس با حضور محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با عنوان بررسی نحوه اجرا طرح پزشک خانواده و میزان رضایت مردم از این طرح پخش شدحدود 80 درصد از شهروندان فارس با ارسال پیامک به این برنامه خواستار متوقف شدن اجرای این طرح بودند اما متعاقب این برنامه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد در نظرسنجی هایی که صورت گرفته حدود 65 درصد از مردم فارس از اجرای این طرح اظهار رضایت کردند.

دست اندرکاران علوم پزشکی شیراز همچنین اعلام کردند نظرسنجی پیامکی شیوه قابل استنادی برای تعیین میزان رضایت و یا عدم رضایت مردم از اجرای طرح نیست.

این نماینده مجلس (قادری) همچنین در گفت و گو با یکی از سایت های حوزه سلامت نیز انتقاداتی به پزشک خانواده مطرح کرده و از این که مراجعه به یک پزشک و آن هم در یک محل خاص قدرت انتخاب مردم را گرفته و باعث شده که در سفرهای روزانه در شهر یا در تردد مسیرهای بین شهرها درمراجعه به پزشکان ناگزیر به پرداخت کل هزینه ویزیت شوند ناراضی است .

طرح پزشک خانواده از سال 91 به صورت آزمایشی در استان فارس و مازندران آغاز شد.

مهمترین انتقادی که مردم به طرح پزشک خانواده در استان فارس دارند ، سامانه موسوم به نظام ارجاع است که بیمه شدگان موظفند پیش از مراجعه به پزشکان متخصص حتما نامه ارجاع از پزشک خانواده دریافت کنند، گاهی برای مراجعه به پزشکان متخصص

گوناگون باید چندین نامه ارجاع دریافت شود.

یکی دیگر از مشکلات طرح پزشک خانواده در فارس این است که پزشکان خانواده ساعات خاصی را برای مراجعه بیماران و دادن نامه ارچاع مشخص کرده اند و بیماران خارج از این ساعات حق ندارند بیمار شوند.

بهره مندی یکسان همه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت در سلامت ، حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت ، انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری ، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت و بهبود و ارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از اهداف طرح اعلام شد.
کد مطلب : ۸۸۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما