۰
plusresetminus

سخنی با استاندار جدید فارس،جناب آقای افشانی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
سخنی با استاندار جدید فارس،جناب آقای افشانی
به گزارش حافظ نیوز، محمد عسلی مدیر مسئول عصر مردم در سرمقاله ای نوشت:
با سلام و آرزوی توفیقات الهی برای انجام وظایفی که عهده‌دار آن شده‌اید به اطلاعتان می‌رسانم به عنوان یک روزنامه‌نگار فرهنگی که سی سال است در این راه قلم می‌زنم و شاهد آمد و رفت استانداران زیادی بوده‌ام، جنابعالی نه اولین و نه آخرین مدیر ارشدی هستید که به این خطه مظلوم قدم می‌گذارید. بالاخره چند صباحی در این سمت بار مسئولیتی خطیر را بر دوش خواهید داشت. امید است که در آستانه ورودتان عملکرد گذشتگان را مرور نمایید و از نقطه قوت‌ها استقبال و از نقطه ضعف‌ها دوری کنید؛ زیرا این استان با تمام شهرت تمدن‌ساز دیرینه‌ای که دارد، مصداق بارز ضرب‌المثل «دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است» بوده است. زیرا بارها سیاستمداران و بزرگان و نویسندگان عنوان کرده‌اند، فارس جایگاه فرهنگی و تمدنی ویژه در هویت بخشی به تمدن، ادبیات، فلسفه، هنر و حتی مبارزات سیاسی و مذهبی برای بقای سرزمین کهن ایران داشته و دارد اما از آنچه می‌باید سهم حفظ این ارزش‌ها باشد برای توسعه و عمران و رفع نیازهای مناطق محروم بهره کمی نصیب استان شده است؛ چرا؟

پاسخ این چرایی را نخست باید در طرز تفکری جستجو کرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بعضی از دولتمردان بارها در بیان و عمل آوردند و آن اینکه شیراز و نه فارس مورد توجه رژیم گذشته برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی خود بوده است، مانند برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و یا جشن هنر و امثالهم؛ غافل از آنکه در فاصله کمی از برپایی چادرهای کذایی که به قیمت فقر و بیچارگی اکثریت مردم فارس و حتی شیراز تمام شد روستاهایی بودند که آب آشامیدنی و لوله‌کشی نداشتند و از کمترین امکانات بهداشتی هم برخوردار نبودند.
آقای استاندار! ۳۶ سال گذشت؛ اما از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری فارس استفاده نشد و استان ما از یکی از منابع درآمدی خود بی‌بهره ماند. زیرا اکثر دولتمردان گذشته نسبت به آن بی‌باور بودند و یا اینکه به اما و اگر گذراندند و رفتند.

و امروز که دولت جدید اعتدال و امید از روی واقع‌بینی می‌خواهد به این مهم توجه کند، متأسفانه فارس از امکانات رفاهی و تسهیلاتی مناسب برای جذب گردشگر خارجی محروم است. مسلماً یکی از وظایف جنابعالی کسب اعتبار مالی برای ایجاد چنین امکاناتی است.
نکته مهم‌تر آنکه به علت بی‌تدبیری و ناتوانی مدیران ارشد اسبق تعداد قابل توجهی از کارخانجات شیراز و بعضاً فارس تعطیل شدند و ساختمان‌های آنها تخریب شد و به قطعات زمین‌های مسکونی تبدیل شدند مانند کارخانه پارچه‌بافی یا مجتمع گوشت و امثالهم.
قطعات گرانقیمت کارخانجات صنایع الکترونیک هم به استان همسایه منتقل شد، کارخانه آزمایش در بلاتکلیفی و ورشکستگی رها شد و کارخانه لاستیک دنا هم توسط فرصت‌طلبان دست به دست شد تا به وضعیت فعلی در افت و خیز با تولیدات کم، اعتبار قبلی خود را از دست داد و صدها گفته و ناگفته‌های دیگر که جای بحث فراوان دارند هر چند زیرساخت‌های کارخانجاتی چند از جمله پتروشیمی و آلومینیوم در سال‌های اخیر بنا شده‌اند.
در خصوص صنایع دستی و پاسداشت و حفظ هنرمندان هم همین قدر بدانید که صنعت خاتم اصفهان در مغازه‌ها و بازارهای شیراز و فارس برای فروش عرضه می‌شوند.
حال با این وضع که استان فارس در نرخ بیکاری، اعتیاد و جرم‌زایی و طلاق مقام برتر را دارد شما می‌خواهید چه کنید؟
آیا وقت شما هم همانند استاندار قبلی صرف بگومگو با مخالفین از جمله نمایندگان و دیگر افراد ذی‌نفوذ استان می‌شود یا عملکرد شما به گونه‌ای است که بهانه به دست کسی نمی‌دهید و در جهت رفع مظلومیت و محرومیت استان قدم برمی‌دارید؟
گفته‌اند شما بومی فارس نیستید و ترس از این است که افراد غیربومی را دور خود جمع کنید و به دیدگاه و نقطه نظرات فارسیان وقعی ننهید، بعید است به چنین سیاستی روی آورید زیرا مدیران قبلی از این کار خیری ندیدند و خیری هم نرساندند.

و اما بعد.
قطعاً می‌دانید سهم فارسیان در حفاظت از مرزها و مقابله با دشمنان در جنگ تحمیلی پانزده هزار شهید و صدها هزار آزاده و جانباز و رزمنده است، خانواده‌ها و بازماندگان آنها و همگان منتظرند ببینند برای پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی در فارس چه اقداماتی انجام می‌دهید و چگونه به وصایای شهدا عمل می‌کنید؟
جناب استاندار، اینک کشور ما پا به مرحله‌ای از بلوغ سیاسی و امنیتی گذاشته است. توافق هسته‌ای جدید می‌تواند راهگشای خوبی برای رفع نیازها و محرومیت‌ها باشد. ضمن پرهیز از شعار و سخنرانی‌های تکراری و گرایشات سیاسی جانبدارانه چالش‌برانگیز اولی است در مرحله نخست وضعیت زیرساخت‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی را بررسی نمایید و در اندیشه آب و نان و نیازهای اولیه مردم استان باشید.

جذب سرمایه‌گذار بدون عبور دادن آنها از تونل‌های ترسناک مدیریت‌های بخیل و تنگ‌نظر و سد راه که نیاز به واکاوی ماجراهای گذشته دارد، پرهیز از نگاه‌های جناحی که نتیجه آن چند قطبی کردن جامعه بوده است، مقابله با رانت‌خواری، رشوه‌گیری، رابطه‌بازی، توصیه‌پذیری و فرصت‌طلبی که پیوسته بلای جان مردم بوده و ما را از مسیر اصلی اسلام و انقلاب دور کرده است؛ شما را در راه رسیدن به اهدافتان یاری می‌دهد.

و نکته آخر اینکه، هر چند تفکیک قوا در قانون اساسی ما اصلی پا برجاست و دخالت هر یک از قوا در قوای دیگر استقلال قوا را خدشه‌دار می‌کند، اما بدانید که عدم هماهنگی و همدلی نمایندگان سه قوه بارها به کشور و بویژه استان فارس ضربه زده است. مسلماً با همدلی و همکاری تمامی نیروهای تأثیرگذار می‌توان هم وحدت را حفظ کرد و هم کارها را با سرعت و دقت بیشتری پیش برد.

در پایان، ناگفته‌ها و گفته‌های بسیار دیگری هست که در این کوتاه و مختصر نوشتار نمی‌گنجد، شب دراز است و قلندر بیدار بماند تا بعد.

امید که شما در هر بامداد از خوانندگان روزنامه باشید و اندک وقتی را به این مهم اختصاص دهید چرا که دوست می‌گوید گفتم و دشمن می‌گوید می‌خواستم بگویم.
والسلام
کد مطلب : ۸۸۶۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما