۰
plusresetminus

روستائیان جهرمی پس از توافق همچنان دبه درمی آورند!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
فرماندار جهرم گفت: مشکل آب در برخی روستاهای جهرم بحرانی بوده و به یک دغدغه برای مسئولان تبدیل شده است.
روستائیان جهرمی پس از توافق همچنان دبه درمی آورند!
به گزارش حافظ نیوز به نقل از پسین جهرم، بحران آب واژه نام آشنایی است که این روزها کمتر کسی است از آن چیزی نشنیده باشد.

اما این مشکل در جهرم به یک استثنا تبدیل شده است و گواه این مطلب تعجب جالب و واکنش پرفسور کردوانی بود؛ آن زمان که فهمید عمق چاه های جهرم به 450 تا 500 متر مربع رسیده است.

پدر کویرشناسی ایران از آخرین حضور خود در جهرم بارها در سخنرانی های مختلف این مطلب را به یادگار از طرف جهرمی ها بازگو کرده است تا جهرم یک الگو و تجربه باشد برای کشور.

اما آنچه که نباید از آن غافل شد، مشکل تامین آب شرب روستاها است؛ آنهایی که در روزگاران نه چندان دور به عنوان مولد یاد می شدند امروز کارشان به جایی رسیده که برای تامین آب شرب، دبه به دست هر روز منتظر تانکرهای آب رسانی بمانند.
 
50روستای جهرم با تانکر آبرسانی می شوند

علیرضا صحرائیان در گفتگو با پسین جهرم گفت: مشکل آب در برخی روستاهای جهرم بحرانی بوده و به یک دغدغه برای مسئولان تبدیل شده است.

وی افزود: در بخش خفر روستاهای محمودآباد، کرفت، علی آباد، در بخش مرکزی روستاهای موردک و کوهک و در بخش سیمکان روستاهای کلاکلی، شاغون و کوشکسار به عنوان روستاهای بحرانی مطرح هستند.

فرماندار ویژه جهرم با بیان اینکه عملیات عمرانی انتقال آب در برخی از روستاها در حال انجام است، بیان کرد: برای تامین آب شرب برخی روستاها نیاز به حفر چاه است.

وی از آبرسانی 50 روستا با تانکر خبر داد و گفت: این در حالی است که در حوزه شهری نیز برخی چاه ها با مشکل رو به رو شده است.

صحرائیان بیان کرد: به دلیل افت فشار آب در برخی نقاط شهر اقدام به کف شکنی و حفر چاه جدید هستیم.

وی با اشاره به جیره بندی آب در شهرهای استان فارس گفت: چنانچه این روند ادامه داشته باشد امکان جیره بندی آب در جهرم وجود دارد.

تامین اعتبار آب روستایی از صندوق توسعه ملی

نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفته بود تامین آب شرب سالم و بهداشتی از جمله ضروری ترین نیازهای بسیاری از روستاهای شهرستان است که در برخی نقاط به دلیل خشک شدن چشمه ها، قنوات و رودخانه های فصلی مردم به منظور تهیه آب شرب سالم با مشکلاتی روبه رو هستند.

محمدرضا رضایی معتقد است شبکه توزیع داخلی آب در برخی روستاها بدلیل قدمت زیاد فرسوده شده که موجب نفوذ رسوبات به درون آب و هدر رفتن در قسمت های مخدوش شبکه می شود.

وی با بیان اینکه در بودجه سال های گذشته ردیف اعتباری برای آبفا روستایی نبود و اراده ای برای ادغام آبفا روستایی و شهری نیز شکل گرفت که با آن مخالفت شد، گفت: ردیف اعتباری آبفا روستایی در بودجه امسال مشخص شده و بدین منظور از صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار آبفا روستایی بودجه ای در نظر گرفته شده است.


روستایی که هر 48 ساعت تنها 2 ساعت آب دارد

پیش از این، روحانی مستقر روستای بالاشهر خفر در گفتگو با پسین جهرم گفته بود در این روستا هر 48 ساعت تنها 2 ساعت آب موجود بوده و آن هم برای خانه هایی که در ارتفاع واقع شده به سختی در دسترس است.

وی با بیان اینکه روستای بالاشهر از یک چاه آب غیرآشامیدنی برخوردار بوده که سلامتی مردم را به خطر انداخته است، افزود: سال گذشته تعداد 14 کودک بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف این آب بیمار شده و  در بیمارستان بستری شدند.

 داوودیان با بیان اینکه همین آب غیربهداشتی نیز تنها 6 ماه از سال در اختیار مردم منطقه است، بیان کرد: مردم این منطقه از باغ های اطراف، آب کشاورزی می خرند که املاح آن آنقدر بالا بوده که نمک های موجود آب در پوشال های کولر مشخص است.

اختصاص ردیف بودجه مستقل برای تامین آب روستاها/ آبرسانی به 7 هزار روستا با تانکر

این در حالی است که معاون وزیر نیرو در گفتگویی از تامین آب 7 هزار روستا با تانکر خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که وزارت نیرو را غافلگیر کرد خشک شدن چشمه ها و قنوات، افت شدید آب چاه ها و همچنین افت کیفی منابع آب در روستاها است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه درگذشته هیچ ردیف ملی اعتباری خاصی برای آبرسانی به روستاها وجود نداشت، تصریح کرد: پس از پیگیری ها، ۲۰۰ میلیارد تومان ردیف ملی در سال گذشته و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ و همچنین ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی از سوی مجلس به تامین آب شرب روستایی اختصاص داده شد.

وی، کل اعتبارات تعیین شده برای تامین آب شرب روستایی را با در نظر گرفتن برخی منابع متفرقه در سال ۹۴، دو هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۷ میلیون روستایی در سراسر کشور منتظر دریافت آب شرب با تانکرها هستند که اگر این ۲ هزار میلیارد تومان به موقع در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد، طی ۳ سال مشکل آب شرب این تعداد روستایی برطرف خواهد شد.

گرچه مسئولان باید برای برون رفت از این چنین مشکلاتی تدابیر ویژه ای را به صورت کوتاه مدت و بلندمدت اتخاذ کنند اما نباید از وجود 2 هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز که حجم گسترده آن در روستاها وجود دارد غافل شد. برطرف شدن مشکلات مربوط به حوزه آب به ویژه در روستاها نیازمند همدلی دولت و ملت است.
کد مطلب : ۸۸۸۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما