۰
plusresetminus

آغاز اکتشاف میادین جدید نفتی در استان فارس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۱
عملیات حفاری اکتشافی به منظور کشف ذخایر نفتی و گازی در تاقدیس چهار برجه به عنوان یک ساختمان پیچیده زمین شناسی و ژئوفیزیکی در استان فارس آغاز شد.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از ایرنا، هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، گفت: عملیات اکتشافی این میدان واقع در شمال شهر خشت از 19 تیرماه 94 با اختصاص یک دکل حفاری مربوط به شرکت ملی حفاری ایران و با هدایت، نظارت و راهبری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه چاه اکتشافی چهاربرجه در فاصله 10 کیلومتری شمال شهر خشت و 35 کیلومتری غرب شهر کازرون و 25 کیلومتری شمال شهر دالکی واقع شده است، افزود: هدف از انجام عملیات حفاری در این موقعیت جدید اکتشافی، شناسایی ذخایر نفتی و گازی در لایه های مخزنی آسماری، بنگستان و خامی است.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، تصریح کرد: مدیریت اکتشاف در حال حاضر 6 دکل حفاری خشکی در قالب سه قرارداد در اختیار دارد و با توجه به تاکید وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر تمرکز فعالیت های اکتشافی اعم از عملیات لرزه نگاری، پردازش و تفسیر داده های لرزه ای و همچنین حفاری های اکتشافی را به مناطق مرزی و مشترک ایران اختصاص داده شده و در برخی از موارد که تاسیسات شرکت های بهره برداری نفت و گاز نیاز به استخراج در مناطق عملیاتی داشته باشند، در این صورت فعالیت های اکتشافی به برخی از تاقدیس های دارای اولویت اختصاص می یابد که تاقدیس چهاربرجه در شهرستان کازرون یکی از آن موارد است.

حفاری این چاه اکتشافی با در نظر گرفتن ریسک های عملیاتی و همچنین انجام آزمایش های مهندسی نفت و بهره برداری از افق های مخزنی تا عمق تقریبی 5300 متر و در حدود یک سال به طول خواهد انجامید. بدیهی است در صورت کسب نتایج مطلوب از حفاری چاه اکتشافی، اقتصاد منطقه با آغاز پروژه های جانبی بهبود خواهد یافت.

براساس این گزارش، پس از اخذ مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران برای حفاری این حلقه چاه اکتشافی و تخصیص اعتبار لازم بلافاصله عملیات ساخت جاده دسترسی و محوطه چاه در قالب قرارداد پیگیری شد و پس از اتمام پروژه، یک دکل حفاری جهت حفاری چاه مذکور به این منطقه اختصاص یافت.

منطقه زاگرس مرکزی که بخش هایی از آن در استان فارس واقع شده از مهم ترین مناطق هیدروکربوری کشور به شمار می رود که بخش اعظم میادین نفت و گاز کشور در آن قرار گرفته است.

 
کد مطلب : ۸۸۹۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما