۰
plusresetminus
در باغ‌های مرکبات صورت می‌گیرد

مدیریت آبیاری با استفاده از دستگاه تانسیومتر در قیروکارزین

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۰
مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با تأکید بر لزوم مدیریت آبیاری به‌‌ویژه در باغ‌های مرکبات این شهرستان از ترویج استفاده از دستگاه تانسیومتر خبر داد.
مدیریت آبیاری با استفاده از دستگاه تانسیومتر در قیروکارزین
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از قیروکارزین، ناصر انصاری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های انجام‌ شده در بیشتر باغ‌های مرکبات، میزان آبیاری بر اساس ملاک صحیحی انجام نمی‌شود و به‌ جز باغ‌هایی که با کمبود آب مواجه هستند در سایر باغ‌ها، آبیاری بیش‌ از حد نیاز درخت صورت می‌گیرد.

وی با بیان مضرات آبیاری بیش‌ از حد درخت افزود: از تبعات آبیاری بیش‌ از حد می‌توان به خفگی ریشه، فراهم شدن شرایط برای فعالیت قارچ‌های عامل پوسیدگی، اختلال در جذب کلسیم و توسعه ریشه، ریزش برگ و میوه و همچنین ترک پوست ساقه و میوه اشاره کرد.

مدیر جهادکشاورزی قیروکارزین اضافه کرد: با توجه به شرایط و مشکلات خشکسالی مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان برای استفاده بهینه از آب در  بحث آبیاری مرکبات، ترویج استفاده از دستگاه تانسیومتر یا مکش‌سنج را در دستور کار قرار داده است.

انصاری با بیان اینکه تانسیومتر یا مکش‌سنج دستگاهی است که برای اندازه‌گیری میزان رطوبت موجود در خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد ادامه داد: این وسیله تغییرات مقدار رطوبت خاک را در منطقه گسترش ریشه نشان داده و برای ما مشخص می‌کند که در چه زمانی آبیاری را باید اجرا کنیم تا صدمه‌ای به گیاه نشود وارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این دستگاه مکشی به‌طور نسبی و غیرمستقیم نشان‌دهنده این است که آیا خاک دارای رطوبت مناسب برای رشد و نمو گیاهان (بدون استرس به کم‌آبی) بوده یا نیست.

وی در پایان با بیان این‌که با تعیین وضعیت دقیق رطوبت هدررفت آب و مواد مغذی خاک کاهش می‌یابد افزود: در روزهای دیگر نیز که به دلیل تبخیر آب از خاک و سطح گیاه رطوبت خاک کاهش می‌یابد، کشاورز به‌وسیله‌ این دستگاه‌ها میزان نیازمندی خاک و گیاه به آب و غذا را تشخیص می‌دهد.
کد مطلب : ۸۹۵۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما