۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز:

هدف بزرگ دشمنان ملت ایران ایجاد اختلاف و دوقطبی کردن فضای جامعه است/ امروز حفظ وحدت یک ضرورت است/ مذاکرات هسته ای اختلافات بنیادین ما و استکبار جهانی را حل نمی کند/ تفرقه امروز جهان اسلام یک تفرقه تحمیلی است

تاریخ انتشارجمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۷
آیت الله ایمانی گفت: دستگاه دیپلماسی ما همانگونه که در دوران مذاکرات با قاطعیت و شجاعت در مقابل زیاده خواهی ها ایستادند امروز هم این ایستادگی را دنبال کنند و امروز هم این مقاومت را تعقیب کنند و در مقابل یاوه گویی های آنان سکوت نداشته باشند.
آیت الله ایمانی
آیت الله ایمانی
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در صحن بزرگ امام‌ خمینی ره در حرم مطهر احمد بن موسی علیه السلام  اقامه شد.

خطبــــه اول :

آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند :

« والوزن يومئذ الحق فمن ثقلت موازينه فاولئك هم المفلحون و من خفت موازينه فاولئك الذين خسروا انفسهم بما كانوا باياتنا يظلمون »

           مولا امیرالمومنین در وصف متقین و پرهیزکاران می فرمایند : انسان های باتقوا در دوران حیات و زندگی ، همسایه را نمی آزارند و آزاری به همسایگان خود نمی رسانند ؛ چه همسایگانی که در کنار خانه آن ها زندگی می کنند ، چه همسایگانی که در کنار کشورشان و محیط مجاورشان به سر می برند ، چه همکارانی که در محیط کار با آن ها کار می کنند ، چه شاگردانی که در محیط درس از آن ها می آموزند و چه اساتیدی که از آن ها فرا می گیرند ، همه آن ها مصادیقی از همسایگان انسان در دوران حیات و زندگی هستند .
پرهیزکاران آن چنان نیستند که در مقابل مصیبتی که به افراد و کسانی می رسد آن ها را سرزنش بدهند ؛ سرزنش بر مصیبت ، روش غلط و اخلاق ناپسندیدی است که خوبان از آن مبرا هستند . مصیبت گاهی مصیبت ظاهری است ، گاهی مصیبت معنوی است ، لغزش هایی که در زندگی برای افراد اتفاق می افتد و فراز و فرودی که در زندگی برای انسان ها رخ می دهد . باتقوایان هیچ گاه در مقابل سختی دیگران به سرزنش و ملامت نمی پردازند .
سبک زندگی اسلامی مورد بحث بود و عواملی که ما را به زندگی اسلامی هدایت می کرد و تشویق می نمود در هفته های گذشته به مناسبت از آن ها سخن می گفتیم ؛ گفتیم اساس یک زندگی مطلوب و شایسته این است که صاحب زندگی ، احساس مسئولیت داشته باشد و بداند این زندگی حساب و کتاب دارد ، حساب و کتاب از انسان مسئولیت می خواهد و اساس همه مسئولیت های فردی و اجتماعی ، مسئولیت انسان در مقابل خویشتن است و پاسخگویی به خود در مقابل اعمال و افعال و مواضعی که انتخاب می کند و می پذیرد .
اشاره کردیم به این که قرآن مجید بر این معنا تأکید می کند که سنگ بنای قبول مسئولیت در جامعه ابتدا در این خلاصه می شود که برای خودمان مسئولیت تعریف کنیم و در برابر خودمان احساس مسئولیت داشته باشیم .
قرآن مجید تعبیری دارد درباره کسانی که مقابل خود احساس مسئولیت نمی کنند و در برابر افرادی که مقابل خود شناختی ندارند نه از جایگاه خود ، نه از موقعیت خود و در مقابل خودشان احساس می کنند تکلیف و وظیفه ای دارند از آن ها این گونه تعبیر می کند : این گروه سرمایه خود را از دست داده اند ، عمر خود را از دست داده اند . انسان سرمایه های مختلفی دارد یک سرمایه آبروست که بسیار هم عزیز است و معادل جان انسانی معرفی شده است . آبروی مرد مسلمان همانند خون او احترام دارد و باید کوشید در حفظ آبروی مسلمان و افراد مومن دقت کرد ؛ این یک سرمایه است زن و فرزند و خانواده سرمایه انسانیست ، مال و ثروت سرمایه ای از سرمایه های ما ، جایگاه ما در جامعه و عزت ما در جامعه سرمایه است اما از همه این سرمایه ها مهمتر و بزرگتر جان ، عمر ، حیات و زندگی ماست و حیات و زندگی ما عظیم ترین سرمایه است که آبرو ، عزت ، خانواده ، مال و منال و همه چیز به او بستگی دارد .
قرآن مجید وقتی بنا دارد افراد غیر مسئول معرفی کند می فرماید : آن ها سرمایه خود را بر باد دادند ، سرمایه از آن ها گرفته شد و چیزی عاید آن ها نگردید ؛ این تعبیر در 6 آیه آمده است که همه هم با همین عبارت است سرمایه خود را از دست دادند ، زندگی خود را بر باد دادند . این 6 آیه در سوره های مختلف است مورد اول آیه : « و من خفت موازينه فاولئك الذين خسروا انفسهم » کسی که در ترازوی زندگیش ارزش ها متبلور نباشد و ترازوی وجود او با کارهای ارزشی سنگین نشده باشد ، سرمایه خود را از دست داده اند ؛ این تعبیر هم در آیه 9 سوره اعراف آمده و عین همین تعبیر در آیه 103 سوره مومنین آمده است آنجا هم عبارت این است ؛ در 4 مورد دیگر قرآن مجید هم این تعبیر با همین عبارت بیان شده است آیات 21 و 22 سوره هود ، آیه 53 سوره اعراف ، آیه 12 و 20 سوره انعام همین حقیقت را بیان کرده است .
عظیم ترین سرمایه انسان حیات و زندگی اوست وقتی این سرمایه را بی جهت هزینه کرد و مقابل آن پس اندازی نداشت ضرر کرده و موقعی می فهمد این ضرر و زیان چه اندازه است که کار از کار گذشته است و برای او جبران امکانپذیر نیست و اما ما در مقابل خودمان چه مسئولیتی داریم؟ هفته های متعددی در این رابطه صحبت کردم که انسان در مقابل خود مسئول است و قدم اول مسئولیت فردی و اجتماعی ، احساس مسئولیت در مقابل خویشتن خویش است ؛ این مسئولیت چیست ؟ ما باید چه کار برای خودمان انجام دهیم تا مسئولیت خودمان را انجام داده باشیم ؟ چه کنیم که خود را شناخته باشیم و به جایگاه خود پی برده باشیم و آنچه لازمه این جایگاه بلند انسانیست انجام بدهیم؟ بحثی است که انشاء الله در هفته های آینده خدمت شما عرضه می دارم که من نوعی و یک انسان در مقابل خودش چه وظیفه ای دارد و چه مسئولیتی عهده دار است و این نکته را قبلاً هم بارها تذکر داده ام مسئولیت های ما بر 4 قسم است : مسئولیت در مقابل خود ، مسئولیت در مقابل خدا ، مسئولیت در مقابل دیگران ، مسئولیت در مقابل محیط زندگی و طبیعتی که در آن زندگی می کنیم که انشاء الله در هفته های آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت .

خديا ما را به آنچه داريم و به ما ارزاني داشته اي بيش از پيش آگاه بفرما !
خدایا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــــال ما در دنیــا و آخـــرت بفـــرما !لحظه ای و کمتر از لحظه ای ما را به خودمان وامگذار.

خطبــــه دوم :

امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
    پنجم مرداد ماه اولین نماز جمعه به فرمان امام راحل توسط آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقامه شد .
وظیفه اولیه نماز جمعه آگاهی بخشی در عرصه معنویت و مسائل سیاسی اجتماعی است به همین جهت این عبارت از امام راحل نقل شده است : نماز عبادی سیاسی یعنی هم عبادت است ، ذکر است ، یاد خدا ، توجه به معنویت و ارزشهای دینی و هم بازگو کننده مسائل سیاسی و اجتماعی که مورد نیاز جامعه است .
نکته مهمی که در اینجا مطرح است موفقیت و شکست ملت ها در فراز و فرود های مختلف زندگی معلول آگاهی و عدم آگاهی است ، بصیرت و مقاومت . اگر ملت ها دارای آگاهی لازم و ایستادگی لازم باشند هیچ گاه دچار فرود و ذلت نمی شوند اما اگر از آگاهی لازم برخوردار نباشند و یا ایستادگی لازم را نداشته باشند فراز ها و فرودها آنان را به زمین می زند و آن ها را نابود می سازد . علت اینکه انقلاب اسلامی ما روز به روز شکوفاتر از گذشته بوده و هست و هر روز بهتر از دیروز قرار گرفته و در جایگاه بالاتری واقع شده عوامل متعددی است  یکی از آن عوامل نماز های جمعه است که در سرتاسر کشور بیش از هفتصد شهر و روستا نماز جمعه را بر پا می کنند و در عرصه معنویت و سیاسی و اجتماعی برای مردم بازگو می نمایند این تداوم آگاهی بخشی ملت ما را بیمه ساخته و در مقابل حوادث آنان را سرپا نگه داشته است ، بصیرت در کنار مقاومت ، محصول حضور مردم در نماز های جمعه در سراسر میهن اسلامیست .
 سخن زیبایی از امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) در این رابطه نقل شده است امام می فرمایند : جمعه فضای اجتماع مسلمانان است و امیر یعنی رهبر مردم مسلمان باید راهی به سوی مردم داشته باشد تا مطالب لازم را هر هفته برای مردم بازگو کند و لذا خطبای جمعه به نیابت از مقام معظم رهبری در عصر و زمان ما و در زمان امام راحل به نیابت از امام ، مسائل را بیان می داشتند . این خطبه جمعه هم معنویت در آن است که امام می فرماید و هم مسائل مورد نیاز جامعه هر چه است در خطبه های جمعه مورد بحث و بررسی است .
 نکته ای که امروز اشاره می کنم در ارتباط با مسئله برجام است و نکاتی که این روزها در ارتباط با مذاکرات هسته ای و نتیجه مذاکرات که برجام می باشد مطرح و عنوان شده است . نکته قابل ملاحظه ای که در این مسئله نباید از نظر دور نگه نداریم تب و تابی که در دنیای غرب اتفاق افتاده و ذوق زدگی خاصی که به وجود آمده است ، شما شاهدید کشورهای غربی برای عقد قراردادهای تجاری ، صنعتی و نفتی در صف انتظار قرار گرفتند ، قطعنامه 2232 در کوتاه ترین زمان تصویب شد که شورای امنیت نسب به ما تاکنون چنین چیزی نداشته است ، انگلیس برای باز کردن سفارتخانه اش تلاش می کند و به طور کلی یک جنب و جوش عظیمی در دنیای غرب شاهدیم که از یک سو مایه غرور است ، ایستادگی ملت ما ، مقاومت تیم مذاکره کنندگان کار را به اینجا رسانیده که آنانی که بارها و بارها می گفتند ایران در انزواست امروز برای بستن قرارداد با ایران در نویت ایستاده اند این یک غرور ملیست و باید به آن افتخار کرد . اما نکته ای که باید مورد نظر قرار داد این است که این دشمنان ما چگونه یک مرتبه دوست ما شدند و بعضی از آن ها برای قرارداد و تصویب قطعنامه با این سرعت عمل کردند و حرکت کردند اینجاست که ما باید هوشیار و بیدار باشیم مخصوصاً جانب احتیاط را در رصد آنچه بدست آمده است از دست ندهیم . آنچه این احتیاط را بیشتر برای ما مطرح می سازد این است که گاه و بی گاه سخنانی از دولتمردان امریکایی ، انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی و دیگران شنیده می شود که انسان احساس می کند نکند در دل چیز دیگری دارند غیر از آنچه به زبان می آورند همان چه که قرآن مجید در آیه 118 سوره عمران بیان می دارد : این که می بینید آلمان می گوید اگر می خواهید رابطه خوب داشته باشید رابطه خود را  با اسرائیل خوب کنید ، انگلیس سخن دیگری می گوید ، فرانسه ساز دیگری می زند ، رجال کنگره در امریکا نکات دیگری می گویند ، این نکات همان دشمنی هایی است که قرآن مجید می گوید ناخودآگاه از دهان آنان بیرون می آید و آنچه در دل دارند بیشتر است و لذا ما باید هوشیار باشیم و آنچه در این هوشیاری لازم است این است که ما وحدت ، هماهنگی و همراهی امت واحده را حفظ کنیم ، دشمن می خواهد جامعه ما را دو قطبی بسازد یک عده موافق و یک عده مخالف در حالی که این یک مسیر قانونی دارد که طی می شود شورای امنیت و مجلس شورای اسلامی آن ها دنبال می کنند و اگر کم و زیادی باشد آن ها اعلام می کند ، ما نباید وحدت امتمان را به هم بریزیم و جامعه ما در مقابل این حرکت عظیمی که راه افتاده است نباید دچار تفرقه ، اختلاف ، دوقطبی و دو دستگی بشود .
نکته دیگری که لازم است اینکه دستگاه دیپلماسی ما همانگونه که در دوران مذاکرات با قاطعیت و شجاعت در مقابل زیاده خواهی ها ایستادند امروز هم این ایستادگی را دنبال کنند و امروز هم این مقاومت را تعقیب کنند و در مقابل یاوه گویی های آنان سکوت نداشته باشند و نکات لازم را در پاسخ آنان بیان بدارند و مطمئناً مواضع اصلی و کلان نظام در مقابل نظام سلطه تغییر پیدا نکرده است و ما مذاکرات هسته ای را دنبال کردیم و ما اختلافات زیادی با نظام سلطه در جهان و منطقه داریم ، طبیعتاً آن مسائل مواضع اصلی ما به جای خودش باقیست .
 هشتم شوال تقریباً نود سال قبل شاهد تخریب قبور ائمه بقیع توسط آل سعود بودیم ؛ حکومت آل سعود و فرقه وهابیت از ابتدا با کشتن ، غارت گری ، ناموس مردم را بر باد دادن ، زیرساخت ها را ویران کردن ، سوار کار شدند و از ابتدا چماق تفرقه را بر سر امت اسلامی کوبیدند ؛ این تفرقه ای که امروز شاهدیم این یک تفرقه طبیعی نیست که بگوئیم دو جمعیت اختلاف مذهبی دارند و با هم مخالفند نه این جمعیت سال ها و قرن ها در کنار هم بود و با هم زندگی می کرد و برادرانه با هم زندگی می کردند ، این تفرقه امروز تفرقه تحمیلی است با بیت المال مسلمین ، با ابزار آل سعود و آل خلیفه ، با ابزار کشورهای اسلامی و با برنامه انگلیس و امریکا و اسرائیل عملیاتی می شود ، باید ما هوشیار باشیم و امروز راه علاج امت اسلامی ، وحدت و آل سعود و فرقه وهابیت عامل اختلاف ، تفرقه و آدم کشی در عرصه های مختلف است که امروز تقریباً بیش از 120 روز است که کشور مظلوم یمن را بمباران می کنند و سکوت مرگباری بر جوامع بشری و مجامع حقوق بشر هم حاکم شده است .
خدایا فتنه آل سعود و نقشه خائنانه آنان را به خودشان باز بگردان !

خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما. لحظـــه ای و کمتر از لحظـــه ای ما را به خــودمان وا مگذار. رهبـــر معظم انقلاب، این پیشوای بزرگ و رهبـــر فرزانه ، این انسان شایسته ، این مدیر برجسته ، این عنصر تقوا و فضیلت و جهاد و شهادت به عنوان ولی امر مسلمانان بلکه ولی امر مستضعفان جهان سایه اش مستدام بگردان.
کد مطلب : ۹۰۱۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما