پاک فطرت شهردار شیراز:

مهاجرت روستائیان و عشایر به حاشیه شهرها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است/ شهرنشین کردن این قشر از جامعه بزرگ ترین ضربه را به اقتصاد ملی وارد کرده است

5 مرداد 1394 ساعت 10:02

علیرضا پاک‌فطرت اظهار داشت: من به‌عنوان خادم مردم و متخصص شهرسازی می‌گویم این را به صلاح کشور نمی‌دانم که عشایر غیوری که مانند شیر بیشه، دشت و کوه را زیر پا داشتند اکنون در یک‌منزل حداکثر 200 متری مانند شیر، در قفس گرفتار شده‌اند.


به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از فارس، علیرضا پاک‌فطرت اظهار داشت: من به‌عنوان خادم مردم و متخصص شهرسازی می‌گویم این را به صلاح کشور نمی‌دانم که عشایر غیوری که مانند شیر بیشه، دشت و کوه را زیر پا داشتند اکنون در یک‌منزل حداکثر 200 متری مانند شیر، در قفس گرفتار شده‌اند.
وی افزود: عشایری که تا دیروز هم برای خود و هم برای کشور انواع محصولات را تولید می‌کردند به سبب بی‌توجهی‌ها، ساکن شهر شده و از تخم‌مرغ تا گوشت، سبزی و حبوبات را باید به قیمت گران خریداری کنند.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: شهری شدن و مهاجرت روستائیان و عشایر به شهرها دلایل متفاوتی دارد که از آن جمله شاید بتوان خشکسالی، عدم مدیریت منابع آب، آماده نشدن طرح آمایش سرزمین و کم‌توجهی به روستاها را به‌عنوان مهم‌ترین مسائل در این زمینه برشمرد.
پاک‌فطرت تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته کسانی که در روستا زندگی می‌کنند از شهری‌ها ثروتمندتر هستند.
شهردار شیراز بیان کرد: امیدوارم با اقدامات صحیح، روزی به‌جایی برسیم که روستاییان به روستاهای خود بازگردند تولید را در روستاهای خود ادامه دهند، صفا و صمیمیت در روستاها احیا شود.
وی ابراز داشت: مهاجرت روستائیان و عشایر به حاشیه شهرها مشکلاتی را ایجاد می‌کند چنانکه از نظر شهرسازی اول باید آماده‌سازی کرد، امکانات را دید، زمین‌ها با کاربری‌های مختلف بررسی و خدمات را جانمایی کرد، بعد مردم بیایند خانه بسازند، نه این‌ که هرکسی بیاید بدون قاعده بسازد و بعد بگویند برق نیست، گاز نیست، بهداشت نیست.
شهردار شیراز با اشاره به اقدامات شهرداری در نقاط حاشیه‌ای و کمتر برخوردار شیراز گفت: ما امروز بیشترین هزینه را در همین مناطق انجام می‌دهیم و البته بیشتر به پروژه‌های بزرگ توجه داریم که عامل انتقال خدمات دیگر به این مناطق شود.
وی در این زمینه مثالی ذکر کرد و بیان داشت: بزرگراه محلاتی که به کوهسار مهدی وصل می‌شود و از جلوی جوادیه و پردیس عبور می‌کند پروژه‌ای است که رونق زیادی به آن مناطق می‌برد ضمن آنکه ما کمربندی جوادیه را کلنگ زدیم و تقاطع غیرهمسطح آن را با وجودی که وظیفه شهرداری نبود شروع کردیم و زمانی که ساخته شود فاصله آن تا کمربندی 300 متر است که به‌عنوان یک المان شهری، زیبایی خاصی ایجاد می‌کند.
شهردار شیراز اضافه کرد: این پروژه برای نقاطی مانند منصورآباد، محمودیه، انجیره و ... قابل‌استفاده است و ارزش املاک منطقه را بالا می‌برد و با انجام این کار دسترسی به درمانگاه و سایر موارد ساده می‌شود.
ساخت فرهنگسراهای متعدد و احداث کانال دفع آب‌های سطحی و فضاهای ورزشی در مناطق حاشیه‌ای از دیگر مواردی بود که وی در زمره اقدامات شهرداری به آن اشاره کرد.


کد مطلب: 9111

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/9111/مهاجرت-روستائیان-عشایر-حاشیه-شهرها-مشکلات-بسیاری-ایجاد-کرده-شهرنشین-کردن-این-قشر-جامعه-بزرگ-ترین-ضربه-اقتصاد-ملی-وارد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir