۰
plusresetminus
مسئول دفتر پروژه‌های كانديدای ثبت جهانی در فارس:

نقش‌های «رجب »و «رستم» به پرونده جهانی تخت جمشيد الحاق می‌شود

تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳
مسئول دفتر پروژه‌های كانديدای ثبت جهانی در استان فارس گفت: نقش‌های رجب و رستم و شهر استخر به پرونده جهانی تخت جمشيد الحاق می‌شود.
به گزارش حافظ نیوز، زهرا بوركي در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این موضوع بیان کرد: پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس شهريورماه تكميل می شود.

وی ادامه داد: بيشترين آثار دوره ساسانيان در استان فارس در شهرستان هاي فيروزآباد، سروستان و كازرون است و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، شاخص ترين اين آثار در پرونده محور ساساني جاي مي گيرد.

مسئول دفتر پروژه هاي كانديدای ثبت جهاني در فارس اظهار داشت: مجموعه آثار ساسانيان در شهرستان فيروزآباد شامل قلعه دختر و آتشكده و شهر گور همچنين شهر تاريخي بيشاپور در كازرون و كاخ ساسانی سروستان در اين پرونده هستند.

بورکی با اشاره به اینکه پس از تکمیل این پرونده امکان اضافه شدن آثار دوره ساسانیان به این پرونده وجود دارد، افزود: به طور مثال هم اکنون الحاق پرونده نقوش رجب و رستم و شهر استخر به پرونده جهاني تخت جمشيد را شاهديم.

وي بیان کرد: با توجه به محدوديت هايی كه يونسكو براي ثبت آثار در فهرست جهاني اعمال كرده و سالانه كشورها تنها مي توانند يك يا دو پرونده به اين سازمان ارسال کنند از اين رو پرونده هاي الحاقي تاثير بسزايي در ثبت تمامي آثار يك دوره تاريخي در فهرست جهاني دارد.

مسئول دفتر پروژه هاي كانديدای ثبت جهاني استان فارس بیان کرد: پرونده محور ساساني در اولويت است، اين پرونده به محض آماده شدن ارسال می شود اما به اين معنا نيست كه امسال يا سال آينده حتماً در فهرست جهاني به ثبت برسد زيرا مراحل تصميم گيري، بازرسي و نظارت كارشناسان يونسكو بر اين محور زمان‌بر است و احتمال دارد پرونده محور ساساني فارس نيز دو سال ديگر در فهرست جهاني جاي گيرد.

وي به پرونده ثبت جهاني محور زنديه شيراز نيز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر اين پرونده در اولويت نيست و به نوعي فعاليت در اين حوزه متوقف شده تا مشكلات موجود در پرونده مرتفع شود اما به محض تكميل و ارسال پرونده ثبت جهاني محور ساساني و رفع شدن مشكلات محور زنديه، اين پرونده نيز آماده سازي و تكميل خواهد شد.

 
کد مطلب : ۹۲۰۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما