۰
plusresetminus

بیم و امید توسعه در استان پهناور فارس

تاریخ انتشارجمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸
29 تیرماه امسال در آیینی با حضور وزیر کشور، کلید ساختمان شش طبقه استانداری فارس در فلکه ستاد (میدان امام حسین (ع) ) شیراز به مهندس سیدمحمدعلی افشانی سپرده شد تا این استان فصلی جدید را در دولت تدبیر و امید آغاز کند.
بیم و امید توسعه در استان پهناور فارس
استاندار فارس در حالی ماموریت خود را در سومین حرم اهل بیت (ع) آغاز کرد که پاره ای مشکلات و نارسایی های ناشی از تصمیم گیری ها و مدیریت های گذشته این استان را از جایگاه درخور و شایسته آن عقب نگه داشته است.

مدیریت ارشد استان فارس در آستانه سومین سال فعالیت دولت یازدهم، با بیم ها و امیدهایی برای توسعه استان روبرو است که گذر از بیم ها و تقویت امید با کلید تدبیر قابل تحقق است.

1- اشتغال:

مهندس افشانی در شرایطی زمام امور دستگاه های اجرایی در استان فارس را در دست گرفت که بنا بر آمارهای رسمی، حدود 206 هزار نفر در این استان بیکار هستند و این مساله، فعالیت های مربوط به اشتغال زایی را به برنامه های اولویت دار در استان مبدل ساخته است.

بنا بر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، جمعیت فعال استان اعم از شاغل و آماده به کار یک میلیون و 550 نفر و جمعیت شاغل یک میلیون و 344 هزار نفر که با این حساب حدود 206 هزار نفر در فارس بیکار هستند.

بر این اساس، پرداخت 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب بنگاه های زودبازده از سال 84 تا 89 بیکاری را از 13.5 درصد به 20.5 درصد در طول این سال ها به میزان هفت درصد افزایش داده است.

نکته امیدبخش در این زمینه، این است که بنا بر اعلام این دستگاه متولی، بیکاری 20.5 درصدی در بهار 89 به 12.4 درصد در بهار 94 کاهش یافته است.

2- صنعت، معدن و تجارت:

دوره جدید مدیریت ارشد فارس در حالی آغاز شد که تلاش های برای احیای برخی صنایع بزرگ و متوسط استان فارس که قبل از سال 92 به حالت کما و تعطیلی رفته اند به ثمر نشسته است اما مسایل و مشکلاتی همچون نقدینگی و بهره نگرفتن از فناوری روز مانع از اقبال بازار به پاره ای از محصولات این کارخانه های با نام و نشان قدیمی شده است.

امروز در برخی حوزه ها همچون آهن و فولاد، کامل نبودن زنجیره تولید از معدن تا محصول با ارزش افزوده بالا، نقیصه ای است که صنایع فولاد استان را رنج می دهد.

به گفته الیاس طاهری نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، از چهار هزار و 600 واحد صنعتی در فارس بیش از 900 واحد با مشکلات جدی روبرو هستند و حالت تعطیل یا نیمه تعطیل دارند.

وجود مراکز علمی معتبر در استان فارس همچون دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز و ... و تقویت پیوند دانشگاه و صنعت، می تواند رهاوردهایی برای درمان وضعیت صنعت در استان به ارمغان آورد.

از دیگر سو، امروز با روند جدی واگذاری معادن غیرفعال به سرمایه گذاران جدید، درآمدزایی استان از ناحیه معادن روندی صعودی گرفته است.

همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان فارس(نهم اردیبهشت 94) بود که خبر از سرگیری معدن چاه مرغی به عنوان بزرگترین معدن مرمریت کشور اعلام شد و با اجرایی شدن سازوکارهای پیش بینی شده، زمینه بازگشت 700 نفر به کار در این معدن فراهم شد.

از دیگر سو، در صورتی که تصمیم نهایی دولت پس از اجرای مطالعات ژئوفیزیک هوایی و زمینی در منطقه بهرام گور به بهره برداری از معادن این منطقه با رعایت ملاحظات زیست محیطی باشد، می توان به تاثیرهای قابل توجه بهره برداری از این معادن در رشد اقتصادی منطقه امید داشت.

گشوده شدن بازارهای جهانی به روی تاجران ایرانی در دوران پساتحریم نیز بدون شک به افزایش صادرات محصولات غیرنفتی از این استان همچون فرش دستباف منجر می شود و رفع موانع صادرات و نقل و انتقالات مالی از نقاط امیدبخش در این عرصه است که با دور جدید مدیریت ارشد استان فارس همزمان شده است.

3- آب، کشاورزی و محیط زیست:

مهندس افشانی در شرایطی استاندار فارس شد که استان فارس با قابلیت ویژه در عرصه کشاورزی با مشکل آب دست و پنجه نرم می کند.

هشت سال است که فارس اسیر خشکسالی است و 65 هزار حلقه چاه مجاز و 22 هزار حلقه چاه غیرمجاز ، چیزی از منابع آبی ذخیره شده و زیرزمینی باقی نگذاشته اند.

فارس در حالی بنا بر برخی آمارها، تولید 12 درصد محصولات و مواد غذایی کشور را برعهده دارد که کمبود آب و علمی نبودن بخش کشاورزی از چالش های فراروی حفظ این جایگاه تلقی می شود.

امروز مساله تامین آب آشامیدنی در برخی مناطق استان فارس با مشکلات جدی روبرو شده است و در شیراز مرکز استان که 75 درصد آب مصرفی از منابع زیرزمینی تامین می شود، اتمام این منابع در آینده زنگ خطر را به صدا درآورده است.

در چنین شرایطی هر روز اخباری نگران کننده درباره خشکیدن دریاچه ها و تالاب های فارس حکایت از وضعیت نگران کننده برای محیط زیست است.

4- گردشگری:

و اما گردشگری فارس با دربرگرفتن 20 درصد آثار ثبت شده میراث جهانی در ایران و حدود 10 درصد آثار ثبت شده ملی وضعیت پرامیدی نسبت به دیگر بخش های اقتصادی دارد.

بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، درآمد سال 93 این استان از حوزه گردشگری بین 120 تا 150 میلیارد ریال بود که البته جای ارتقا دارد.

امروز و با توسعه دانش پزشکی در شهر شیراز، این شهر کانون گردشگرانی است که با هدف درمان و تامین سلامت از دیگر نقاط ایران و کشورهای منطقه به این دیار می آیند.

بنا بر آمارهای اعلامی، سالانه 400 پیوند عضو حیاتی کبد علاوه بر دیگر پیوندهای اعضا در شیراز انجام می شود که یک برند و نشان معتبر در عرصه گردشگری سلامت را به این شهر اختصاص می دهد تا جایی که شیراز را به آقای پیوند کبد در خاورمیانه شهرت داده است.

از دیگر سو و بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، 15 کانون گردشگری طبیعی در فارس شناسایی شده است که می تواند در طول سال هزاران گردشگر را میزبانی کند.

5- عمران:

بنا بر آمارهای اعلامی، اداره کل راه و شهرسازی فارس بدهی پنج هزار میلیارد ریالی به پیمانکارانی دارد که سال های گذشته تاکنون در طرح های راه سازی و عمرانی مشارکت کرده اند.

با این وجود، از آنجا که توسعه زیرساخت های حمل و نقل، پیش نیاز توسعه است می توان گفت محورهای ارتباطی در دست اجرا شامل 160 کیلومتر بزرگراه، 220 کیلومتر آزادراه و دو هزار کیلومتر راه آهن می تواند توسعه فارس را شتاب بخشد و البته بهره برداری از این طرح ها وابسته به تدبیر مسوولان است.

بنا بر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، از دو هزار و 700 پروژه عمرانی نیمه کاره در این استان، حدود 300 پروژه در دو سال اخیر به اتمام رسیده است و 258 پروژه نیز در آینده نزدیک افتتاح می شود.

***

علاوه بر لزوم تدبیر و برنامه ریزی مسوولان برای گذر از بیم ها و تبدیل آنها به نقاط قوت در مسیر توسعه فارس، آنچه بیش از پیش ضروری است همدلی و همزبانی همه اقشار، مسوولان و شخصیت ها در این راستا است.

در پرتوی این همدلی و همزبانی است که می توان به جذب سرمایه گذاری های جدید و ایجاد اشتغال در استان امید داشت. موضوعی که بعید به نظر نمی رسد چرا که سال قبل مدیران، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مردم استان در مجلس بر تلاش خود در راستای حمایت از سرمایه گذاری هم پیمان شدند.

در این میان، سفر هیات دولت در اردیبهشت ماه 94 به استان فارس و مزیت اختصاص 100 درصدی منابع مالی مورد نیاز طرح ها و پروژه های مصوب در سال های 94 و 95 به برکت این سفر، می تواند نقطه امیدبخشی برای حرکت برای جبران عقب ماندگی ها در فارس باشد و اهمیت مسوولیت پذیری مدیران استان را برای پیگیری جذب اعتبارات را دوچندان می کند.

بدون شک، سوابق اجرایی و عمرانی استاندار فارس از دیگر نقاط امیدبخشی است که ما را به توسعه فارس خوش بین می کند.

* سید احمد نجفی خبرنگار ایرنا مرکز شیراز
کد مطلب : ۹۲۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما