۰
plusresetminus

شهید زرین دشتی که در جمعه خونین مکه پرکشید

تاریخ انتشارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
در میان 275 شهید ایرانی، شهید والامقام نعمت الله نعمتی هم بود. مرد 83 ساله زرین دشتی که عمر شرافتمندانه خود را با پایانی خوش تمام کرد.
شهید زرین دشتی که در جمعه خونین مکه پرکشید
به گزارش حافظ نیوز به نقل از زرنوشت، درست 28 ساله قبل در روز جمعه نهم مرداد 1366  مصادف شده بود با شش ذیحجه برای راهپیمایی برائت از مشرکین انتخاب شده بود. آن روزها مراسم برائت از مشرکین در شهر مکه انجام می‌شد. سخنرانی، ساعت شش بعدازظهر تمام شد و بعد از آن جمعیت مسیر راهپیمایی را با شعار علیه آمریکا و اسرائیل به سمت پل حجون در کنار قبرستان ابوطالب طی کرد. نزدیک غروب، راهپیمایی تقریبا تمام شده بود و بلندگوها خاموش بود که فاجعه شروع شد.

نظامیانی که در خیابان‌های اطراف مستقر بودند لباس پلیس عربستان را نپوشیده بودند و یونیفرم ارتشی داشتند. حادثه با چماق‌های پلیس عربستان شروع شد. در بین پلیس‌ها عده‌ای هم با لباس معمولی حاضر بودند و با چماق‌های میخ‌دار و میله‌های آهنی مردم را می‌زدند. بالای پشت‌بام‌ ساختمان‌های اطراف، عده‌ای با لباس عربی هر چه به دستشان می‌رسید بر سر حاجیان می‌انداختند. بلوک، شیشه، سطل شن، کپسول و ....

عده زیادی بر اثر برخورد جسم سنگین و متلاشی شدن سر شهید شده بودند. همه هتل‌ها درهای ورودی را بسته بودند و فقط ساختمانی که فلسطینی‌ها در آن بودند درها را گشوده بود که عده‌ای توانستند جان خود را نجات دهند. جمعیت در محاصره سفاکان رژیم آل‌سعود افتاده بود. ازدحام جمعیت خیلی زیاد بود.

در این تظاهرات ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) شدند.

در میان 275 شهید ایرانی، شهید والامقام نعمت الله نعمتی هم بود.مرد 83 ساله  زرین دشتی که عمر شرافتمندانه خود را با پایانی خوش تمام کرد.

دختر این شهید والامقام در گفتگو با خبرنگار ما در مورد روزی که می خواست پدرش به حج برود گفت که آن روز خیلی خوشحال و سرمست بود و برای خود آواز می خواند و به همه دستانش را نشان می داد و می گفت ببینید من با دستانی پاک می روم اگر کسی حقی بر گردنم دارد بیاید تا نرفته ام به او بدهم شاید فراموش کرده باشم

 
کد مطلب : ۹۳۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما