۰
plusresetminus
مرو نیوز گزارش می‌دهد:

جولان سلطان جاده در خیابان‌های مرودشت

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷
در حالی که نبود پارکینگ و فضای مناسب در خارج از شهر مرودشت، مانع ساماندهی وضع خودروهای سنگین شده، تردد این خودروها در سطح شهر مردم را کلافه کرده است.
جولان سلطان جاده در خیابان‌های مرودشت
به گزارش حافظ نیوز به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی «مرو نیوز»، صبح‌ها با مهیب‌ترین صدای ممکن از خواب بلند می‌شود. صدای استارت زدن و روشن شدن کامیون. حتی از تخت خواب خودش می‌تواند بوی دودی که کامیون در کوچه به پا کرده را احساس کند.
 
چند دقیقه‌ای که می‌گذرد تا کامیون آقای همسایه گرم شود، برایش چند سال می‌گذرد. هوا هنوز گرگ و میش است و زمان زیادی به ساعت بیداری‌اش مانده اما دیگر خواب به چشمانش نمی‌رود. زندگی کردن در همسایگی یک راننده کامیون از مصائبی است که شیرینی خواب و آسایش را از او گرفته است.

مرودشت دومین شهر بزرگ استان فارس است. شهری که نقش پر رنگی در اقتصاد استان و کشور دارد. پس عجیب نیست اگر حمل و نقل محصولات، کالا و سوخت با وسایل نقلیه سنگین یکی از شغل‌های ریشه‌دار و پرطرفدار در این شهر باشد.

در هر محله و کوچه‌ای که نگاه کنی، یک یا چند راننده کامیون خواهی دید که روزها را در سفرند و شب‌ها را می‌خواهند کنار خانواده‌ استراحت کنند. گاهی هم مسافرت‌های چند روزه لازم است تا بار را به مقصد برسانند و در ازای آن چند روزی هم می‌خواهند استراحت کنند. همین می‌شود آغاز دردسر همسایه‌ها و اهل محل.

یکی از شهروندان مرودشتی که در همسایگی با یک راننده کامیون به سر می‌برد درباره مشکل رفت و آمد کامیون‌ها می‌گوید: با اینکه کوچه باریکی داریم اما ۳ نفر از همسایه‌ها ماشین سنگین داخل کوچه پارک می‌کنند و این موضوع عبور و مرور ما را دچار مشکل کرده است.

یکی از شهروندان دیگر که در خیابان مدرس زندگی می‌کند با اشاره به مشاجره همسایه‌ها با راننده کامیون‌هایی که در کوچه‌ها پارک می‌کنند، می‌گوید: شهر مرودشت برای خودروهای معمولی هم ظرفیت کافی ندارد و بسیاری از خیابان‌ها باریک و مشکل‌زا هستند. در چنین شرایطی عبور و مرور کامیون‌ها وضع را بدتر کرده است. مسئولین هم برخورد قاطعی با این افراد نمی‌کند و به راحتی در گوشه‌ و کنار رفت و آمد کرده و هر جا که بتوانند پارک می‌کنند.

حضور کامیون‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر توریستی مرودشت مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده و گاه تصادفات ناگواری را نیز موجب شده است. حضور موتورسواران و مراعات نکردن قانون توسط آن‌ها را نیز می‌توان به وضعیت افزایش خطرات ترافیکی مرودشت افزود، اما قسمتی از این خطرات ترافیکی داخل شهر مربوط به حضور خودروهای سنگین است. موضوعی که تاکنون حساسیت خاصی در بین مسئولین به وجود نیاورده است.

برخی سخت‌گیری را بی‌فایده می‌دانند
یکی از شهروندان سخت‌گیری در زمینه ورود و خروج خودروهای سنگین به محدوده شهر را بی فایده می‌داند. او هم البته به مشکلاتی که حضور این خودروها برای مردم به وجود آورده اذعان دارد.

این شهروند بر این باور است که: اینکه بگوییم خودروی سنگین به هیچ وجه در شهر وارد نشود، قابل اجرا نیست چرا که پارکینگ‌های مورد نیاز اطراف شهر برای این خودروها تعبیه نشده است.

وی افزود: وقتی ما زیرساخت‌های مورد نیاز برای ساماندهی به وضعیت این خودروها را به وجود نیاورده‌ایم، چطور می‌توانیم محدودیت بیش از حد برایشان قرار دهیم؟

این شهروند با اشاره به وظیفه شهرداری در ساماندهی به مشاغلی از این دست و ایجاد زیرساخت برای اجرای کامل قانون اظهار کرد: در شرایط کنونی تنها باید از ورود خودروهای سنگین به خیابان‌های اصلی و پرترافیک جلوگیری شود؛ مگر زمانی که زیرساخت‌های لازم در اطراف شهر ایجاد شده و شرایط برای پارک خودرو در مکانی مناسب فراهم شود.

ایجاد شهرک خدمات خودرویی
در حال حاضر باید شهرداری وظیفه ساماندهی مشاغل را عهده‌دار باشد. طبیعی است که در این حوزه باید شهرداری برنامه داشته باشد و به گونه‌ای این مشاغل را در مناطق مختلف شهر ساماندهی کند که کمترین مزاحمت را برای شهروندان داشته باشند و در عین حال خدمات خود را ارائه دهند.

برخی بر این باورند که شهرک صنوف به عنوان یک پیشنهاد می‌تواند پاسخ مناسبی برای این نیاز باشد.

مرودشت نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر استان فارس در زمینه تردد وسایل نقلیه سنگین عقب‌تر است و باید سرعت خود را در زمینه ساماندهی به صنوف مزاحم افزایش دهد. مشاغلی که چهره شهر را مخدوش کرده‌ یا برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند باید به نوعی از محل زندگی مردم دور شوند.

با توجه به شرایط و موقعیت توریستی شهر مرودشت پر واضح است که ساماندهی مشاغل خدمات خودرویی باید به سرعت اتفاق بیفتد. لازم است که در ورودی‌های شهر، شهرک‌های خدمات خودرویی ایجاد شود که در این راستا مطالعات ارزیابی تأثیرات اجتماعی نیز ضروری است.

انجام این کار از اولویت‌های جدی شهر است و شهرداری و شورای اسلامی شهر مرودشت باید زمین‌های بزرگی با همین کاربری در ورودی‌های شهر در نظر بگیرند.

اگر این مراکز در ورودی‌های شهر باشند دسترسی مردم نیز مورد خدشه وارد نمی‌شود چرا که اگر یک سوی شهر این اتفاق بیفتد، خودش موجب افزایش سفرهای درون شهری خواهد شد.

اعمال قانون راه حل مشکل است
ذکر این نکته در ارتباط با لزوم ساماندهی خودروهای سنگین ضروری است که اینها (کامیونداران) افرادی هستند که در سطح شهر زندگی و کار می‌کنند و باید برای آنها برنامه‌ریزی شود.

طبق قانون ورود کامیون به داخل شهر ممنوع است و علائم راهنمایی و رانندگی نیز باید این هشدار را بدهد اما این رفتار به چند علت در میان مردم شکل نگرفته است.

سه عامل را می‌توان در ارتباط با تغییر رفتارهای مردم در راستای عدم ورود کامیون به داخل شهر برشمرد:
- یکی از این عوامل، اصلاح ساختار و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز
- عامل دیگر سخت‌گیری‌های قانونی است
- عامل آخر هم فرهنگ‌سازی است
پیگیری همزمان سه عامل مذکور باعث برطرف شدن مشکل خواهد شد و پاسخی مناسب به نیاز اساسی شهروندان مرودشتی است که امیدواریم با پیگیری مسئولین مربوطه به سرانجام مطلوب برسد.
کد مطلب : ۹۳۸۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما