آیا مشکل آبرسانی به زمین های چهل هکتاری سعادت شهر حل خواهد شد؟

جناب نماینده وقت تنگ است، لطفا گام آخر برای خانه دار شدن هزار خانوار پاسارگادی را شما بردارید!

14 مرداد 1394 ساعت 9:48

یکی از مشکلاتی که در شهرستان پاسارگاد نزدیک به سه دهه از عمر آن می گذرد،مسائل ومشکلات پیش روی زمین های شهرک ولایت معروف به زمین های چهل هکتاری است.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از طنین پاسارگاد،یکی از مشکلاتی که در شهرستان پاسارگاد نزدیک به سه دهه از عمر آن می گذرد،مسائل ومشکلات پیش روی زمین های شهرک ولایت معروف به زمین های چهل هکتاری است.

  فرآیند طی شده زمین های چهل هکتاری

 از سال 1371 با نام نویسی از متقاضیان در قالب سه تعاونی مسکن کارکنان دولت،فرهنگیان ومخابرات پاسارگاد، بحث زمین های چهل هکتاری به جریان افتاد و تا واگذاری آن حدود بیست سال که در کش وقوس تفکیک و موارد قانونی و قضایی بود، به طول کشید.

در سال1371 مسولان تعاونی های مسکن کارکنان دولت،فرهنگیان ومخابرات پاسارگاد با هدف خانه دار کردن و خدمت به اعضا، اقدام به خرید 40 هکتار زمین از موسسه اقتصادی سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس به وکالت از دادسرای انقلاب اسلامی کردند.

پس از انجام مراحل مقدماتی و در هنگام قطعه بندی معارضی پیدا شد که ادعای مالکیت بخشی از 40 هکتار زمین را داشت و پس از گذرشت 20 سال و همچنین پس از کش وقوس های فراوان و طی کردن فرآیند پرونده های قضایی مختلف، نهایتا با همت مسولان وقت به مصالحه رسید و سند افرازی 40 هکتار اخذ شد و همراه اقدامات قضایی و طی یک فعالت پیچیده وطولانی وبا همکاری شورای تامین استان، تغییر کاربری زمینها نیز حاصل شد.

طرح تفکیکی زمین های چهل هکتاری به مسکونی و غیر مسکونی وخدماتی تقسیم و در سال 1391 پس از آماده سازی به اعضاء تعاونی ها واگذار شد که بعد از آن پروانه ساخت و ساز زمین های چهل هکتاری نیز صادر شد و البته هم اکنون ساخت وساز هایی هم در این شهرک شروع شده است.

اما در رابطه با خدمات رسانی به شهرک ولایت(زمین های چهل هکتاری)با همکاری اداره برق شهرستان امر برق رسانی آغار شده و در بخش خدمات رسانی گاز هم در حال طراحی نقشه شبکه گاز رسانی می باشند.

در رابطه با سندهای ثبتی هم با پیگیر های انجام شده و همچنین همکاری اداره ثبت اسناد پاسارگاد، مبحث صدور سند زمینهای چهل هکتاری تاکنون پیگیری و به مرحله نهایی صدور اسناد ثبتی و به نام خود اعضا رسیده است که البته تنها مشکل بر سر راه این موضوع عدم وصول جواب استعلام از اداره کل راه وشهر سازی استان است که به محض وصول جواب استعلام و همکاری شهرداری سعادتشهر که در این زمینه قول مساعد داده شده، سندها صادر خواهد شد.

اما مهمترین چالش روبه رو در ارائه خدمات به زمین های چهل هکتاری موضوع آبرسانی به این شهرک می باشد که هنوز بدون نتیجه مانده است.

در حالی که اعضا هیئت مدیره تعاونی های مسکن در شهرک ولایت از قول مساعدت مهندس برومندی نماینده مردم پاسارگاد خبر می دهند،(با استناد به صحبت های ایشان در جلسه ملاقات مردمی که در تاریخ 7/9/ 93در حسینیه سعادت شهر وقول موثر وکارگشایی در آن جلسه ) اما در عمل هیچ گونه حرکت موثری انجام نشده است.

عبدالحسن محمودی مدیر آبفا شهری شهرستان پاسارگاد در این باره در گفتگو با خبرنگار طنین پاسارگاد اظهار داشت:طبق قانون و بر اساس مواد 22 و23 قانون زمین شهری،فصل چهارم،نحوه آماده سازی،عمران و واگذاری زمین ها باید قبل از تفکیک و واگذاری زمین های چهل هکتاری اقدامات لازم در خصوص تامین شبکه های تاسیساتی آب و برق انجام می گرفت.

وی گفت: امور آبفا شهری پاسارگاد آمادگی کامل دارد در راستای ارائه خدمت به مردم بزرگوار در چهار چوب قوانین و مقررات موجود با همکاری تعاونی ها وسایر ارگانهای متولی با حداقل هزینه بر آورد شده نسبت به اجرای شبکه و واگذاری انشعاب آب به متقاضیان که مطالبه به حق شهروندان می باشد،اقدام لازم را انجام دهد.

محمودی ادامه داد:آماده سازی زمین عبارت است از مجموعه عملیاتی که مطابق دستورالعمل وزارت مسکن راه وشهرسازی زمین را برای احداث مسکن آماده کند که این هم شامل عملیات زیر بنایی از قبیل تعیین بر و کف،تسطیح آسفالت معابر،تامین شبکه های تاسیساتی آب و برق و جمع آوری و دفع آبهای سطحی،فاضلاب و غیره  و عملیات روبنایی مانند احداث مدرسه،درمانگاه،واحد انتظامی و.....می باشد.

مدیر امور آبفا شهری پاسارگاد افزود:دستگاه ها،بنیادها و اشخاص حقیقی وحقوقی واگذار کننده زمین از جمله همین زمین های چهل هکتاری در صورتی مجاز خواهند بود که اجرای عملیات زیر بنایی زمینهای آنها طبق ضوابط وتایید دستگاه های اجرایی مربوط،قبل از واگذاری انجام  شده باشد که متاسفانه در مورد زمین های چهل هکتاری و به ویژه در زمینه تاسیسات آبرسانی، این قوانبن رعایت نشده است وباعث سردر گمی هم مسولان و هم اعضا شده است.

وی ادامه داد:در صورتی که تعاونی های مسکن قادر به انجام آماده سازی تمام یا بخشی از آن باشند، می توانند طبق ضوابط و مقررات وزارت مسکن وشهر سازی اقدام کنند و بدیهی است که هنگام تعیین قیمت قطعی زمین،هرینه آماده سازی از قیمت قطعی کم خواهد شد.

 

محمودی ابراز داشت:مطابق بند51-4 قسمت(ب) آیین نامه عملیاتی شرکت های اب وفاضلاب،کلیه هزینه های برقراری انشعاب آب مجموعه های مسکونی از جمله ایجاد و توسعه شبکه و تاسیسات که بر اساس فهرست بهای سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور برآورد می شود و به عهده فرد یا افراد متقاضی می باشد وبهتر آن است که در این مجموعه ها مشترکها تقاضای انشعاب کنند.

وی بیان داشت:با توجه به گستردگی شهرک چهل هکتاری که حدود 12 کیلومتر شبکه و تاسیسات نیاز دارد،اجرای شبکه باید به صورت کامل انجام شود تا هم در هزینه و هم در وقت صرفه جویی شود و از دوباره کاری واتلاف هرینه ها جلوگیری شود.

محمودی گفت:برای انتقال وایجاد شبکه و تاسیسات آب به زمین های چهل هکتاری حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر هر کدام از اعضا مبلغ یک میلون تومان پرداخت کنند، مشکلات به سرعت مرتفع می شود.

وی اضافه کرد:البته اشخاصی که هم اکنون در حال ساخت وساز در شهرک ولایت هستند به گفته خودشان تاکنون بیش از چهار میلیون برای تامین آب ساخت وساز، هزینه کرده اند که اگر تعاونی ها قدم پیش بگذارند، می توانند اعضا با یک میلیون تومان، مشکلات را مرتفع کنند.

وی ادامه داد: با توجه به قانونی که ذکر شد هیچ گونه هزینه ای بر عهده این مدیریت نیست و باید از طریق مشترکین و یا تعاونی ها تامین شود چرا که اصلا اینچنین اعتباری در حد آبفا شهری شهرستان پاسارگاد نیست اما با توجه به اینکه تامین آب طبق قانون هم وظیفه این مدیریت نیست ولی برای هر چه زودتر حل شدن مشکلات این شهرک، این مدیریت حاضر است تامین آب را بر عهده بگیرد.

وی از تخصیص اعتبار 200 میلیون تومانی برومندی، نماینده مردم پاسارگاد خبر داد و تصریح کرد:این اعتبار برای کمک به تامین آب شرب سراسر شهر بوده است.

هوشنگ جعفری عضو هیئت مدیره مسکن فرهنگیان شهرک ولایت نیز می گوید:اعضاء تعاونی های شهرک ولایت، هر کدام هم اکنون در یک نقطه از کشور هستند وبرای جمع اوری به عنوان مثال یک میلیون حق شبکه انتقال آب نمی توان آنها را جمع کرد ولی از اداره آب خواسته ایم که مانند اداره برق حق انشعاب و حق شبکه را هر دو را با هم از مشترکین در موعد تحویل انشعاب، دریافت کند که کار هر چه سریعتر انجام شود.

 البته محمودی نیز در این باره می گوید:این کار برای اداره آبفا شهری پاسارگاد مقدور نیست، چرا که تامین اعتبار برای انجام این کار امکان پذیر نیست.

طنین پاسارگاد،موضوع و مشکلات زمین های چهل هکتاری حالا بعد از بیست واندی سال پیش به اینجا ختم شده و در کشاکش آبرسانی به این شهرک رسیده است.

 انتظار می رود مسولان،متولیان و همچنین به طور ویژه مهندس برومندی نماینده مردم شهرستان پاسارگاد در مجلس، آخرین و مهمترین گام را برای آرزوی دیرینه خانه دار شدن حدود هزار خانوار پاسارگادی، بردارد.

شهروندان با راه اندازی و با ساخت وساز در این شهرک می توانند از خفقان ایجاد شده در زمینه قیمت های نجومی مسکن،زمین واجاره بها در سعادت شهر خلاص شوند.


کد مطلب: 9566

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/9566/جناب-نماینده-وقت-تنگ-لطفا-گام-آخر-خانه-دار-شدن-هزار-خانوار-پاسارگادی-بردارید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir