۰
plusresetminus

بحران خشکسالی دشت مرودشت، آسیب شناسی شد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
در نشست هم اندیشی مسئولان شهرستان مرودشت و با حضور دادستان، بحران خشکسالی دشت مرودشت، آسیب شناسی شد.
بحران خشکسالی دشت مرودشت، آسیب شناسی شد
به گزارش حافظ نیوز به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، نشست هم اندیشی مسئولان شهرستان مرودشت که به همت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و دادستانی مرودشت و با حضور نهادهای زیربط شهرستان، با هدف شناسایی چالش ها و جستجوی راهکار برای چگونگی عبور از بحران خشکسالی در دشت مرودشت و حفظ حرائم سه گانه تخت جمشید، برگزار شد، مشکلات کشاورزی مطرح و موضوعاتی همچون کاهش آورد آب، تغییر الگوی کشت، حفر چاههای غیر مجاز، نحوه تخصیص سهمیه برای چاه های دارای پروانه و شهرک سازی غیر مجاز در محدوده حریم سه گانه تخت جمشید، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این نشست اظهار داشت: در سال ۱۳۸۹ طبق قراردادی که با گروه زمین شناسی دانشگاه شیراز منعقد گردید، گزارش مفصلی از مطالعات صورت گرفته، در حوزه خشکسالی و ذخائر آب زیر زمینی در دشت مرودشت، ارائه گردید که خبر از احتمال وقوع خطری بالقوه در دشت مرودشت و نیز در مجاورت تخت جمشید، را می داد. در این گزارش سالهای ۸۷ و ۸۸ را بدلیل کاهش باران و افت شدید سفره های زیرزمینی متأثر از حفر چاههای عمیق، اوج خشکسالی سالهای اخیر معرفی کرده بود و روند تصاعدی این رویداد را بسیار پر مخاطره توصیف کرده بود. پیش بینی این مطالعات علمی در سال ۹۰، پدیدار شدن ترک ها و فرچاله هایی در اطراف تخت جمشید و نقش رستم را موجب گردید. تا جاییکه در نقش رستم این ترک ها کوه حسین را دور می زند و به سمت روستای شول و سارویی می رسد.
 
رضایی منفرد عقیده دارد این فروچاله ها نه تنها هشداری برای مجموعه جهانی تخت جمشید است که زنگ خطری است برای کل پهنه دشت مرودشت که حکایت از کاهش سطح آبهای زیر زمینی دارد. عدم بارش باران کافی در چند سال گذشته، وجود چندین هزار چاه غیر مجاز در دشت مرودشت، برداشت آب از چاههای دارای پروانه بیشتر از حد مجاز و کشت های پر مصرفی همچون برنج، ذرت و گندم موجب گردیده ذخائر آب زیرزمینی تجدید ناپذیر که سالها برای انباشته شدن آن زمان صرف گردیده است، علاوه بر تغییرات اکوسیستم، اقدامات مخرب انسانی نیز به کاهش آن دامن بزند. برداشت بی رویه ای که بدون شک، زلزله های القایی را نیز به همراه خواهد داشت.
 
در خصوص کشت های پر مصرف تابستانه که چالشی جدی برای وضعیت کنونی دشت مرودشت به شمار می رود، مجید رحیمی رئیس جهاد کشاورزی این چنین توضیح داد: کشاورزی در منطقه دشت مرودشت، ماهیتی معیشتی دارد. هر چند در بخش های کامفیروز، سیدان و درودزن نسبت به کشت این محصول ممنوعیت ایجاد کردیم و درصد کشت را نسبت به سالهای گذشته کاهش دادیم اما متأسفانه بدلیل نبود اهرم های قانونی، ممنوعیت های اعلام شده، از سوی کشاورزان رعایت نشده است. این اما پایان کار نیست و کارشناسان جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت و الگوی استفاده از آبیاری قطره ای را در دستور کار خود قرار داده اند تا ممنوعیت اعمال شده با ارائه راهکار همراه باشد.
 
در این نشست دیگر نهادها و ارگان های شهرستان، از جمله راه و شهرسازی، آبفا روستایی، منابع طبیعی، و نیروی انتظامی، بحران خشکسالی و امر رایج و البته آفت زای فعالیت های غیر مجاز، در دشت مرودشت را از حوزه تخصصی خود تشریح و بررسی کردند، اما فارغ از همه این تفاسیر، بحث عدم نظارت کافی بر قوانین اولیه ارگان ها و نبود تعامل بایسته میان آنها موضوعی بود که دادستان مرودشت در این نشست صریحاً به آن اشاره کرد.
 
باقر بوستانی، دادستان مرودشت اظهار داشت: طرح شکایت و تشکیل پرونده حقوقی از سوی ارگان های شهرستان در دادگستری، نه تنها فرآیند بازدارنده ای در پیشگیری از وقوع جرم نخواهد بود که ابتدایی ترین قوانین و ضوابط هر اداره که می تواند مانع از وقوع جرم گردد، کم کم به دست فراموشی سپرده می شود و رفع و دفع تمامی موارد به سمت مدعی العموم سوق داده می شود.
 
وی با اظهار تأسف از اینکه برخی از ارگان ها در صدور مجوز، اقدام به اخذ استعلام از تمامی متولیان نمی کنند و همین امر شروع هر گونه فعالیت غیر مجاز از سوی فرد درخواست کننده را موجب می گردد، گفت: در نظر داریم پرونده هایی که در خصوص کاربری های غیر مجاز، ساخت و سازهای غیر مجاز، حفاریهای غیر مجاز، تعرض به حرائم، و مواردی از این دست به مراجع قانونی ابلاغ می گردد، ضمن بررسی تمامی جنبه های جرم، ارگان صادر کننده مجوز غیر قانونی نیز احضار و پاسخگو باشد.
 
بوستانی همچنین از تعیین ضرب الاجل یک ماهه برای توقف عملیات سنگ شکن شهرداری مرودشت که در حریم کوهستان رحمت، مشغول به فعالیت است، خبر داد و گفت: بایستی هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف سنگ شکن اقدام شود و در صورت عدم توجه شهرداری به این امر، روند قضایی آن از سر گرفته خواهد شد.
 
طرح احیاء ضابطین قضایی خاص نیز از دیگر مواردی بود که دادستان مرودشت به آن اشاره داشت و گفت دوره های آموزشی برای این افراد برگزار خواهد شد و از فعالیت آنها در راستای پیشگیری از هر گونه فعالیت غیر مجاز حمایت خواهد شد.
 
در این نشست سرهنگ نیکنام با اعلام آمادگی نیروی انتظامی در برخورد با متخلفین، از ارتباط تنگاتنگ حوزه انتظامی با یگان حفاظت میراث فرهنگی سخن گفت و در ادامه دادستان شهرستان مرودشت، ضمن قدردانی از زحمات نیروی انتظامی در همکاری با یگان حفاظت میراث فرهنگی، خواستار همکاری بیشتر کلانتری ها و پاسگاه های انتظامی شهرستان با نیروهای یگان حفاظت مجموعه تخت جمشید گردید.
 
دادستان مرودشت با اشاره به به اهمیت موضوع بحران آب، تداوم خشکسالی و کاهش سطح منابع آب در دشت مرودشت و آثار اقتصادی بلندمدت آن، از مسئولان درخواست کرد تا آن بخش از موضوع که به اتخاذ تصمیمات کارشناسی و مدیریتی مرتبط است، به طور فعال و جدی همکاری و مشارکت داشته باشند و خاطر نشان کرد دادستانی به عنوان مدعی العموم جنبه نظارتی بیشتری را اعمال خواهد کرد.
 
در این نشست اهم موارد شامل: تغییر الگوی کشت کشاورزان، الگوی استفاده از سیستم آبیاری نوین قطره ای، برگزاری دوره های آموزشی ممنوعیت تغییر کاربری و حفظ حرائم ( توسط جهاد کشاورزی و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید)، ابلاغ به اداره آب در خصوص ممنوعیت صدور مجوز کف شکنی چاه، ارائه نقشه حرائم سه گانه تخت جمشید به کلیه ارگان های شهرستان و بنگاههای املاک، ممنوعیت ادامه فعالیت معدن شن و ماسه شهرداری در حریم کوهستان رحمت، پیگیری و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه، اخذ استعلام جهت صدور هر گونه مجوز فعالیت از تمامی ارگان های زیربط و برگزاری جلسه تخصصی منابع طبیعی و میراث فرهنگی و اعمال ماده ۳۳ قرائت و مصوب گردید.
کد مطلب : ۹۵۸۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما