۰
plusresetminus

علت عدم درخشش دانش آموزان نی ریزی در کنکور

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
شهرستان نی ریز در سال های اخیر، شاهد عدم درخشش دانش آموزان در کنکور بوده است و امسال هم تنها 2 نفر موفق به کسب رتبه زیر 1000 شدند.
علت عدم درخشش دانش آموزان نی ریزی در کنکور
به گزارش حافظ نیوز به نقل از نبض نی ریز، آموزش عالی و تحصیل در مراحل بالاتر از سطوح ابتدایی دارای اهمیت است که این اهمیت نه فقط به عنوان یک کالای مصرفی و سرمایه ای که نخبگان جامعه به آن توجه دارند، بلکه به خاطر اینکه آموزش عالی یک عنصر ضروری برای توسعه همه جانبه و بالا رفتن سطح علمی مردم یک کشور است.

از آنجا که آموزش عالی پایه اصلی اقتصاد ملی است و معیار مهمی برای موفقیت و آینده شغلی در زندگی هر فردی است، اهمیت این آموزش ها روز به روز بیشتر احساس می شود، به طوری که دولت هزینه کردن در آموزش را یک سرمایه گزاری تلقی می‌کند که در آینده فواید آن متوجه خودشان خواهد شد.

دریچه ورود به دانشگاه و برخورداری از آموزش های عالی برای بسیاری از افراد آزمون کنکور است. آزمونی که آینده تحصیلی دانش‌آموزان را تعیین می‌کند و همواره از حساسیت‌های بالایی برخوردار بوده است. آزمونی که نتایج آن می تواند به عنوان سنگ محکی برای سطح آموزشی یک شهر، میزان تلاش دانش آموزان و توجه خانواده ها به تحصیل تلقی شود .

کنکور 94 با شرکت بیش از 880 هزار داوطلب در کشور برگزار و نتایج آن در 30 تیر ماه اعلام شد. این ماراتن علمی نیز با شرکت 1334 نفر در شهرستان نی ریز برگزار شد. در حالی که شهرستان نی ریز در سال های اخیر، شاهد عدم درخشش دانش آموزان در این آزمون علمی بوده است، امسال نیز رتبه های چشمگیری حاصل نشد و تنها 2 نفر موفق به کسب رتبه زیر 1000 شدند. در همین حال برخی از شهرستان های فارس، از جمله لار با 31 رتبه زیر 1000، نورآباد با 18 رتبه زیر 1000، داراب با 10 رتبه زیر 1000 و ...خوش درخشیدند.

زهرا حسین نژاد یکی از دانش آموزان موفقی است که در کنکور 94 موفق به کسب رتبه 278 منطقه دو در رشته علوم انسانی شده است. وی در گفتگو با خبرنگار ما درباره علت کم شدن انگیزه دانش آموزان می گوید: در مدارس نی ریز رقابتی بین دانش آموزان و فضای کنکوری وجود ندارد، به طوری که در سال پیش دانشگاهی باید تست زنی کار شود، هنوز به امتحانات تشریحی اهمیت می دهند.

او می گوید: اکثرا هم کلاسی های من، بیکاری بعد از دانشگاه را یکی از دلایل اصلی عدم انگیزه خود بیان می کنند، که باعث پایین آمدن انگیزه آنان شده است.

این نخبه کنکور می افزاید: متاسفانه وقت اکثرا دانش آموزان در فضاهای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی موبایلی می گذرد، که باعث شده کمرنگ شدن اهمیت درس خواندن در بین دانش آموزان شده است.

او پایین آمدن کیفیت تدریس در مدارس نی ریز را از عوامل دیگر عدم موفقیت بیان می کند و می گوید: وقتی سطح دانش آموز و کلاس پایین باشد، دبیر مجبور می شود به اندازه سطح کلاس آموزش دهد که باعث پایین آمدن کیفیت تدریس می شود.

این دانش آموز ممتاز می گوید: مدیران مدارس می توانند با برگزاری مسابقات علمی، انگیزه و شور و نشاط و حس رقابت را بین دانش آموزان ایجاد کنند.

آما آنچه که در گفتگو با والدین دانش آموزان بدست آمد، به نظر می رسد خانواده های امروزی با وجود بالا رفتن سطح علم و دانش و مدرک خود والدین نسبت به گذشته ، به تحصیلات عالی فرزندان خود کمتر توجه دارند و نبود شغل و برخی مسائل اجتماعی را از دلایل اصلی بی توجهی به تحصیلات عالیه عنوان می کنند.برخی از والدین به دلیل اینکه می خواهند فرزندانشان در کنارشان باشند، دوست دارند آنان در شهر خود و در دانشگاه های آزاد یا پیام نور تحصیل کنند.

اما اداره آموزش و پرورش و مسئولین شهرستان نقش مهمی می تواند در این زمینه داشته باشد. نقش اداره در دادن انگیزه به مدیران و دبیران دبیرستان ها و به طور غیر مستقیم به دانش آموزان وخانواده ها بر هیچ کس پوشیده نیست. ایجاد فضایی با نشاط و ایجاد رقابت بین دانش آموزان از مهم ترین کارهایی است که می تواند نقش بسزایی در موفقیت دانش آموزان داشته باشد.

بنابراین چنان که روشن است برای بالا بردن رتبه قبولی دانش آموزان شهرستان در دانشگاه های سطح بالای کشور عوامل بسیاری از خود دانش آموز،  خانواده،  مدیران و معلمان، مسئولین شهرستان و ... دخیل هستند و به همین دلیل برای ایجاد تحرک و پویایی در این زمینه با عزم جدی منطقه ای نیازمندیم و این نیز بر کسی پوشیده نیست که عزم امروزمان برای تحصیل فرزندانمان در دانشگاه های برتر کشور به توسعه همه جانبه شهرمان در آینده کمک خواهد کرد پس اگر شهرستان توسعه یافته و پیش رو می خواهیم از این مهم نباید غفلت کنیم.

 
کد مطلب : ۹۶۰۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما