۰
plusresetminus
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی فارس

۲۲۵ هزار هکتار از اراضی استان فارس تسطیح لیزری شد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۴
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون ۲۲۵ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی این استان تسطیح لیزری، تجهیز و نوسازی شده است.
۲۲۵ هزار هکتار از اراضی استان فارس تسطیح لیزری شد
به گزارش حافظ نیوز، حمید زارع قنات‌نوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با بیان اینکه تاکنون 225 هزار هکتار از اراضی زراعی آبی این استان تسطیح لیزری، تجهیز و نوسازی شده است اظهار داشت: در سال گذشته در 2 هزار و 114 هکتار از اراضی آبی استان فارس طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی انجام شد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح در سال گذشته 5 میلیون و 300 هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است افزود: این مسئله گام مهمی در افزایش بهره‌وری، راندمان آبیاری، کاهش هزینه تولید و افزایش عملکرد محصول بوده است.

مدیر آب و خاک با بیان اینکه در سال 94 عملیات آب و خاک در 9 هزار و 65 هکتار از عرضه تشکل‌های کشاورزی و 48 کیلومتر جاده بین مزارع انجام می‌شود خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح 200 میلیارد و 627 میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: ارزیابی‌های انجام شده از اراضی تسطیح لیزری شده نشان می‌دهد که عملکرد محصول در واحد سطح به میزان حداقل 20 درصد افزایش یافته و مصرف آب نیز 25 درصد کاهش داشته است.

زارع تصریح کرد: تلفات آب در اراضی تسطیح نشده نه تنها سبب از دست رفتن آب می‌شود بلکه صدمات جانبی مانند فرسایش و کاهش حاصلخیزی خاک و کاهش کیفی و کمی تولید را به دنبال دارد.

وی کوچکی، پراکندگی و ناهموار بودن قطعات اراضی کشاورزی را یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در بخش کشاورزی استان فارس خواند و گفت: ناهمواری اراضی کشاورزی سبب پایین آوردن راندمان آبیاری، افزایش هزینه تولید، پایین بودن عملکرد محصول می‌شود.
کد مطلب : ۹۶۳۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما