۰
plusresetminus

همه ی مصائب مسکن مهر فسا

تاریخ انتشارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
زمانی که معاون وزیر برای بازدید از مسکن مهر به فسا آمد، مسئولین جلوی ما را گرفتند و گفتند: خواهش می کنیم به معاون چیزی وزیر نگویید!
همه ی مصائب مسکن مهر فسا
به گزارش حافظ نیوز، پایگاه خبری تحلیلی فسایی نوشت: قبل از ورود به پروژه مسکن مهر اولین چیزی که چشم هر بیننده را خیره می کند و باعث تاسف می شود علفزارهای زرد، سه- چهار متری است که جلوی مجتمع قد علم کرده اند و به گفته اهالی از زمان شروع پروژه یعنی حدود 5 سال پیش یک بار هم هرس نشده است.

وارد مجتمع می شویم حس عجیبی به آدم دست می دهد دور و برآن را فنس کشیده اند. جوی  آب هایی را می بینیم که زباله ها در آن تجمع کرده و روی آنها مگس و زنبور نشسته اند و بوی گند و تعفن فضای مجتمع را پر کرده است.
این مجتمع  که حدود 500 واحد مسکونی دارد در آن یک  مدرسه، یک  پارک و فضای سبز نمی بینید جالب اینجاست مکانی هم که به عنوان مسجد در نظر گرفته شده، در حال حاضر تبدیل به انباری نگهداری وسایل شده است.

چند قدم که بر می داریم چشم مان به مرد جوان 26-25 ساله ای می خورد که در حال جمع آوری نخاله های ساختمانی است جالب است بدانید وی هنوز واحد مسکونی خود را تحویل نگرفته اما  خودش شخصاً دست به کار شده و حمام و دستشویی و آشپزخانه خود را باز سازی می کند.

علت را که از او می پرسم در جواب  می گوید: خداوکیلی خودتان قضاوت کنید نگاهی به مصالح به کار رفته شده در این ساختمان بیندازید مشخص است این مصالح درجه سه است. من با مصالح فروشی ای که این کاشی ها و سرامیک را در اختیار پیمانکار قرار می داده است صحبت کردم قسم می خورد روز های اول آقای "م" از ما مصالح درجه دو می خرید بعد از یک مدت از ما درخواست مصالحی کرد که درجه سه هم نبود و من به او گفتم من نمی توانم این مصالح را تهیه کنم و  در راستای کار من نیست و او هم دیگر از ما خرید نکرد.

کمی آن طرف تر دو نفر از اهالی ساختمان در حال بحث راجع به سیستم فاضلاب و بوی گندی که هر شب آسایش را از اهالی گرفته است هستند به سراغ آنها می روم. بوی گندی حال و احوال ما را تحت الشعاع قرار می دهد از آنها می پرسم اصلاً چه شد از روز اول مسکن مهر را انتخاب کردید؟

یکی از آن دو  با آه و ناله گفت: روز اول به ما گفتند با 5 میلیون صاحب خانه می شوید. ظرف مدت یک سال و بعد می توانید بعد از یک سال تنفس قسط های آن را بپردازید ما خوشحال شدیم. پول را به حساب ریختیم بعد از ریختن پول به حساب، اول به ما گفتند: 18 ماهه و بعد گفتند 24 ماهه شده است و تا الان که حدود 5 سال می گذرد  حدود 21 میلیون تومان به حساب ریخته ایم. وام مسکن مهرهم در ابتدا  25 میلیون تومان بود، بعد  شد 30 میلیون تومان. ولی وقتی رفتیم مراجعه کردیم به ما گفتند این 5 میلیون تومان اضافه باید در حساب بماند برای خرج های متفرقه، زمانی که پروژه تمام شد اگر ما طلبکار شدیم به شما بر می گردانیم.


زمانی هم که معاون وزیر برای باز دید از پروژه مسکن مهر به فسا آمد از اداره کل راه و شهر سازی استان  فارس جلوی ما را گرفتند و گفتند: خواهش می کنیم به معاون وزیر نگویید وام 30 میلیون تومان شده است چون خبر ندارند و پروژه متوقف می شود.
 این حرفها خجالت آور است. من یک کارگر هستم وقتی 30 میلیون تومان از من امضاء گرفتند، تا 25 میلیون تومان به من بدهند و جالب اینجاست آن 5 میلیون تومانی که در حساب مانده یک میلیون تومان از من بدون دلیل کسر کرده و می گویند بدهکار هستی آیا خدا را خوش می آید؟
فرد دیگر در ادامه صحبت همسایه اش ادامه می دهد: قشر خیلی مستضعف و آنهایی که هیچ راه در آمدی ندارند مجبور می شوند به اینجا بیایند و زندگی کنند، ولی به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه هر شب بوی گند فاضلاب خفه شان کند یا  از سقف های کاذب خانه مار و عقرب داخل بیاید و  چون گاز نداریم برای حمام رفتن هر هفته به خانه اقوام برویم تاکی باید به آنها رو بزنیم؟ چند مهندس گذاشته اند برای رفع اشکال این مجتمع. ولی  خانمم 15 روز است به دفتر  برای گچ کاری می رود ولی هر روز با جرو دعوا و برخورد بد آنها به خانه برمی گردد. معاون وزیر زمانی که به این مجتمع آمد  قول داد تا عید فطر مشکل گاز ما را حل کند ولی خبری نشد.

داخل مجتمع می شویم درب یکی از خانه ها را می زنیم چند لحظه بعد مرد جوانی که بچه اش را در بغل گرفته است جلوی درب حاضر می شود از او راجع به نحوه خرید این مجتمع و مشکلاتش می پرسیم در پاسخ می گوید: آن زمانی که ما 5 میلیون تومان دادیم اگر زمینی جای دیگر می خریدیم الان صدمیلیون به بالا بود به خاطر دیر کرد این آقایان من در این 4 سال حدود  ده،  دوازده میلیون تومان کرایه خانه دادم خیلی به من فشار آمده است.
 سود مشارکتی که به زور از من گرفتند، باید بابت یک سال باشد نه پنج سال. بخدا من یک کارگرم! زور دارد چند میلیون ضرر از جیب بدهم. از بس کیفیت کارشان پایین بوده، روزی چند کارگر که آنجا هستند وقت نمی کنند برای انجام کار بروند. 5 سال این مجتمع در حال ساخت بوده است از دیوار خانه همسایه مار داخل خانه افتاده، و چند نفر از همسایه ها از آن وقت تا حالا جرات نمی کنند داخل خانه خود بنشینند یا مجتمع را تخلیه کرده اند و یا با ترس شب ها می خوابند.

با دیدن صحبت های ما یکی از اهالی از طبقه بالا از راه می رسد، از او راجع به اینکه چرا مسکن مهر را گاز کشی نمی کنند پرسیدم در جواب گفت: من خودم شخصاً تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم آقایی که مهندس ناظر برای تایید گاز بوده است اعلام کرده : من از  آقای "م"(پیمانکار ) حدود 280 میلیون تومان طلب داشته و به من نمی دهد و من هم تایید نمی کنم کارشان به دادگاه  و شکایت کشی کشیده شده است و  ما باید منتظر باشیم دادگاه چه زمانی رای می دهد و بعد آیا وصل می شود یا نه، فعلا که دود این جر و دعوا ها به چشم اهالی مجتمع رفته است. زمانی که معاون وزیر به این جا آمدآقای "م" قول داد تا عید فطر گاز وصل شود ولی خبری نشد.

به طبقه بالاتر می روم اولین چیزی که چشم مرا به خود جلب می کند سیم های برق آویزانی است که بدون حفاظ و چسب برق رها شده اند و چند بچه کوچک در راهرو ایستاده اند و هر لحظه احتمال شیطنت و برق گرفتگی آنها وجود دارد - این هم از سیستم برق شان- از یکی از بچه ها که در راهرو است میخواهم پدر یا مادرش را صدا بزند. او می رود و چند لحظه بعد خانم جوانی جلوی درب حاضر می شود. از او راجع به مشکلات و درد و دلهایش می پرسم می گوید: از بس این واحد افتضاح ساخته شده، آن را در بنگاه برای فروش گذاشته ایم ولی  واحدهای  آپارتمانی که در فسا  صد و چند میلیون قیمت می شود ولی  بنگاه خانه های مسکن مهر را بیشتر از 70 میلیون تومان قیمت نمی زند چون می گوید زمین های آنجا وقفی است و سالانه باید پول وقف بدهیم.

چاه های فاضلاب آن طوری طراحی شده است که بوی گند آن تمام ساختمان را پر می کند. پمپ آب ساختمان را دزد برده چون اصلاً هیچ حفاظی نداشت. سیم برق های آن هم لخت است و برای بچه ها خیلی خطر دارد ما چند بار پیش فرماندار رفتیم و خواهش کردیم گاز ما را وصل بکنند ولی خبری نشد. ما چون گاز نداریم مجبوریم از غذای بیرون بر استفاده کرده و این هزینه ما را چند برابر می کند.

 هر کدام از اهالی مجتمع در خانه خودشان در بالکن یک کپسول و اجاق گاز برای پخت و پز دارند. واحدی که به ما دادند هر طور حساب می کنم بیشتر از 70 متر نمی شود چطور 102 متر قیمت زده اند؟ ما که پارکینگ نداریم. اصلا یک سوال اگر راست می گویند برای شفاف سازی به ما بگویند چه کسی آمده واحد های این مجتمع را متر کرده و قیمت زده است؟ با این وسایل درجه سه که در این مجتمع به کار رفته است بر چه اساسی قیمت خورده  است؟ شما نگاه کنید اطراف این سقف های کاذب سوراخ است و هر لحظه احتمال دارد هزار جانور از آن بیرون بیاید.

چند لحظه بعد یکی از اهالی مجتمع در حالی که بچه اش را در بغل گرفته و بچه گریه می کند با سرعت پایین می آید از او می پرسم با این حال و وضعیت بچه ات چرا از آسانسور استفاده نمی کنید؟ او با تاسف به ما می گوید: ای بابا دلتون  خوشه. آسانسورکه راه نیفتاده  ما مجبوریم روزی چند باراز این پله ها بالا و پایین برویم هر بار هم که پیگیری می کردیم ما را دنبال نخود سیاه می فرستادند، از او پرسیدم، واحد مسکونی شما چه مشکلی دارد؟ او می گوید: سقف دستشویی ما ظرف یک ماه سه بار تعمیر شده ولی باز درست نشده است به نظر شما ساختمان نوساز باید وضعیتش این طور  باشد؟

بتون ریزی سقف آن چنان افتضاح است که میلگردهای ساختمان نمایان است. لوله فاضلاب دستشویی را نبسته بودند و تمام فاضلاب و کثافت آن روی سقف کاذب ما  ریخته شد و تا یک هفته در لجن زار زندگی می کردیم. حمام ما نشتی داشت خودم شخصاً رفتم با خرج خودم درستش کردم هیچ یک از واحدها عایق بندی ندارند. آقای پیمانکار به ما اعلام کرده است که برای انشعاب گاز باید نفری 250 هزارتومان پرداخت کنیم در حالی که در قرارداد ما ذکر شده است که این پول به پیمانکار پرداخت شده است. پس چرا باز هم می خواهد این پول را بگیرد؟ آیا این پول زور نیست؟ من این خانه را به بنگاه سپردم به من گفت :چون وام 30 میلیون تومانی روی آن است به غیر از آن وام 28 میلیون تومان دیگر به شما می دهیم یعنی کلا 58 میلیون تومان بعد از 5 سال خون دل خوردن.

 یکی از اهالی مجتمع که خودش هم در شهردای کار می کند به ما می گوید: شهرداری چند سال پیش کار را تعطیل کرد به خاطر اینکه  استانداردی که مد نظر آنها بود در این پروژه رعایت نشده است حتی کارگران  با آجر به جان هم افتادند. من پیش خانم "الف" رفتم گفتم"شما که بر ساخت و ساز این مجتمع نظارت داشتید چطور این مجتمع را تحویل گرفتید؟ گفت: 50  مهندس ناظر شهرداری بودند که پول به حسابشان ریختند ولی حتی یک نفر از مهندسین ناظر برای تایید نیامدند پول که به حساب شان ریخته شد بدون اینکه به فسا بیایند از همان شیراز مهر و امضاء کردند!

درب آخرین منزل این مجتمع را زدیم که خودش با پیمانکار و مهندسین  ناظر در ارتباط بود به ما گفت: چندین بار به من گفت که  من بارها به آقای "م" تذکر  دادم که از مصالح بی کیفیت استفاده نکند ولی او به روی خودش نمی آورد و می گفت: عیبی ندارد با همین مصالح درجه دو و سه کارشان راه می افتد. سقف کاذب  تمام خانه ها نشتی دارد خانه نو که تحویل گرفتیم تا حالا دو بار کف دستشویی ها و حمام را کنده ایم تا دوباره نصب کنیم چون از مواد نامرغوب استفاده  شده است. در این مجتمع نه پارکینگی داریم نه سایبانی. وسایل نقلیه مان همین جور به امان خدا رها می کنیم.

 
کد مطلب : ۹۶۸۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما