۰
plusresetminus
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان:

بدهی کشاورزان داراب به امور اراضی پرداخت می‌شود

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹
مدیر جهاد کشاورزی داراب با اشاره به پرداخت نشدن مال‌الاجاره زمین‌های واگذار شده به امور اراضی از سوی کشاورزان آن شهرستان، تاکید کرد: این بدهی‌ها به شکل کامل پراخت خواهد شد.
بدهی کشاورزان داراب به امور اراضی پرداخت می‌شود
به گزارش حافظ نیوز، سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، اظهار کرد: جهاد کشاورزی شهرستان داراب پیش از این به متقاضیان ایجاد باغ و مزرعه و اجرای طرح‌های دامداری و دیگر طرح‌های صنعتی در حوزه کشاورزی که در کمیته استعدادیابی مصوب شده باشد، زمین واگذار می‌کرد.

وی ادامه داد: در گذشته اجازه برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی وجود داشت و زمین‌هایی نیز واگذار شد، اما اکنون و با توجه به شرایط خشکسالی و ممنوعیت برداشت آب، این واگذاری‌ها نیز متوقف شده است زیرا یکی از شروط، تائیدیه اداره آب در خصوص امکان دسترسی به منابع بوده است. تنها برای تامین آب مورد نیاز طرح‌های مرغ‌داری و دام‌داری و مشروط به تائید اداره آبفای روستایی، امکان واگذاری زمین وجود دارد و این واگذاری‌ها برای احداث باغ، تولید علوفه و یا احداث مزرعه ممنوع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی داراب گفت: اراضی واگذار شده از سوی این سازمان به متقاضیان، به شکل مشاع بوده و سالانه مبلغی تحت عنوان مال‌الاجاره برای آن در نظر گرفته شده است. موضوع مال‌الاجاره، از سال 74 جدی‌تر و مبلغ مال‌الاجاره هم توسط کمیسیون تقویم، مرکب از کارشناسانی از اداره دارایی، جهاد کشاورزی و ثبت اسناد براساس قیمت منطقه‌ای مشخص شد.

سیدی با بیان اینکه اراضی واگذار شده برای کشت علوفه، حدود 4500 هکتار است، خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که زمین از امور اراضی تحویل گرفتند، طی سال‌های گذشته برای پرداخت مال الاجاره مراجعه نکرده‌اند، به‌طوریکه برخی موارد ممکن است افرادی از سال 74 تاکنون هیچ اجاره‌ای پرداخت نکرده باشند.

وی با تصریح اینکه افراد بدهکار براساس قانون باید بدهی خود بابت مال‌الاجاره را براساس آخرین قیمت منطقه‌ای، پرداخت کنند، بیان کرد: برای مثال اگر قیمت اجاره یک زمین در سال 74 به ازاء هر متر مربع زمین 200 ریال بوده و امسال به 500 ریال افزایش یافته باشد، کشاورز باید به عنوان جریمه تمامی بدهی از سال 74 تاکنون را بر اساس قیمت 500 ریال به ازاء هر متر مربع پرداخت کند. حال اگر این مبلغ را برای یک هکتار (10 هزار مترمربع) تعمیم دهیم و در تعداد سال‌هایی که بدهی پرداخت نشده است ضرب کنیم، رقم قابل توجهی خواهد بود و با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از خشکسالی و کاهش شدید درآمد کشاورزان، پرداخت چنین مبالغی بسیار دشوار است.

مدیر جهاد کشاورزی داراب اضافه کرد: برای حل این مشکل، آقای توکلی مدیرکل واگذاری سازمان امور اراضی کشور سفری به داراب داشتند و در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم این شهرستان در مجلس و مدیر امور اراضی امور اراضی استان فارس، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که براساس برنامه‌ای، مشخص شد تا با در نظر گرفتن شرایط کشاورزان، بدون آنکه به بهره‌بردار فشار وارد کنیم، مال‌الاجاره اخذ شود.
کد مطلب : ۹۷۰۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما