زیستگاه بکر "قوچ لارستان" در خطر نابودی

28 مرداد 1394 ساعت 18:17

آلودگی شدید زیستگاه قوچ لارستان به دلیل ورود مواد شیمیایی از یک دکل حفاری این منطقه بکر را در خطر نابودی قرار داده‌است.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان؛ منطقه شکار ممنوع کوه هوا که در جنوب استان فارس و محدوده شهرستان لامرد (بخش علامرودشت) واقع شده است، یکی از بهترین و بکرترین زیستگاه های استان فارس بخصوص گونه ارزشمند قوچ و میش لارستان به شمار می رود.

این منطقه دارای تنوع زیستی غنی بوده و گونه های ارزشمندی چون پلنگ، قوچ و میش لارستان، کل و بز، گرگ، کفتار، گربه وحشی، هوبره، کبک و غیره در آن زیست می کنند.

منطقه کوه هوا از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شده و با وجود ظرفیت های اکولوژیک فراوان به دلیل وجود دو میدان گازی عظیم به نام میدان هما و میدان شانول هرگز با ارتقا سطح این منطقه به منطقه حفاظت شده موافقت نشده است.

اخیرا نیز علاوه بر چاه های گاز قبلی، تعدادی دکل حفاری جدید به این منطقه وارد شده و دکل ها مشغول عملیات حفاری می باشند.

دکل های حفاری برای انجام عملیات روزانه خود، آب را با همراه مواد شیمیایی خطرناکی از جمله کاستیک یا سود سوز آور (Sodium Hydroxide / Caustic Soda) ترکیب کرده و در جریان عملیات حفاری خود از آن استفاده می نمایند.

ترکیب این مواد، محلول فوق العاده سمی و خطرناکی را به وجود می آورد که برای انسان، حیوانات و گیاهان فوق العاده خطرناک بوده و در صورت استفاده خوراکی موجب مرگ جانوران و در صورت جاری شدن بر روی زمین، نفوذ به خاک و تماس با ریشه گیاهان موجب از بین رفتن گیاه می شود.

به همین دلیل دکل های حفاری به منظور جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به طبیعت، ملزم به احداث نوع خاصی از استخرهای بزرگ هستند که به این استخرها «پیت» گفته می شود.

متاسفانه چند روز است که استخر یکی از این دکل ها سوراخ شده و مواد شیمیایی فوق الذکر با حجم بسیار زیادی وارد یکی از مهمترین تنگه های منطقه می شود.

شدت آلایندگی این مواد به حدی است که عمده بوته ها و درخت های موجود بر سر راه این مواد خشک شده و از بین رفته است.

از آنجا که این منطقه در شرایط خشکسالی به سر می‌برد و بسیاری از چشمه های آن خشک شده است مسلما پستانداران و پرندگان زیادی تاکنون از این آب استفاده نموده و تلف شده اند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه هنوز موردی از تلفات حیات وحش مشاهده نشده است.

ارتفاعات تنگه ای که موارد شیمیایی وارد آن می شود یکی از مهمترین زیستگاه های کل و بز و مناطق پست تر آن نیز زیستگاه گونه با ارزش قوچ و میش لارستان می باشد.

با وجود شکایت اداره محیط زیست شهرستان لامرد در مراجع قضایی، دکل حفاری مربوطه همچنان به فعالیت خود ادامه داده و روزانه هزاران لیتر ماده شیمیایی را وارد این زیستگاه ارزشمند می کند.


کد مطلب: 9715

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/9715/زیستگاه-بکر-قوچ-لارستان-خطر-نابودی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir