۰
plusresetminus

جنگ خیابانی مخالفان اردوغان در استانبول

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷
در آغاز سومین هفته جنگ دولت اردوغان با مخالفانش، پ.ک.ک و گروه‌های چپگرا، به حملات انتقام‌جویانه علیه نیروهای امنیتی دست زدند.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از ایران در آغاز سومین هفته جنگ دولت اردوغان با مخالفانش، پ.ک.ک و گروه‌های چپگرا، به حملات انتقام‌جویانه علیه نیروهای امنیتی دست زدند. در استانبول تیراندازی به کنسولگری امریکا و در مناطق جنوبی ترکیه حملات پ.ک.ک این کشور را با شوک تازه‌ای مواجه کرد. حملات در استانبول با تعقیب و گریز پلیس و افراد مسلح همراه بود اما حملات پ.ک.ک در جنوب کشور با بمباران مواضع این گروه پاسخ داده شد.


در پی تیراندازی دو فرد مسلح به سرکنسولگری امریکا، نگهبانان نیز به سوی مهاجمان آتش گشودند و برای چند دقیقه درگیری مسلحانه ادامه داشت اما سرانجام مهاجمان متواری شدند. ساعتی بعد یکی از دو مهاجم مسلحی که به سوی ساختمان سرکنسولگری امریکا در استانبول تیراندازی کرده بود، در جریان تعقیب و گریز نیروهای امنیتی زخمی و دستگیر شد. مهاجم دستگیر شده یک زن به‌ نام «خدیجه عاشق» ۴۲ ساله است که در منزلی در نزدیکی این سرکنسولگری مخفی شده بود. در پی حادثه تیراندازی، واشنگتن فعالیت کنسولگری خود را در ترکیه به حالت تعلیق درآورد.


چپگرایان مسئول حمله به کنسولگری امریکا
جبهه آزادی‌بخش مردم انقلابی چپگرا که در ترکیه در فهرست تروریستی قرار دارد با پذیرش مسئولیت این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد اعضایش حمله به کنسولگری امریکا در شهر استانبول را انجام دادند. در یک حمله دیگر در استانبول یک بمب‌گذار انتحاری خودروی خود را در یک کلانتری منفجر و ۱۰ نفر از جمله سه افسر پلیس را مجروح کرد. در تیراندازی بعد از این انفجار دو فرد مسلح کشته شدند و یک مأمور پلیس هم مجروح شد که بعداً در بیمارستان جان داد. علاوه بر این، یک فرد ناشناس به ساختمان حزب حاکم عدالت و توسعه در استانبول در منطقه «بی اوغلی» از خودرو شلیک کرد که طی آن یک نفر زخمی شد. در همین حال سه فرد ناشناس با شلیک گلوله سه رهبر علوی را هدف قرار دادند.


ناآرامی‌ها در ترکیه پس از حمله انتحاری به فعالان هوادار کردها در شهر سوروچ در جنوب ترکیه که ۳۲ کشته و حدود ۱۰۰ زخمی بر جا گذاشت، آغاز شد. دولت ترکیه پس از این حمله انتحاری، به آتش بس دو ساله با پ.ک.ک پایان داد و به بهانه مقابله با داعش در سوریه حملات هوایی به مواضع پ.ک.ک در عراق و بازداشت هواداران این حزب و گروه‌های چپگرا در داخل کشور را آغاز کرد. ترکیه همچنین پایگاه اینجرلیک را برای حمله به داعش در اختیار امریکا قرار داد. به دنبال توافق آنکارا و واشنگتن در خصوص اجازه ترکیه به استفاده امریکا از پایگاه‌های این کشور در عملیات علیه داعش، به تازگی ۶ فروند جنگنده بمب افکن
اف ۱۶ امریکایی و ۳۰۰ پرسنل از ایتالیا به اینجرلیک منتقل شدند.

عملیات پ.ک.ک در جنوب
همزمان با حمله استانبول، چهار مأمور پلیس ترکیه هدف یک بمب کنار جاده‌ای در استان شیرناک در جنوب شرق این کشور قرار گرفته و کشته شدند. در این انفجار که در منطقه سیلوپی رخ داده، یک مأمور پلیس هم بشدت زخمی شد. در حادثه‌ای دیگر در شیرناک یک هلی‌کوپتر نظامی هدف حمله قرار گرفت. در این حمله یک سرباز ترکیه کشته شده و هفت نفر دیگر هم زخمی شدند. رسانه‌های دولتی ترکیه پ.ک.ک را مسئول این حملات معرفی کردند. همچنین پ.ک.ک حملات خمپاره‌ای به پایگاه‌های ارتش ترکیه در منطقه «شمندلی» در مرز با عراق انجام داد. در پاسخ به این اقدام، ارتش ترکیه اعلام کرد ۱۷ نفر از اعضای پ.ک.ک در حملات هوایی که در استان حکاری در جنوب شرق این کشور صورت گرفت،
کشته شدند.


شرط ائتلاف با حزب حاکم ترکیه
اوج درگیری مسلحانه ابهام در مذاکره احزاب برسر تشکیل دولت ائتلافی ترکیه را با چشم‌انداز پرالتهابی مواجه کرده است.


کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در دیدار با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه با هدف تشکیل دولت ائتلافی واگذاری سکان هدایت سه وزارتخانه از چهار وزارتخانه کلیدی (وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت آموزش ملی و وزارت امورخارجه) در دولت آینده به این حزب را خواستار شد.به گزارش ایران آنلاین، پس از پایان این دیدار دو طرف اظهار داشتند روز پنجشنبه یا جمعه برای تصمیم‌گیری نهایی برای تشکیل دولت ائتلافی دیدار خواهند داشت. در صورت توافق نکردن ترکیه به سمت تجدید انتخابات می‌رود.
کد مطلب : ۹۷۹۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
پروانه
feedback
Romania
ارتباط پسر اردوغان با داعش

انتشار تصاویر فرزند «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کنار دو تن از سرکردههای گروه تروریستی، مخالفان اردوغان را در موضع برتر قرار داده است.

«بلال اردوغان» در تصاویری که شبکههای اجتماعی منتشر کردهاند در کنار دو عضو داعشی دیده میشود که نشان میدهد ادعاهای اردوغان مبنی بر نداشتن رابطه با تروریستهای داعش یک دروغ است.

چندی پیش نیز پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در گزارشی اعلام کرد که «سمیه اردوغان» دختر رئیس جمهور ترکیه مسئولیت مدیریت مراکز و واحدهای ارائه دهنده خدمات درمانی و پزشکی به مجروحان داعش را بر عهده دارد.

بلال اردوغان سومین پسر رجب است که به ارتباطی قوی با گروه تروریستی داعش متهم شده است.

دولت اردوغان متهم است که با خرید نفت از داعش از این گروه به طور غیر مستقیم حمایت میکند و از طریق شرکتهایی چون شرکت پسرش نفتهای سوریه و عراق را به سرقت میبرد.

هیچ شکی نیست که تا امروز ترکیه سیاست حمایت از داعش را دنبال میکرد چراکه غیرممکن است طی دو عملیات نیروهای امنیتی این کشور ۷۰۰ تروریست دستگیر شوند. روشن است که همه این افراد زیر نظر سیستم اطلاعاتی ترکیه کار میکردند.

از سوی دیگر «اورهان سالیبال» نماینده حزب جمهوریت خلق در پارلمان ترکیه در نامهای خطاب به «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه، پرسشهایی درباره ارتباط رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه با داعش مطرح کرده است.

وی در این نامه ضمن مطرح کردن پرسشهایی درباره ارتباط «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه با گروه تروریستی داعش، درباره درست بودن اطلاعات و خبرهای منتشر شده در رسانههای ترکیه در خصوص علت درگیریهای اخیر در مرز ترکیه و سوریه بین اعضای داعش و نظامیان ترکیه ابراز تردید کرده است.

سالیبال در این یادداشت پارلمانی پرسید: چرا جنگجویان داعش که تاکنون به ما لبخند میزدند دست به حمله علیه سربازان ترکیه زدند؟ چه تعداد جنگجوی زخمی داعش در چند سال اخیر برای درمان به ترکیه منتقل شدند و آیا ترکیه توافقنامهای با داعش برای درمان مجروحان این گروه امضا کرده است؟ چه تعداد از اعضای داعش که برای درمان وارد ترکیه شده بودند بازداشت شدند و علت بازداشت آنها چه بوده است؟

محله سلطان محمد فاتح در استانبول ترکیه جایی است که خانه به خانهاش محل سکونت مسافرانی است که از آسیای میانه، اروپا و ... به منظور پیوستن به داعش به آنجا میآیند. قدم زدن در کوچهها و خیابانهای آن ناحیه، از یکی دو سال پیش میتوانست نشان دهد که اینجا خانه القاعده و داعش است.