کشور در دوران پساتحریم به وارد کننده تبدیل نشود

22 مرداد 1394 ساعت 12:02

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در دوران پساتحریم کشور ما نباید به کشوری صرفاً وارد کننده تبدیل شود.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از لارستان، سیّده فاطمه مقیمی بعد از ظهر امروز در نخستین همایش تخصصی «لارستان در مسیر توسعه» با برشمردن جایگاه تاریخی اقتصادی لارستان در ایران قدیم، اظهار داشت: هنوز سکه‌های "لارین" که در گذشته در این منطقه ضرب و برای تجارت‌های گوناگون در بخش وسیعی از دنیای آن زمان بکار گرفته می‌شد در کشوری مانند گرجستان کنونی با عنوان پول "لاری" در داد و ستدها استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر راه‌اندازی بانک ایده‌های خلاق در شهرستان لارستان برای پیاده‌سازی تفکرات و ایده‌های جوانان، افزود: می‌توان با اطلاع‌رسانی دقیق، جوانان دارای علم و تجربه را در کنار یکدیگر جمع کرد و تدوین ایده‌های سودآور و توسعه‌دهنده آن را به عنوان نقشه راه، در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بهره‌مندی منطقه لارستان از انرژی خدادادی خورشیدی را یک فرصت دانست و تصریح کرد: جای تأسف است که از این نعمت بزرگ و ارزان برای تولید انرژی در این شهرستان استفاده نشده است و باید مسئولان با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، بهره‌گیری از انرژی خورشیدی را جایگزین انرژی‌های فسیلی کنند.

این استاد دانشگاه ایجاد سردخانه‌های خورشیدی برای ذخیره محصولات کشاورزی شهرها و استان‌های همجوار با لارستان را یک موقعیت مناسب توصیف و خاطرنشان کرد: می‌توان با ایجاد تعاونی‌ها، سرمایه‌های کوچک را جمع‌آوری و با مشارکت بانک‌ها، ایده‌های دارای توجیه اقتصادی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در لارستان عملیاتی کرد.

مقیمی با تأکید بر اینکه در دوران پساتحریم کشور ما نباید به کشوری وارد کننده تبدیل شود، عنوان کرد: با بازگشت سرمایه‌های بلوکه شده کشورمان طبق توافق با کشورهای 1+5 می‌توان از آن در راه رونق اقتصادی بهره برد.

وی با اشاره چند باره به این موضوع که در دوران پس از تحریم باید اشتغال پایدار ایجاد شود، تصریح کرد: باید با رونق دهی به تولید، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرد نه آنکه با وارد کردن بی‌رویه کالا از دیگر کشورها سبب اشتغال مردم آن کشورها شویم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در دوران پس از تحریم باید موانع پیش روی تولید برطرف و کسب و کار رونق یابد، دولت باید کارآفرین شود و به جای ورود ارز به بازار یا واردات کالا از دیگر کشورها، باید مواد اولیه برای ایجاد اشتغال به کشور وارد شود.

مقیمی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مادی، انسانی و طبیعی منطقه لارستان در ایجاد اشتغال پایدار، افزود: می‌بایست با جذب سرمایه‌های لارستانی‌های خارج از کشور راه توسعه این منطقه را تسریع و هموار کرد.

به گزارش تسنیم، نخستین همایش «لارستان در مسیر توسعه» با حضور مسئولان، تجار، صنعتگران، کشاورزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم لارستان در محل تالار وحدت شهر لار برگزار شد.


کد مطلب: 9815

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/9815/کشور-دوران-پساتحریم-وارد-کننده-تبدیل-نشود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir