رئیس اتحادیه سنگبری های نی ریز:

فعالیت کارخانجات سنگبری نیریز متوقف شد/ آجر شدن نان 4000 نان آور خانواده

24 مرداد 1394 ساعت 17:57

بعد از استان اصفهان، تهران، لرستان، از امروز کارخانجات سنگ بری شهرستان نی ریز کارخانجات خود را تعطیل کردند که این امر سبب بی کاری 4 هزار کارگر شاغل در این واحدها شد.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از نبض نی ریز، به دنبال بی توجهی سازمان امور مالیاتی کشور به اعتراض کارخانجات سنگ بری کشور به اخذ ارزش افزوده از این کارخانجات، بعد از استان اصفهان، تهران، لرستان، از امروز کارخانجات سنگ بری شهرستان نی ریز کارخانجات خود را تعطیل کردند که این امر موجب بی کاری 4 هزار کارگر شاغل در این واحدها شد.

رئیس اتحادیه سنگبری ها نی ریز در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: در شهرستان نی ریز حدود 200 واحد سنگبری در نی ریز مشغول فعالیت اند که از این تعداد 173 واحد، دارای پروانه بهره برداری اند که با فعالیت تمامی این واحدها 4 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

از سال 90 بر اثر شرایطی که بر اقتصاد کشور تحمیل و رکود در بازار نمایان شد، واحدهای سنگبری که از نظر مالی ضعیف تر بودند از گردونه تولید کنار رفتند و تعطیلی واحدها آغاز شد. روند تعطیلی در سال 92 و به خصوص در سال 93 شدید تر شد، به طوری که امروز تنها 28 واحد سنگبری با ظرفیت تولید اسمی و 45 واحد به صورت نیمه تعطیل فعالیت می کنند و بقیه سنگبری ها تعطیل شده اند.

مسعود صادقیان دلیل اصلی این تعطیلی را رکود حاکم بر بازار عنوان کرد و افزود: در شرایط رکود از یک طرف انبارها از محصولات تکمیل می شود و فروش صورت نمی گیرد و از طرف دیگر به دلیل محدود بودن سرمایه، واحدهای سنگبری لاجرم به استقبال تعطیلی می روند.

این فعال بخش سنگ مشکل اصلی سنگبری ها را اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده در این حوزه عنوان کرد و بیان داشت: واحدهای سنگبری کشور جز مرحله دوم فراخوان سازمان مالیاتی بوده اند. در مقدمه قانون ارزش افزوده، شیوه اجرای قانون از اول زنجیره تا آخر زنجیره یعنی از تولید تا توزیع و مصرف ذکر شده است. اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور، تنها سراغ حلقه اول آمده و دو حلقه آخر، تاکنون فراخوان نشده است. هنگامی که ما این مالیات را از حلقه بعد از خود یعنی توزیع کننده و مصرف کننده مطالبه می کنیم، آن ها اصلا در جریان چنین چیزی نیستند و در نتیجه این مالیات را پرداخت نمی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما باید 9 درصد مطالبه سازمان دارایی، 9 درصد مالیات مواد اولیه و مالیات برق را پرداخت کنیم که در این صورت باید حدود 27 تا 28 درصد مالیات بر ارزش افزوده را از سرمایه خود پرداخت کنیم. که برای یک تولید کننده بسیار بالاست.

فعال بخش تولید در نی ریز اظهار داشت: اوایل سال 93 با جلساتی که با رئیس سازمان امور مالیاتی داشتیم، مذاکرات به این سمت رفت که 10 درصد مالیات عملکرد تا آخر سال 92 را مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قرار دهند و تا پایان سال 92 به سنگبری ها تسویه دهند. اما بعد از جلسه، اثری از متن توافق در مصوبه ای که اوایل سال 93 به اداره دارایی ابلاغ شد، نبود. پیگیری های انجام شده با سازمان امورمالیاتی کشور نتیجه بخش نبود، تا اینکه با رایزنی همکاران انجمن صنفی جلسه ای در دفتر دکتر لاریجانی (رئیس مجلس) در 13 تیرماه 94 برگزار شد و قرارشد روز بعد جلسه ای با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برای بررسی و حل موضوع تشکیل شود. جلسه برگزار، اما با برخورد ناشایست دکتر عسکری (رئیس سازمان امور مالیاتی کشور) با نمایندگان انجمن صنفی سنگبری ها به تنش کشیده می شود و تعطیل می شود. این برخورد ناشایست باعث شد که همکاران ما در 23 تیرماه 94 تصمیم بر تعطیلی چندین واحد سنگبری دربرخی نقاط کشور بگیرند. همکاران ما درنی ریز هم با اکثریت آرا همگام با سراسر کشور برابر مصوبه مجمع عمومی اتحادیه های سنگبری ها در 13 مردادماه رای بر تعطیلی دادند که این تعطیلی از 17 مردادماه در نی ریز آغاز می شود و تا رسیدن به مطالباتمان ادامه می یابد.

صادقیان دلایل اصلی این تعطیلی برخورد ناشایست دکتر عسکری با نمایندگان انجمن های صنفی کشور، عدم اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده و نبود وحدت رویه در ادارات دارایی سراسر کشور عنوان کرد و گفت: وقتی فشار مالیاتی تا این حد بالاست، فعالیت ما توجیه اقتصادی ندارد و ما برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر و ورشکستگی این تصمیم را گرفتیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه دوستان مالیاتی کشور اعتقادی به وجود رکود در کشور نداشته و ندارند. ما با رائه سند و ارائه قبض برق مصرفی کاهش یافته که نشاندهنده پایین آمدن تولید ماست، ثابت می کنیم که تولید ما پایین آمده است. ضمن اینکه انبارهای ما هم قابل بازدید است. حتی اگر بخواهیم با دریافت تسهیلات از بانک ها این میزان مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنیم، به دلیل اینکه فروشمان غیر نقدی است و سود تسهیلات بسیار بالاست، امکان پذیر نیست. در جلسه ای که در برج فولاد در 31 تیرماه 94 برگزار شد عنوان کردیم اداره دارایی کارمند استخدام کند، و ما حاضریم حقوق کارمند دارایی را پرداخت کنیم تا در هنگام فروش، او مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار بگیرد و به دارایی پرداخت کند، که مسئولین نپذیرفتند.

رئیس اتحادیه سنگبری های نی ریز تاکید کرد: تاکنون برای اینکه سهم خود را در بازار از دست ندهیم اقدام به فروش و صادرات سنگ با قیمت سال 90 می کردیم. اما هم اکنون سقف دارایی و بدهی هایمان برابرشده است و ادامه فعالیت ما را به ورشکستگی و زیان مالی زیاد می رساند، و اگر حمایت نشویم باید پس از یک عمر زندگی آبرومندانه با بدهی فراوان پایمان به دادگستری باز شود. در همین حال برخی از همکاران ما به دنبال فروش کارگاه های خود هستند تا بتوانند در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند و اگر این روند ادامه یابد، ما حاضر نیستیم فعالیت کنیم، مالیات هم بدهیم و در عین حال مسئولین هم به ما توهین کنند. اگر مجبور شویم در این وضعیت به سراغ دلالی خواهیم رفت که نه مالیات بدهیم و نه شناخته می شویم و سودش هم از تولید بسیار بیشتر است.

صادقیان ابراز کرد: مسئولین شهرستان و استان آنچه در توان داشته اند انصافا از ما دریغ نداشتند و ما از آنان تشکر می کنیم. باتوجه به خشکسالی های اخیر نی ریز و عدم توجیه اقتصادی کشاورزی، یکی از راه های ایجاد شغل و تولید ثروت بخش فراوری سنگ است که امیدواریم مسئولین حمایت کنند تا بتوانیم این صنعت را ارتقا دهیم و توجیه اقتصادی آن را بالا ببریم. وبا حمایت مسئولین با بازسازی خطوط تولید و برخورداری از تکنولوژی روز، با قدرت بیشتری در عرصه صادرات حضور مستمری داشته باشیم.

به نظر می رسد بعد از تعطیلی واحدهای سنگ بری شاهد تغییرات قیمتی در این بازار باشیم


کد مطلب: 9859

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/9859/فعالیت-کارخانجات-سنگبری-نیریز-متوقف-آجر-شدن-نان-4000-آور-خانواده

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir